Citat:
Ursprungligen postat av
Giggzy1959
Word, håller med dig. Sen övergår det mitt förstånd varför man vill se filmerna överhuvudtaget.
Det är fullständigt naturligt för folk att vilja veta vad som hänt och vilka som var inblandade och det får man veta om man ser filmerna. De är en del i nyheterna kring denna händelse.
Om det finns filmer som närgånget filmar ett skadat offer är det i sig förståeligt att många inte vill se dem och tycker man inte borde titta på dem. Men sådana filmer är sällan alla filmer från händelsen.
Personligen vill jag inte heller titta på närgångna filmer av den skadade/döda flickan och hade valt att avstå, men jag vill veta vad de föreställer och var de finns att finna eftersom det i sig är en diskussion som förs i massmedia och intresserar mig.
Är bilderna så närgångna som påstås eller överdrivet massmedia här som de ofta gör för att skapa en falsk moralstorm? Att vi generellt får rapportera fritt från olyckor och filma dem är nödvändigt för yttrandefriheten och demokratin.
Edit. Vill någon diskutera frågan om fotografering av olyckor och brott principiellt finns denna tråd:
(FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor