2026-05-23, 14:25
Medlem
swedsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globbetrotter
Bilförare är inte uppmärksamma på övergångsställen/cykelövergång. Nästan varje dag håller jag på att bli påkörd, visserligen inte i hög fart, men ändå. Jag är dock alltid beredd på det så jag väntar fast jag har företräde. Flickan väntade sannolikt inte, utan körde bara ut, och ja...bilisterna stannar inte helt enkelt. Vila i frid.
Du har INGA rättigheeter i trafiken utan bara skyldigheter,bilister är skyldiga att stanna för gående MEN gående har SKYLDIGHET att uppmärksamma trafik så att det är säkert att gå över utan att bli påkörd...
Citera
2026-05-23, 14:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggzy1959
Word, håller med dig. Sen övergår det mitt förstånd varför man vill se filmerna överhuvudtaget.

Det är fullständigt naturligt för folk att vilja veta vad som hänt och vilka som var inblandade och det får man veta om man ser filmerna. De är en del i nyheterna kring denna händelse.

Om det finns filmer som närgånget filmar ett skadat offer är det i sig förståeligt att många inte vill se dem och tycker man inte borde titta på dem. Men sådana filmer är sällan alla filmer från händelsen.

Personligen vill jag inte heller titta på närgångna filmer av den skadade/döda flickan och hade valt att avstå, men jag vill veta vad de föreställer och var de finns att finna eftersom det i sig är en diskussion som förs i massmedia och intresserar mig.

Är bilderna så närgångna som påstås eller överdrivet massmedia här som de ofta gör för att skapa en falsk moralstorm? Att vi generellt får rapportera fritt från olyckor och filma dem är nödvändigt för yttrandefriheten och demokratin.

Edit. Vill någon diskutera frågan om fotografering av olyckor och brott principiellt finns denna tråd: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2026-05-23 kl. 14:36.
Citera
2026-05-23, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Hörde på radion att det ska finnas filmer från det hela. Länkar till dessa tack.
Grattis du är "bara" den tusende som efterfrågar filmerna och som tur är har INGEN fått sin fråga positivt besvarad dvs med länk till film/filmerna. Sen undrar man vad intresset bottnar i när man vill se sådant material.
Citera
2026-05-23, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är fullständigt naturligt för folk att vilja veta vad som hänt och vilka som var inblandade och det får man veta om man ser filmerna. De är en del i nyheterna kring denna händelse.

Om det finns filmer som närgånget filmar ett skadat offer är det i sig förståeligt att många inte vill se dem och tycker man inte borde titta på dem. Men sådana filmer är sällan alla filmer från händelsen.

Personligen vill jag inte heller titta på närgångna filmer av den skadade/döda flickan och hade valt att avstå, men jag vill veta vad de föreställer och var de finns att finna eftersom det i sig är en diskussion som förs i massmedia och intresserar mig.

Är bilderna så närgångna som påstås eller överdrivet massmedia här som de ofta gör för att skapa en falsk moralstorm? Att vi generellt får rapportera fritt från olyckor och filma dem är nödvändigt för yttrandefriheten och demokratin.

Edit. Vill någon diskutera frågan om fotografering av olyckor och brott principiellt finns denna tråd: (FB) Allmänhetens fotografering av brott och olyckor

Då borde nog du som Moderator ta hänsyn till vad Polisen i Skåne skriver på sin hemsida gällande filmer/erna från denna tragiska olycka. Eller anser du fortfarande att Yttrandefrihet mm gäller i detta fall eller tom generellt vid olyckor mm?

"En anmälan om olaga integritetsintrång är upprättad vilket innebär att det är olagligt att sprida filmerna vidare."
Senast redigerad av Giggzy1959 2026-05-23 kl. 14:55.
Citera
2026-05-23, 14:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giggzy1959
Då borde nog du som Moderator ta hänsyn vad Polisen i Skåne skriver på sin hemsida gällande filmer/erna från denna tragiska olycka. Eller anser du fortfarande att Yttrrandefrihet mm gäller ?

"En anmälan om olaga integritetsintrång är upprättad vilket innebär att det är olagligt att sprida filmerna vidare."

Polisens hemsida beskriver det fel. Om det är ett brott eller inte avgörs i efterhand beroende på omständigheterna kring spridandet. Främst förstås vad de visar. Polisen går generellt utöver sitt uppdrag i sådana här situationer.

Om bilderna och filmerna inte utgör olaga integritetsintrång får de spridas vidare och det är sannolikt att många filmer och bilder är mer generella. Bilder och filmer från tidigare när offret dansar och så vidare är inte det polisen syftar på heller.
Citera
2026-05-23, 15:14
Medlem
Kalaskula544s avatar
Så tragiskt.

El-sparkcykel och en fartdåre, en kombination som ofta slutar i tragedi.

Vila i fred.

Hemskt.
Citera
2026-05-23, 15:14
Medlem
Finns en fup när man googlar på föraren av bilen om någon har tillgång och vill dela.
Citera
2026-05-23, 15:33
Medlem
-Hengpung-s avatar
Kan ge mig fan på att bilisten sett att hans trafikljus håller på att slå över till rött genom att visa gult sken i ljuset. Han ligger allt för långt bak för att kunna passera gult ljus säkert, och i stället för att stanna tryggt och säkert så gasar han på extra för att slippa stå vid rött ljus, och precis innan han passerar stopplinjen så hinner det dessutom bli rött ljus och han kör därmed för rött och då kör han redan i 60-70km/h och fotgängarna får samtidigt grönt. Jag ser ta mig fan detta beteendet varje dag i trafiken. När det börjar lysa gult och du inte redan är 5 meter från ljuset när så sker, förbered på att stanna och ge fan i att gasa. Särskilt när det är rusningstrafik och många fotgängare och andra att dela vägen med. Fan och helvete också. Vila i frid flickan.
Senast redigerad av -Hengpung- 2026-05-23 kl. 15:37.
Citera
2026-05-23, 15:47
Medlem
esprit21s avatar
Finns inget värre än dessa jävla vrålåkare som ska gasa och ha sig överallt. Vem som helst kan trycka på gasen, det är ingen flex och ingen tycker det är tufft när dessa idioter bränner runt i en mercedes eller audi och kör musik på högsta volym. Ger mig fan på att det är en sån som kört ihjäl flickan, likt han som körde över en 11-åring i Märsta för ett par år sen.
Senast redigerad av esprit21 2026-05-23 kl. 15:53.
Citera
2026-05-23, 15:50
Medlem
Proff-Pojkstrecks avatar
Citat:
Juli 1993. En 20-årig tjej kör på en 38-årig kvinna på cykel vid ett övergångsställe. Ena benet slits av och kvinnan avlider på sjukhuset. Bilen smiter efter olyckan men ett vittne tar registreringsnumret. Bilen står parkerad utanför tjejens bostad och spår efter olyckan syns på bilen.

Den omkomna kvinnan var på väg hem tillsammans med sin man och en bekant till paret. Tjejen döms till fängelse i 10 månader
10 månader är vad man dömdes för i Sverige 1993 om man körde ihjäl nån i fyllan och dessutom smet vilket mannen i denna tråd inte gjorde.

Citerar från
(FB) En Dödlig smitnings-olycka i Gävle på 1990-talet

Sverige är fantastiskt.
Citera
2026-05-23, 16:01
Medlem
Lucifers_dicks avatar
När omskärelsen gått snett, måste dessa män visa sin manlighet på annat sätt. Ofta tror de att alternativ manlighet sitter i gaspedalen.
Danmark har något som heter ”vanvidskørsel”, som innebär höga böter, fængsel och konfiskation av fordonet. Något svensk lagstiftning bör ta efter.
Citera
2026-05-23, 16:29
Moderator
Chantres avatar
Bild från minnesplatsen på Södervärn.

https://www.facebook.com/photo?fbid=1396577579169254&set=a.401678001992555
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem