Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
-210k för bostaden är övervärderat?
Det kan jag inte säga då jag inte vet vad den bostaden på den platsen specifikt är värd. Givetvis finns det även objekt som är undervärderade. Men bostadsmarknaden överlag är övervärderad till följd av att den är beroende av generösa bolåneregler, en slapp beskattning, och avdrag.
Citat:
För de som har Nordkorea som ideal är det ju så. Fastighetsskatt ökar ju överhetens plundring av folket. (DÄr NK ligger på 100%).
Fastighetsskatt är vanligt över hela världen, inklusive USA. Det är en bra källa till skatteintäkter, och det betingar folk att inte sitta på tomma bostäder allt för länge för att vänta in rätt köpare.
Citat:
Och dubbelbeskattning av ränta ökar överhetens plundring av folket än mer.
Ränteavdrag har ingenting med dubbelbeskattning att göra. Utan du får helt enkelt tillbaka pengar som du betalat i skatt för räntan på ett lån som du privat tecknat med banken. I praktiken skiljer sig det inte från bidrag, du behöver inte ens ha haft en inkomst för att utnyttja ränteavdraget.
Citat:
Vid lågkonjunktur så sänker väl CB räntan. Eller ?
Initialt kan Riksbanken göra det som en åtgärd för att stimulera ekonomin och motverka lågkonjunkturen, ja. Men det är inte helt utan risk då detta spär på inflationen vilket betyder att de så småningom kommer behöva höja räntan för att hålla inflationen på riktmålet på 2%. För biter sig inflationen fast så höjs marknadsräntorna.
Skulle bostadsmarknaden gå åt helvete så är det de överbelånade utan sparande som åker på smällen.
Citat:
Hur tänker du då??
Att det plötsligt blir möjligt att hyra isf att köpa, lär tvärtom göra att fler vill hyra. Och bostadspriserna sjunker, och hyreshusen stiger i pris, och byggsektorn kommer bara bygga hyreshus eftersom det är det lönsamma.
Att det blir billigare att köpa än att hyra.
Ta mig som exempel. Jag besitter en central hyresrätt med gångavstånd till jobbet, affärer, osv. med låg hyra. Hade jag köpt en motsvarande bostadsrätt i området så hade mina utgifter ökat markant. Så jag kan spara mer pengar i min hyresrätt, än vad jag kan som bostadsägare.
Men om hyrorna slår i taket (vilket marknadshyror innebär), och det blir billigare med en bostadsrätt så kommer jag köpa en bostadsrätt för att hålla ner kostnaderna.
Anledningen till att det inte byggs ut fler hyresrätter är för att det är omständligt med all kringliggande byråkrati, inte för att det inte är lönsamt.