Vi är inne på det sjätte svåra året nu. Först två år med coronahysterin och nu ett krig som har passerat fyra år precis efter det. Många menar att alla ekonomiska problem som finns härrör till dessa två externa faktorer som vi inrikes (dvs. i Sverige) saknar kontroll över. Av det skälet kan man tänka sig vid en ukrainsk seger att allt skulle gå tillbaka till ett normalläge igen. Är det rimligt?
En ukrainsk seger kan rimligen förutsätta att Ryssland drar tillbaka samtliga trupper från Ukrainas samtliga ockuperade områden (inklusive Krim). Ett fredsavtal skrivs på. Vi är optimistiska och förutsätter att båda parter respekterar detta (oavsett om det handlar om god vilja eller bara krigströtthet). Kriget tar alltså slut, men vad händer sedan?
Ryssland kommer troligen utsättas för både sanktioner och eventuellt krigsskadestånd från Ukraina. Det innebär att den ryska ekonomin kommer att ligga utslagen som ett gruvfyllo i minst ett decennium till om inte mer. Om Ryssland "bara" drabbas av krigsskadestånd så kanske Ryssland kommer att försöka köpa sig ur situationen genom att exportera energi mycket billigt till övriga Europa. I så fall kommer en fred innebära en återgång till billig rysk energi som har matat Europa.
Det kan bli så att EU m.fl. inför handelssanktioner på energi för att man medvetet vill göra sig obereonde av rysk export som ett sätt att inte hamna i nya utpressningssituationer i framtiden. En sådan hållning hade förmodligen varit säkerhetspolitiskt förståelig, om inte nödvändigtvis den bästa. Ett Ryssland som inte har några energiexporter till Europa att förlora har en lägre tröskel för att starta ett nytt krig i framtiden, det är vad jag tror.
Om EU permanent ska banna import av rysk energi så känns det som att det kommer att ta många år innan konjunkturen återhämtar sig till en nivå där man befann sig 2019. Det är iofs. inget som jag har studerat närmare, men jag har svårt att tro att man så snabbt kan göra sig oberoende av rysk energi på t.ex. enbart tio år. Med andra ord så känns en ukrainsk seger visserligen som hoppfull för de stridande soldaternas och civilbefolkningens del, men frågan är om det egentligen kommer att leda till mer välstånd?
Det sista man kan önska vore ju att en ukrainsk seger leder till någon form av permanent lågkonjunktur eftersom energin sinar.
Är det någon som har analyserat det här?
En ukrainsk seger kan rimligen förutsätta att Ryssland drar tillbaka samtliga trupper från Ukrainas samtliga ockuperade områden (inklusive Krim). Ett fredsavtal skrivs på. Vi är optimistiska och förutsätter att båda parter respekterar detta (oavsett om det handlar om god vilja eller bara krigströtthet). Kriget tar alltså slut, men vad händer sedan?
Ryssland kommer troligen utsättas för både sanktioner och eventuellt krigsskadestånd från Ukraina. Det innebär att den ryska ekonomin kommer att ligga utslagen som ett gruvfyllo i minst ett decennium till om inte mer. Om Ryssland "bara" drabbas av krigsskadestånd så kanske Ryssland kommer att försöka köpa sig ur situationen genom att exportera energi mycket billigt till övriga Europa. I så fall kommer en fred innebära en återgång till billig rysk energi som har matat Europa.
Det kan bli så att EU m.fl. inför handelssanktioner på energi för att man medvetet vill göra sig obereonde av rysk export som ett sätt att inte hamna i nya utpressningssituationer i framtiden. En sådan hållning hade förmodligen varit säkerhetspolitiskt förståelig, om inte nödvändigtvis den bästa. Ett Ryssland som inte har några energiexporter till Europa att förlora har en lägre tröskel för att starta ett nytt krig i framtiden, det är vad jag tror.
Om EU permanent ska banna import av rysk energi så känns det som att det kommer att ta många år innan konjunkturen återhämtar sig till en nivå där man befann sig 2019. Det är iofs. inget som jag har studerat närmare, men jag har svårt att tro att man så snabbt kan göra sig oberoende av rysk energi på t.ex. enbart tio år. Med andra ord så känns en ukrainsk seger visserligen som hoppfull för de stridande soldaternas och civilbefolkningens del, men frågan är om det egentligen kommer att leda till mer välstånd?
Det sista man kan önska vore ju att en ukrainsk seger leder till någon form av permanent lågkonjunktur eftersom energin sinar.
Är det någon som har analyserat det här?