2026-05-23, 12:35
  #1
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Vi är inne på det sjätte svåra året nu. Först två år med coronahysterin och nu ett krig som har passerat fyra år precis efter det. Många menar att alla ekonomiska problem som finns härrör till dessa två externa faktorer som vi inrikes (dvs. i Sverige) saknar kontroll över. Av det skälet kan man tänka sig vid en ukrainsk seger att allt skulle gå tillbaka till ett normalläge igen. Är det rimligt?

En ukrainsk seger kan rimligen förutsätta att Ryssland drar tillbaka samtliga trupper från Ukrainas samtliga ockuperade områden (inklusive Krim). Ett fredsavtal skrivs på. Vi är optimistiska och förutsätter att båda parter respekterar detta (oavsett om det handlar om god vilja eller bara krigströtthet). Kriget tar alltså slut, men vad händer sedan?

Ryssland kommer troligen utsättas för både sanktioner och eventuellt krigsskadestånd från Ukraina. Det innebär att den ryska ekonomin kommer att ligga utslagen som ett gruvfyllo i minst ett decennium till om inte mer. Om Ryssland "bara" drabbas av krigsskadestånd så kanske Ryssland kommer att försöka köpa sig ur situationen genom att exportera energi mycket billigt till övriga Europa. I så fall kommer en fred innebära en återgång till billig rysk energi som har matat Europa.

Det kan bli så att EU m.fl. inför handelssanktioner på energi för att man medvetet vill göra sig obereonde av rysk export som ett sätt att inte hamna i nya utpressningssituationer i framtiden. En sådan hållning hade förmodligen varit säkerhetspolitiskt förståelig, om inte nödvändigtvis den bästa. Ett Ryssland som inte har några energiexporter till Europa att förlora har en lägre tröskel för att starta ett nytt krig i framtiden, det är vad jag tror.

Om EU permanent ska banna import av rysk energi så känns det som att det kommer att ta många år innan konjunkturen återhämtar sig till en nivå där man befann sig 2019. Det är iofs. inget som jag har studerat närmare, men jag har svårt att tro att man så snabbt kan göra sig oberoende av rysk energi på t.ex. enbart tio år. Med andra ord så känns en ukrainsk seger visserligen som hoppfull för de stridande soldaternas och civilbefolkningens del, men frågan är om det egentligen kommer att leda till mer välstånd?

Det sista man kan önska vore ju att en ukrainsk seger leder till någon form av permanent lågkonjunktur eftersom energin sinar.

Är det någon som har analyserat det här?
Citera
2026-05-23, 13:00
  #2
Medlem
När drabbades en stormakt senast av krigsskadestånd?
Hur mycket fick sovjetunionen betala efter andra världskriget?
Vad jag vet behövde de inte betala en endaste rubel.

Lilla Sverige fick dock betala rejält.

Att Ukraina skulle gå segrande ur det här är också något som bygger på vilda fantasier och önskningar.
Det lutar mer och mer åt en rysk seger. Om man nu kan kalla någon för vinnare när så många liv gått till spillo.

Det kommer dock alltid finnas ett nytt krig/pandemi/elände/rymdinvasion som hindrar ekonomin att blomstra.
Kriget i Iran är inte färdigt än. USA behövde en paus för att fylla på sina förråd då det var helt tomt.

Så vem vet vad som händer med energimarknaden?
Får EU och de rika som de vill så kommer energimarknaden i Sverige att mjölkas som fan.
Mer anslutningar ut till övriga EU.
Mer industrier som kräver el kommer att etableras i Sverige och troligen undantagas svensk elskatt.

Den lilla konsumenten, du och jag, kommer glatt betala alla räkningarna.
Citera
2026-05-23, 14:02
  #3
Medlem
Premissen om ukrainsk seger är redan inaktuell som planeringsscenario. Det realistiska utfallet är en frusen konflikt, inte ett fredsavtal, vilket gör energifrågan ännu mer komplex.

Det ingen säger högt är att spelet redan pågår. USA sanktionerar rysk gas till Europa, tvingar fram beroende av dyrare amerikansk LNG, och visar nu intresse för att köpa in sig i Nordstream-infrastrukturen för att sälja samma ryska molekyler vidare med amerikanskt påslag och politiskt täckmantel. Europa betalar prisskillnaden och kallar det energisäkerhet. Problemet är att exportkapaciteten inte räcker för att ersätta ryska volymer inom någon rimlig tidshorisont, så mellanhandsaffären är sannolikt det verkliga slutmålet.

Ingen inom EU protesterar för att ingen har råd. Tyskland vet förmodligen vem som sprängde Nordstream och säger ingenting. Det är inte feghet, det är rationellt vasallbeteende. Skillnaden mellan en allians och ett vasallförhållande är rätten att ha avvikande intressen. Den rätten utövade Europa senast på 1950-talet.
Citera
2026-05-23, 14:44
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Sverige behöver kärnkraft. Då är allt annat oväsentligt.
(Samt att EU inte åderlåter oss med pålagor, konstiga paragrafer som EU har hittat på för att vi ska betala skiten.)

Ukraina gillar jag, typ en granne som behöver hjälp, men det stannar där. Ryssland, "CCCP", är ond. -Det har visat sig under sekler.
Citera
2026-05-23, 15:00
  #5
Medlem
De höga energipriserna gynnar övergången till alternativa energikällor.

Såhär ser siffrorna ut för åren 1975, 1990 och 2024 (har tyvärr inte 2025 års siffror):
Siffrorna beskriver den totala energimängden i importerad olja (inkl oljederivat som bensin och diesel), kol och naturgas.
1975: 370 TWh
1990: 228 TWh
2024: ~138 TWh
Som ni ser miskade importen med nästan 50% tack vare att vi byggde kärnkraften. Bergvärme, energieffektiviseringar etc har minskat importen av fossil energi med ytterligare 40% sedan dess.

Höga energipriser kommer bara accelerera den trenden. Den ryska exporten av fossil energi får söka köpare annan stans.
Visst! Tyskland, Ungern, Spanien och Italien (bland annat) ligger långt efter! Det lär både gynna ryssland och missgynna dessa länder i framtiden.
Men Sverige kommer nog i ganska snar framtid klara sig med en väldigt låg import av fossila bränslen.
De svenska raffinaderierna (Lysekil, Göteborg och ST1) kan producera 150% av vårt behov av Diesel enbart från inhemska råvaror. Den begränsande faktorn är tillgången på raps, något som vi skulle kunna öka produktionen av inom landets gränser.

Och sjunkande energipriser torde inte kunna vända trenden så att vi börjar importera mer fossil energi.
Citera
2026-05-23, 17:28
  #6
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vi är inne på det sjätte svåra året nu. Först två år med coronahysterin och nu ett krig som har passerat fyra år precis efter det. Många menar att alla ekonomiska problem som finns härrör till dessa två externa faktorer som vi inrikes (dvs. i Sverige) saknar kontroll över. Av det skälet kan man tänka sig vid en ukrainsk seger att allt skulle gå tillbaka till ett normalläge igen. Är det rimligt?

En ukrainsk seger kan rimligen förutsätta att Ryssland drar tillbaka samtliga trupper från Ukrainas samtliga ockuperade områden (inklusive Krim). Ett fredsavtal skrivs på. Vi är optimistiska och förutsätter att båda parter respekterar detta (oavsett om det handlar om god vilja eller bara krigströtthet). Kriget tar alltså slut, men vad händer sedan?

Ryssland kommer troligen utsättas för både sanktioner och eventuellt krigsskadestånd från Ukraina. Det innebär att den ryska ekonomin kommer att ligga utslagen som ett gruvfyllo i minst ett decennium till om inte mer. Om Ryssland "bara" drabbas av krigsskadestånd så kanske Ryssland kommer att försöka köpa sig ur situationen genom att exportera energi mycket billigt till övriga Europa. I så fall kommer en fred innebära en återgång till billig rysk energi som har matat Europa.

Det kan bli så att EU m.fl. inför handelssanktioner på energi för att man medvetet vill göra sig obereonde av rysk export som ett sätt att inte hamna i nya utpressningssituationer i framtiden. En sådan hållning hade förmodligen varit säkerhetspolitiskt förståelig, om inte nödvändigtvis den bästa. Ett Ryssland som inte har några energiexporter till Europa att förlora har en lägre tröskel för att starta ett nytt krig i framtiden, det är vad jag tror.

Om EU permanent ska banna import av rysk energi så känns det som att det kommer att ta många år innan konjunkturen återhämtar sig till en nivå där man befann sig 2019. Det är iofs. inget som jag har studerat närmare, men jag har svårt att tro att man så snabbt kan göra sig oberoende av rysk energi på t.ex. enbart tio år. Med andra ord så känns en ukrainsk seger visserligen som hoppfull för de stridande soldaternas och civilbefolkningens del, men frågan är om det egentligen kommer att leda till mer välstånd?

Det sista man kan önska vore ju att en ukrainsk seger leder till någon form av permanent lågkonjunktur eftersom energin sinar.

Är det någon som har analyserat det här?


Finns tusen frågor och miljoner svar.

Det där är egentligen tre olika frågor maskerade som en som jag ser.

1. Vad händer med Ryssland efter ett nederlag?
2. Vad händer med Europas energisystem?
3. Kan Europa bli rikt igen utan billig rysk energi?

Och svaret är nog mindre dystopiskt än många tror.

Den stora missuppfattningen i många diskussioner är att Europas välstånd främst byggde på “billig rysk gas”. Det hjälpte absolut tysk industri enormt, särskilt kemi, stål och gödsel. Men Europas rikedom kom framför allt från:

* hög produktivitet
* teknologi
* kapital
* utbildning
* stabila institutioner
* global handel

Om vi tänker oss en verklig ukrainsk seger:

* fredsavtal
* inga stora återupptagna strider
* stabilisering i Europa
* successiv normalisering av handel

…då finns flera möjliga positiva effekter samtidigt.

Eller så måste vi rusta skjortan av oss. Då blir det dyrt och dåligt.
Men vi har vaknat till vad en leverantör som Ryssland kan ställa till det.
Kärnkraften, sol, vind och batterier har en lysande framtid.
Citera
2026-05-23, 21:06
  #7
Medlem
Vad har varit så svårt med de senaste åren? Jag har inte märkt av någon nämnvärd försämring av ekonomin, och ingen jag känner har klagat heller.

Blev det inte sämre än så här av att sanktionera Ryssland så ser jag det som en no-brainer att vi ska fortsätta göra det tills de betalat för sitt invasionskrig och sina krigsbrott.
Citera
2026-05-25, 21:58
  #8
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Vad har varit så svårt med de senaste åren? Jag har inte märkt av någon nämnvärd försämring av ekonomin, och ingen jag känner har klagat heller.
Det beror på var man står på arbetsmarknaden. Många som tidigare hade säkra jobb har nu osäkra (kan vara perioder av arbetslöshet). De som hade osäkra kan ha blivit helt friställda.
Citera
2026-05-26, 09:34
  #9
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
När drabbades en stormakt senast av krigsskadestånd?
Hur mycket fick sovjetunionen betala efter andra världskriget?
Vad jag vet behövde de inte betala en endaste rubel.

Lilla Sverige fick dock betala rejält.

Att Ukraina skulle gå segrande ur det här är också något som bygger på vilda fantasier och önskningar.
Det lutar mer och mer åt en rysk seger. Om man nu kan kalla någon för vinnare när så många liv gått till spillo.

Det kommer dock alltid finnas ett nytt krig/pandemi/elände/rymdinvasion som hindrar ekonomin att blomstra.
Kriget i Iran är inte färdigt än. USA behövde en paus för att fylla på sina förråd då det var helt tomt.

Så vem vet vad som händer med energimarknaden?
Får EU och de rika som de vill så kommer energimarknaden i Sverige att mjölkas som fan.
Mer anslutningar ut till övriga EU.
Mer industrier som kräver el kommer att etableras i Sverige och troligen undantagas svensk elskatt.

Den lilla konsumenten, du och jag, kommer glatt betala alla räkningarna.

Efter andra världskriget fick en rad olika länder betala krigsskadestånd.

Att du ännu tror att den fd stormakten Ryssland skulle gå segrande ur detta är skrattretande.
Det visar hur enbart korkad du är.

Sosse, miljöpartist, centerpartist, kommunist (V)?

Ryssland kommer att behöva rejäla krigsskadestånd till Ukraina i pengar samt material.

Stora landområden/regioner/oblast kommer att bli Ukrainskt.

Efter andra världskriget fick lilla Finland betala dyrt till dåvarande sovjetunionen.
Blev av med Karelen och Petsamo samt 600miljoner dollar i krigsskadestånd.
Ja samt en hel del andra landområden.

Det går nog inte ens föreställa sig vad Ryssland kommer att behöva betala efter detta.

De kommer säkerligen behöva avträda en hel del landområden.

Samt kommer det att behövas buffertzoner som bevakas av FN i Ryssland samt Vitryssland (ja rätt namn)

Ska även bli skönt att anhöriga till de mördade offren till vid nedskjutningen Malaysia Airlines Flight 17 äntligen ska få skadestånd från Ryssland. Även dödstraff för samtliga inblandade högt som lågt i kedjan.

Självklart bör Sverige ta det ytterst allvarligt på att det finns en rad kollaboratörer i Sverige.
Dessa som under en längre tid spridit propaganda ska självklart inte få befinna sig i landet.
De ska deporteras till det land de vurmar för.
Först ska de få löpa gatlopp genom hela Sverige och vid Sverige större städer placeras i stupstock
när de passerar förbi staden. Under en veckas tid vara till allmänhetens beskådning.
Citera
2026-05-26, 09:57
  #10
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Sverige behöver kärnkraft. Då är allt annat oväsentligt.
(Samt att EU inte åderlåter oss med pålagor, konstiga paragrafer som EU har hittat på för att vi ska betala skiten.)

Ukraina gillar jag, typ en granne som behöver hjälp, men det stannar där. Ryssland, "CCCP", är ond. -Det har visat sig under sekler.
Högst sannolikt att eu-avgiften fördubblas till ca 110 miljarder när nuvarande period avslutas nästa år. Så har man en skeptisk syn på pålagor kommer det bränna till rejält inom kort när avgiften slutligen ska förhandlas och beslutas
Citera
2026-05-26, 14:48
  #11
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Vi är inne på det sjätte svåra året nu. Först två år med coronahysterin och nu ett krig som har passerat fyra år precis efter det. Många menar att alla ekonomiska problem som finns härrör till dessa två externa faktorer som vi inrikes (dvs. i Sverige) saknar kontroll över. Av det skälet kan man tänka sig vid en ukrainsk seger att allt skulle gå tillbaka till ett normalläge igen. Är det rimligt?

Visst, och du glömde ta med irankriget och om man tittar på det är det uppenbart vad som är planen. Oavsett vem som vinner i Ukraina (spelar ingen utan man vill dra ut på tiden). Ukraina är en av världens största spanmålsproducenter, och vad händer om det slås ut? Vad händer när världens energidistribution slås ut? Det har bombats många civila anläggningar som t.ex. olje-, konstgösselproduktion i arabvärlden. Dessa missiler kom inte från iran utan från Israel/USA.
Citera
2026-05-26, 20:35
  #12
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag har väldigt svårt att ta dig seriöst när du kommer med de påståenden du gör.
Dina påståenden bygger bara på vilda fantasier. Det finns inga historiska belägg för att det skulle bli som du påstår.
Det finns heller inga indikationer som i nuläget pekar på att det skulle bli som du påstår.
Militärt så ligger Ukraina i underläge gentemot Ryssland.
Det har ingenting att göra med vilken politisk åskådning jag eller någon annan har.
Det är krassa fakta.

Att du kommer med personangrepp kommer inte ändra på något.
Var lite seriös o granska det hela neutralt istället.
Det kommer inte bli någon seger för Ukraina och således går det inte att svara på frågan i TS.

Jag är fullkomligt seriös och hur du nu får det till vilda fantasier visar mera hur enormt korkad du är.

Historiska belägg är du dum i huvudet?

Vad hände efter andra världskriget?

Den förlorande sidan fick de inte betala skadestånd samt avstå territorium.
Ja eller vad menar du?

Ryssland är så pass jäkla nedkört så det är skrattretande hur illa landet ligger till.
Rätt anmärkningsvärt att det inte skett en avsättning av den galna dvärgen.
Tyvärr är risken stor att han tar sista andetaget som Mussolini och inte möter bödeln i Haag.

Skulle mer är gärna betala för en live sändning att se Putin sprattla med urin och avföring
rinnandes längs med benen när snaran dras åt hårt.

Ja det där var en fantasi men som kommer troligen att införlivas.

Militärt är Ryssland kört i botten och med stor sannolikhet gapar deras silos tomma.
De kan vifta med sina hot om kärnvapen men dessa är inte mycket att hänga i julgranen.

Personangrepp nej du är en idiot och är ett solklart fall som ska deporteras till Ryssland.
__________________
Senast redigerad av ForzaLeon 2026-05-26 kl. 20:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in