Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Dina senaste länkar fungerade inte som argument, då testar du med flera länkar?

Vad snackar du om? Jag letade reda på en video som förklarade det mer ”begripligt”.
Jag argumenterar ingenting, jag sa jag har reviderat min åsikt efter att både sett och läst på om detta.
Detta har/får en faktisk förståelse av situationen (sen tror jag fortfarande inte detta är hur biologiska hjärnor fungerar, men resultatet kommer bli snarlikt i avseendet att den effektiva lösningen förstår effekt och verkan)
Men det betyder inte att det har egna tankar, egen agens eller ens åsikter. Men det betyder att man inte behöver lägga månader på att träna det på exempel hur något utförs, som är idiotin som språkmodeller bygger på, man karvar in data i dessa som de sedan kan nyttja som avancerade template motorer, men de förstår inte ett dugg och inte ens när de har fel.
Och detta har och är omöjligt att lösa med dagens uppbyggnad, du kan jobba runt det med verifikationer som tex vid agentisk kodning så kan tester fungera som validatorer som tvingar fram permutationer tills testet uppfylls, men du kan inte göra detta autonomt… för ber du LLM generera testerna så kan dessa vara grundläggande fel (och ju mer unikt ditt problem är ju mer sannolikt att det är så). Skulle tex en ”annan” LLM validera, hur avgör du om validatorn gjorde rätt eller fel? Om du ska validera validatorn så behöver något validera validator valideraren osv och du hamnar i en rekursiv loop där ingen absolut sanning finns och ingen av del komponenter ens förstår problemet de ska lösa eller validera.
Och det är precis här som JEPA tar raka motsatsen, det spelar ingen som helst roll om det är en grå, svart, gul katt osv som går på balkongräcket, modellen kodar den abstrakta betydelsen av en katt, precis som embeddings kodar till en vektor som är väldigt snarlik om du gör en embedding på en bild av en pojke som gråter, eller skriver ”ledset ansikte”, detaljerna är helt irrelevanta och därför behöver du inte spendera månader på att träna på olika ansikten, olika texter osv som beskriver samma sak.
Precis som en vektor som kodar en bil, cykel, häst osv kommer abstrakt koda till något som rör sig, du behöver inte träna med exempel av varje typ som gör samma sak i absurdum.
Men det betyder fortfarande inte att algoritmen kommer växa ben och en minigun och springa ut på gatorna och skjuta folk… för det finns fortfarande ingen vilja, något ego eller någon faktiskt motiv annat än algoritmiska regler om att minimera ”energiförlust”.
Något som gäller nästan allt i naturen redan, trots det är det få som vrålar om att en bassäng med vatten kommet dränka alla människor som badar i den.
Lägg ner domedagssnacket.