2026-05-22, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbroder
Visst uppskattar man att man kan arbeta så man slipper bli en hemlös lodare, men glad?
Nja, visst är det hårt ibland, men man kan väl vara glad över att man är en vuxen självständig människa som genom sitt jobb matar sig själv snarare än att bli matad av andra?

Det kan låta präktigt och boomeraktigt. Man jag hoppas att många arbetande unga människor stannar upp och tänker: – Jag står verkligen själv på mina egna djävla ben och det är faktiskt värt något.
Citera
2026-05-22, 20:31
Medlem
liten.igelkotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Ok, jag kanske hade fel. Vi kan testa. Du vill ha pengar? Du vinner på travet. Du har alla pengar du behöver. Du säger upp dig. Du slipper jobbet. Fan va gött. Äntligen. Efter alla år. Så jävla gött alltså. Så ini helvetes jävla skönt. Utlösningskänsla alltså. Jag blir fan yr. Helt jävla otroligt. 478 miljoner. Det är ju helt jävla…. asså fan. Fan asså. Så jävla sjukt. Så jääävla sjukt. Så satans jävla sjukt. Nu.. nu jävlar.

Osv.

Vad händer när du är med allt detta? Vad slipper du? Vem slipper du? Vad är det med den som du slipper? Som du aldrig mer behöver möta. Som du kan köpa dig fri från, med alla pengar som du har.

Vem är det du vill slippa?

Och varför?

Nu var det inte mig du frågade men kan svara från mitt perspektiv.

Det jag slipper är att gå upp tidigt på morgonen, jag slipper att tillbringa dagarna med massa idioter, jag slipper låtsas om som att jag har ett intresse av kollegors liv.

Det jag däremot skulle kunna göra är att leva livet. Bara äta massa god mat, resa vart jag vill, ja det skönt ute i solen året om. Det låter inte helt fel.
Citera
2026-05-22, 20:35
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Nja, visst är det hårt ibland, men man kan väl vara glad över att man är en vuxen självständig människa som genom sitt jobb matar sig själv snarare än att bli matad av andra?

Det kan låta präktigt och boomeraktigt. Man jag hoppas att många arbetande unga människor stannar upp och tänker: – Jag står verkligen själv på mina egna djävla ben och det är faktiskt värt något.
Etniskt svenska bidragstagare är hjältar eftersom de tar pengar från massinvandringen.
Citera
2026-05-22, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Etniskt svenska bidragstagare är hjältar eftersom de tar pengar från massinvandringen.
Yes! De 1,1 miljoner utrikesfödda som jobbar och betalar skatt i Sverige betalar för dem med! Ha så skoj!
Citera
2026-05-22, 20:47
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Just nu säger alla runt omkring mig det pga jobbsituationen, folk är livrädda att bli av med sina jobb just nu.
Du kan säga till dem att andas ut, för snart blir det medborgarlön.

Citat:
Ursprungligen postat av Buckminster Fuller
“We should do away with the absolutely specious notion that everybody has to earn a living. It is a fact today that one in ten thousand of us can make a technological breakthrough capable of supporting all the rest. The youth of today are absolutely right in recognizing this nonsense of earning a living. We keep inventing jobs because of this false idea that everybody has to be employed at some kind of drudgery because, according to Malthusian Darwinian theory he must justify his right to exist. So we have inspectors of inspectors and people making instruments for inspectors to inspect inspectors. The true business of people should be to go back to school and think about whatever it was they were thinking about before somebody came along and told them they had to earn a living.”
Citera
2026-05-22, 20:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Alla kan inte sitta och runka med smala kvinnofingrar på kontor. Samhället skulle krascha direkt.

Så det är det du skulle vilja göra om du fick göra vad du vill i ditt liv. Det låter ganska märkligt. Finns det verkligen inget annat du skulle vilja göra som räknas som mer normalt och går att leva på?
Citera
2026-05-22, 20:52
Medlem
Citat:
Den här gamla bögklyschan har alltid retat mig.

Visst uppskattar man att man kan arbeta så man slipper bli en hemlös lodare, men glad?

Inga av mina kollegor har någonsin sett särskilt glada ut, så varför fortlever den här skitklyshan?

Är du verkligen glad när väckarklockan ringer när du sover som bäst?

Man reser sig motvilligt och sitter sedan ett par minuter på sängkanten och reflekterar över livet. Ska man åka till jobbet eller hänga sig?

Äh, människor behöver något att göra. Det är väl kul när lönen kommer?
Citera
2026-05-22, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Äh, människor behöver något att göra. Det är väl kul när lönen kommer?

Ja, ett par minuter. Sen ska räkningarna betalas.
Citera
2026-05-22, 20:56
Avslutad
Nästa gång någon säger "du ska vara glad att du har ett jobb", bör man bemöta detta med ett 'håll käft'.
Citera
2026-05-22, 21:00
Medlem
jcockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liten.igelkott
Nu var det inte mig du frågade men kan svara från mitt perspektiv.

Det jag slipper är att gå upp tidigt på morgonen, jag slipper att tillbringa dagarna med massa idioter, jag slipper låtsas om som att jag har ett intresse av kollegors liv.

Det jag däremot skulle kunna göra är att leva livet. Bara äta massa god mat, resa vart jag vill, ja det skönt ute i solen året om. Det låter inte helt fel.

Nu verkar TS ha gett upp, så vi kan väl köra. När du har levt en evighet med att aldrig behöva låtsas som att du har ett intresse för dina kollegors liv - vad tycker du känns skönast?
Citera
2026-05-22, 21:15
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Den här gamla bögklyschan har alltid retat mig.

Inga av mina kollegor har någonsin sett särskilt glada ut, så varför fortlever den här skitklyshan?

Är du verkligen glad när väckarklockan ringer när du sover som bäst?

Man reser sig motvilligt och sitter sedan ett par minuter på sängkanten och reflekterar över livet. Ska man åka till jobbet eller hänga sig?

Livets verklighet.
Jobbet ger en lön som möjliggör många nöjen eller motsvarande i livet.

För de som inte tog chansen i livet och studerade till något vettigt och skurar toaletter och lever paycheck to paycheck säger jag bara: Ert liv och ert ansvar.
Citera
2026-05-22, 21:18
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Om man blir gladare av att inte ha ett jobb så är väl det bra. Det är ju frivilligt!

Låt var och en välja hur man vill leva sitt liv. Är man nöjd med att slå dank, great!!

I praktiken är det inte frivilligt då man inte får några pengar om man inte jobbar. Såvida man inte har tur och vinner på Eurojackpot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in