2026-05-21, 23:59
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hesten303
Båda parterna är redan överens om att jobbet ska ta x antal timmar. Om hantverkaren blir på klar färre så är det ju jättekul för hantverkaren. Om hantverkaren inte blir klar på timmarna ni var överens om, så blir det inte så jättekul för hantverkaren.
Hantverkaren tar ALLTID betalt genom fler timmar än han tror att det kommer ta när man har fastpris. Annars hade han inte tagit jobbet.
Citera
2026-05-22, 00:00
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det gör du inte, dom extra timmarna är vad du (eventuellt) betalar för att på förhand få ett fast pris.

Försök sätta dig in i snickarens sits, om han på förhand avtalar 5 timmars tid men det visar sig ta 8 timmar, då är det 3 timmar han jobbar gratis plus att han förlorar inkomst han skulle ha fått av att jobba dom 3 timmarna någon annanstans.
Fast pris är alltid en risk för den som utför jobbet, ibland vinner man på det och ibland förlorar man. Fördelen för kunden är att han vet vad det kommer att kosta, det blir vare sig mer eller mindre.
Jag säger inte emot dig?
Citera
2026-05-22, 01:27
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Eller så kan du för lite för att se alla deras fel. Jag har bra koll och upptäcker många fel hos snickarna. Många är fullständigt i kompetenta eller extremt slarviga.

Jag kan en hel del då jag har jobbat ihop med snickare, rörmokare, byggare, vad du menar med ( i kompetenta) vet i fan men du verkar ju rätt inkompetent i svenska språket!
Citera
2026-05-22, 09:22
Medlem
olasvenssons avatar
Begär offert då.

Många snickare är icke-svenskar och de har aldrig gått i byggteknisk skola, men arbetar som snickare ändå.
Citera
2026-05-22, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Man klagar såklart av en anledning.
Alla som har hyrt in någon (hantverkare avvikits slag, städare, nåt annat serviceyrke) har sett hur folk sitter och slöat på arbetstid, följt av oplanerade stopp för alla möjliga anledningar, och på det sen så döljer en saltad räkning och ett ibland halvdåligt jobb.

Det är väl ändå inte så svårt att fatta att det tar emot att betala nån som slarvar och slösat tid som DU ska betala för?

Jag fattar att det säkert kan uppstå situationer på alla arbeten, men när jag missat i mitt arbete så ber jag iallafall om ursäkt när jag missar något, och jag ser till att kunden känner att de gjorde ett bra val när de anlitade mig, genom att ge liite mer än vad de räknat med från början.

Det måste va världens enklaste sak att att va snickare och leverera 5% extra på varje jobb, inte dubbelfakturera på två jobb samtidigt osv osv osv.
Du skulle aldrig få slut på kunder….

Vad har du själv för jobb?
Citera
2026-05-22, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Du är precis lika värdelös som alla andra hantverkare, tprecis som mot privatpersoner är alla byggen över budget för att ni går och drar fötterna efter er och gör fel, men det märks inte lika väl då de ökade kostnaderna för bygget bara flyttas ned ett led mot slutkunden.

Ett tecken på en klåpare är någon som tar överpriser för undermåligt utfört arbete och skyller på kunden, "resekostnader 900:-" fick jag på fskturan en gång av en elektriker som bodde ca 1km från mig.

Även om det är många byggen som kryllar av opruktiva snickare så är det inte de som är orsaken till att så många byggen blir extremt dyra. Orsaken är istället de företag som lämnar anbuden. De har lämnat ett överpris för att genomföra bygget och har därför råd att ha personal därefter.
Och ju större bygge desto oseriösare upphandling.
Citera
2026-05-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Har själv drivit firma inom hantverk i 20 år.

Prisbilden idag är sjuk, privatpersoner förstår inte hur mkt man måste debitera för att man ens ska kunna ta en lön som en vanlig anställd,

Det tror jag nog att de förstår.
De flesta som har råd att anlita en hantverkare, har även ett eget jobb och en lön som de får efter alla avgifter och skatter.

Det är inte raketforskning direkt.
Citera
2026-05-22, 20:00
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Det gör du inte, dom extra timmarna är vad du (eventuellt) betalar för att på förhand få ett fast pris.

Försök sätta dig in i snickarens sits, om han på förhand avtalar 5 timmars tid men det visar sig ta 8 timmar, då är det 3 timmar han jobbar gratis plus att han förlorar inkomst han skulle ha fått av att jobba dom 3 timmarna någon annanstans.
Fast pris är alltid en risk för den som utför jobbet, ibland vinner man på det och ibland förlorar man. Fördelen för kunden är att han vet vad det kommer att kosta, det blir vare sig mer eller mindre.
En snickare vet hur lång tid saker tar. En snickare skulle aldrig ta så fel på tiden. De lägger på en jävla massa timmar för att kompensera.
Citera
2026-05-22, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryska
Vad har du själv för jobb?

Tekniker på järnvägen.
Så ofta så är det Trafikverket som betalar räkningen, men det finns privata kunder oxå, eller projekt där vi jobbar efter en upphandling, precis som vanliga hantverkare.
Citera
2026-05-22, 20:17
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensklord
Hade en vvs-kille här och efter avslutat jobb så bjöd jag på kaffe å semla, den timmen fika satte han som arbetstid och jag fick betala hans fikastund.
Så går det när man ska vara vänlig.

Må han brinna i helvetet!
Jävlar! Sa du inte till?
Citera
2026-05-22, 20:20
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Att de alltid gnäller på andra snickare som utfört undermåligt arbete innan de själva, vid eventuella reparationer.
Det gäller visserligen hantverkare överlag.
Citera
2026-05-22, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jävlar! Sa du inte till?
Tyvärr inte, fakturan kom ju mycket senare.
Så de fick vi sätta på båpskontot.

Har dock varnat alla som vill höra om firman.
"Vi värmer Sver*ge"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in