2026-05-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag tänker att det är tvärt om. De som är duktiga snickrar själva och drar in degen istället för företag.. Men kanske har fel.

Ja, du har fel. Privatpersoner vill aldrig betala för att faktiskt ha ett proffs på plats, och så ska det räknas minuter, ifrågasättas när man varit borta och handlat grejer etc etc.

De flesta som vänder sig mot privatpersoner är klåpare, om du inte hittar guldkorn som nyligen startat firma och vill växa. Men så fort dom växt tar dom sig bort från privatmarknaden.

Så det går i en cykel, dålig kundkrets- dålig arbetskraft.

Som tjänsteman kan jag fakturera 1300kr/h och ingen jävel bryr sig om jag har en extra halvtimme kafferast eller en långlunch på fredagen. Den raka motsatsen är att jobba som hantverkare åt privatpersoner- dålig timersättning och tidtagarur. Älskade hantverket men synen på hantverkare gjorde att jag var tvungen att byta bransch- som många andra seriösa aktörer
Senast redigerad av GtfoFfs 2026-05-21 kl. 17:57.
Citera
2026-05-21, 18:02
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Möbelsnickare är otroligt duktiga.
Klumphuggare på byggen som kallar dig för snickare är en stor scam eftersom de till 75% arbetar med plåtreglar och gipsskivor.
Timmermän som bygger träbåtar har jag stor respekt för. Fantastiskt duktiga yrkesmän.
Citera
2026-05-21, 18:09
Medlem
Konstigt vad många som har dåliga erfarenheter av hantverkare. För mig har det alltid gått smidigt vare sig jag anlitat snickare, rörmokare, bilmekaniker etc etc. Men det kanske beror på att man försöker bete sig som folk och inte håller på att dryga sig.
Citera
2026-05-21, 18:43
Medlem
andan0s avatar
de flesta är blattar. den enda chansen du har till en bra snickare är ifall du känner någon som känner någon ;)
Citera
2026-05-21, 19:46
Medlem
Jobbat som både Servicesnickare och Möbelsnickare Som ofta har varit uppskattat o sällan ngn klagar men så fort man skall bygga eller riva ngt så är det klart att folk vill klaga o bestrida fakturor Anlita en Polack som inte har Svensk byggnadstekniskt kompetens och som kan jobba 12timmar på raken. för en timpeng på 130-150:- ( Jag håller precis på att städa upp efter en Fuskbyggare som lagt mdf-skivor som golv och lagt icke impregnerat virke som stomme utan att klä in i tjärpapp som utebruk.
Dom som Inte Kan håll er till att snickra ett fågelbo. Och vi som kan Måste tjäna Pengar som alla andra!
Folk klagar jävligt ofta på Hantverkare, Men dom riktiga bovarna är ju Mäklare o Advokater...där kan ni snacka om saltade Fakturor!
Citera
2026-05-21, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag har aldrig haft några problem med snickare, rörmokare eller andra hantverkare, jag kollar upp de först och gör upp om ett fast pris då blir det inga problem!

Eller så kan du för lite för att se alla deras fel. Jag har bra koll och upptäcker många fel hos snickarna. Många är fullständigt i kompetenta eller extremt slarviga.
Citera
2026-05-21, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CampzEh
Alltså, jag kan väl tänka mig att det klagas av en anledning. Men jag måste ändå ställa mig frågande till era upplevelser av hantverkare som närmast kan liknas vid något parodiskt.
Visst stöter jag på en del dåliga hantverkare i min utövning som just snickare men några oseriösa glidare som saltar fakturor hejvilt har jag knappt mött. Jag har stött på hantverkare som jag tycker jobbat slött, men ytterst sällan att de satt det i system utan snarare att de kanske haft en dålig dagsform och inte presterat på topp, något jag kanske lite naivt tror att även alla andra människor har utan att göra några avkall på betalning.

Men för att följa den här känslan jag får av rent stereotyp kritik av hantverkare; är det så att ni alla bor i större städer där oseriösa människor försvinner lite i mängden/kan hålla på ett par år innan snacket går och man gör sig omöjlig? Eller är det bara mina egna förutfattade åsikter kring ”storstadsfolk” som spökar?

Du tänker att det är storstadsmänniskorna som det är fel på, och inte alls snickarna?
Citera
2026-05-21, 20:31
Medlem
Wajis avatar
Tycker bra om snickare. Anlitat för bygga båthus, altaner , bastun samt utbyggnader och liknande hus som attefallshus och småhus.

Tagit in olika offerter och tar de som ger bäst intryck och förklarar bäst och är öppen för förändringar. Priset är inte viktigaste alls gånger.

Gillar kreativa hantverkare där jag själv väljer material och de fixar.
Citera
2026-05-21, 20:56
Medlem
ludexSums avatar
Svenska hantverkare/snickare är sannolikt bland de bästa i världen. De som skolats in i yrket av intresse och medfödda skills är ofta gedigna i sitt utförande.

De värdelösa hantverkarna är i regel de som inte hade medfödda skills och bara valde sin utbildning på måfå för att ha något att arbeta med.
Citera
2026-05-21, 21:34
Medlem
CampzEhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du tänker att det är storstadsmänniskorna som det är fel på, och inte alls snickarna?

Nah, syftade väl snarare på att ohederliga hantverkare skulle ha betydligt större möjlighet att bedriva den sortens verksamhet i en stad med något hundratal tusen personer än i en kommun med 25000 pers
Citera
2026-05-21, 21:57
Medlem
Har själv drivit firma inom hantverk i 20 år.

Prisbilden idag är sjuk, privatpersoner förstår inte hur mkt man måste debitera för att man ens ska kunna ta en lön som en vanlig anställd,
Citera
2026-05-21, 23:52
Medlem
Jag hatar alla typer av hantverkare, blir alltid sämre än om jag skulle göra det själv.

Tog in ett företag på rekommendation med höga betyg som skulle måla om alla våra fönster och byta innerutan till tjockare 3mm glas (vi har ett funkishus med ~20 orginalfönster som vi vill behålla), de kommer in och kollar in allt och ger oss en offert.

Vi får sen ett kontakt som har en liten klausul som säger att de inte ansvarar för skador på persienner. Vi frågar varför och de försäkrar oss att det aldrig händer och det är bara för att vara säkra då de plockar ned persiennerna innan de börjar.

Vi åker på semester och låter dem jobba ostört i 2 veckor, när vi kommer tillbaka så har de gjort ett OK jobb men bokstavligen ALLA persienner är trasiga. 20 av 20 fönsters persienner är helt förstörda.

De pekar på sin klasul och vi måste nu lägga ytterligare 30k på att fixa persienner.

Har bara haft positiva erfarenheter med utlänska hantverkare och äldre gubbar på 65+, unga Svenska hantverkare verkar blivit helt värdelösa. Detta gäller allt från El, Snickare till VVS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in