2026-05-22, 19:25
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är man från Somalia och inte ärvt egenskapen att tänka föds man med ett lågt IQ och skänker det arvet till sina barn också.
Vanliga vita snygga människor som tänker har ett högre IQ som även deras barn får.

Dom i Somalia föds med lägre IQ, ja, för att det ligger i deras gener. Det har inget att göra med att tänka mycket eller lite. Ge dig nu din pajas.
Citera
2026-05-22, 19:29
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Gällande strukturen följde jag artikeln.
En del av andra punkterna kan diskuteras,
MEN det är flera här som inte begriper att även hjärnan blir bättre av träning!
Det går ju att tänka ut en massa med logik/kreativitet.
Ju mer man tänker desto troligare är det att man kommer fram till smarta saker. Det är ett tydligt sammanhang. Gällande korrelation händer annorlunda saker EFTER man har tänkt bra
Och introverta tänker en massa undertiden som extroverta lägger en massa tid på socialt prat istället...

Och en del av er, som inte begriper ovan verkar hävda att ni skulle vara smartare än jag!
Ja, då ha du TÄNKT (fast en del sent). Ju bättre tankeförmåga och vana att tänka efter ordentligt INNAN i förväg, desto större chans att det blir bra...

NEJ man får inte högre IQ av att tänka mycket. Hur svårt ska det vara för dig att fatta att dina fantasier och önskningar inte är samma sak som fakta/verklighet?
Citera
2026-05-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
NEJ man får inte högre IQ av att tänka mycket. Hur svårt ska det vara för dig att fatta att dina fantasier och önskningar inte är samma sak som fakta/verklighet?
Jo det får man. Tänk lite på det nu.
Citera
2026-05-22, 19:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
(Jag antar att du menar att du gillar logik och konsekventtänk.)
Just det. Att göra sådant ordentligt tar tid. Introverta lägger ner mer tid på att tänka...

Forskningen visar att introverta inte alls lägger ned mer tid på att tänka än extroverta. Du måste vara mytoman eller nåt.

Det du verkar försöka hitta på är att introverta skulle besitta personlighetsdraget öppenhet mer än extroverta gör (vilket inte är sant). Personer med högt på öppenhet kan man säga tänker mer än andra, dom ägnar sig åt mycket introspektion och djupt, analytiskt tänkande.

Så gå och gör ett Big five personlighetstest och återkom om du har hög nivå av öppenhet, i så fall kan din självanalys om att du ägnar dig åt mycket svårt tänkande eventuellt stämma (dock inte ditt skitsnack om att det skulle drivas av din introversion).
Citera
2026-05-22, 19:36
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jo det får man. Tänk lite på det nu.

Nej, inte i verkligheten, bara i dina vanföreställningar.
Citera
2026-05-22, 19:39
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Ja, precis så(man ska inte göra flera saker samtidigt). Om man är intresserad att faktiskt seriöst ta reda på var man ligger i skalan så rekommenderar jag att man testar sig och får ett svar på frågan.

Personligen tror jag det är ganska uppenbart vem det är som är intelligent i rummet och vilka som inte är det.

Menar du att TS är den smarta?
Citera
2026-05-22, 19:42
Medlem
Citat:
Nej, inte i verkligheten, bara i dina vanföreställningar.
Logiska vanföreställningar isåfall.
Man blir logisk om man tänker mycket.
Tänk på det en stund.
Citera
2026-05-22, 19:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Logiska vanföreställningar isåfall.
Man blir logisk om man tänker mycket.
Tänk på det en stund.

Nej är man dum med låg IQ från början så kan man tänka hur mycket som helst, men allt tanke-material man producerar, hur mycket det än är, kommer ändå alltid vara skräp. Du kanske blandar ihop IQ med kunskap. Kunskap kan man utöka.

Edit: Lite hårda ord från mig. Personer med låg IQ behövs också och är säkert bra på andra saker.
Citera
2026-05-22, 19:48
Medlem
Citat:
Nej är man dum med låg IQ från början så kan man tänka hur mycket som helst, men allt tanke-material man producerar, hur mycket det än är, kommer ändå alltid vara skräp. Du kanske blandar ihop IQ med kunskap. Kunskap kan man utöka.
Nej jag blandar inget. IQ kan ökas och mängden kunskap kan ökas. Nu hade du bara hälften rätt denna gång. Hade du tänkt lite mer kunde du ha presterat bättre.
Citera
2026-05-22, 19:50
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Livsstilen påverkas mer av SJÄLVBILDEN (hur man uppfattar sig själv) än hur man faktiskt är.

Det finns människor som mitt i livet gör ett IQ-test och upptäcker att de är intelligenta, men de har inte vetat om det. De kanske haft dålig självkänsla och kanske kopierat lågutbildade föräldrars livsstil.

Även motsatsen finns - människor som gått länge i högskola och känner sig intelligenta, och börjar gå på opera och konstgallerier och låtsas gilla vad de ser, kanske till och med läser på om konst och gör egna analyser. Men när de gör ett IQ-test så kanske de bara visar sig ha IQ 85... Svensk högskola av idag klarar ju vilken idiot som helst att ta sig igenom, på vissa linjer hjälper det rentav att vara korkad.

Just tendensen att gilla opera och konst har med personlighetsdraget öppenhet att göra och inte IQ. Så det finns faktiskt dumma personer med låg IQ som gillar dessa saker utan att bullshita.
Citera
2026-05-22, 19:55
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalismKnullad
Skulle gissa på att blygsamhet kan vara ett tecken på skarpt intellekt. Då menar jag sann blygsamhet, inte humblebrags. Sedan är människorna som inte förstår en humblebag när den kommer lika dumma som de som utövar dem.

Nej. Varför skulle blygsamhet ha med starkt intellekt att göra? Varifrån och hur lyckas du ens dra den kopplingen?
Citera
2026-05-22, 19:57
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
"Jag gillar inte att prata framför folk" till "Jag har social agorafobi" är begrepp som faller inom ramarna för introvert. ALLA är introverta på nåt sätt, och ingen som kallar sig introvert är introvert. Det är som att säga att man är mänsklig och det var det.
Extroverta är alla människor, men det kan betyda "jag gillar att vara med en kompis" till "jag har maniska episoder" eftersom det, som introvert, är en enkel beskrivning utan värde.

Alla är introverta, och alla är extroverta. Självdiagnosticeringen med saker som introvert/extrovert har blivit samma som "högkänslig" nu, det betyder inte ett enda jävla skit. Det är den billigare varianten av Meyer-Briggs och Meyer-Briggs är bara astrologi för akademiker.
Det har blivit för enkelt och populärt för folk att säga att dom är introverta ofta i svador som "tillskillnad från dig gillar inte jag att organisera stora fester och sen se till att dom funkar... jag är introvert".

Introvert betyder ingenting numera bara att man totalt saknar en personlighet och tror att andra människor njuter att fixa det sociala åt en.

Alla är absolut inte både extroverta och introverta. Om man bortser från Myers-briggs och liknande, och tittar på vad vetenskapen säger så befinner sig alla på ett spektrum på extroversionsskalan från 0-100. Dom allra flesta befinner sig runt 50. Ju längre ut på extremerna man kommer befinner sig desto färre personer. Så på så sätt har du rätt att det troligen inte stämmer att så många är så introverta som dom påstår sig vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in