2026-03-02, 06:11
Medlem
Efter ”25 år i rättsväsendet” skapar du alltså detta konto strax efter trådstart? Intressant.

Och ännu mer intressant är det att du sitter här och ifrågasätter trovärdigheten i barnens berättelse, i ett utdrag från deras egen ljudinspelning.
Citera
2026-03-02, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemarjagingenvet
Efter ”25 år i rättsväsendet” skapar du alltså detta konto strax efter trådstart? Intressant.

Och ännu mer intressant är det att du sitter här och ifrågasätter trovärdigheten i barnens berättelse, i ett utdrag från deras egen ljudinspelning.

Vi pratar inte om samma sak.

Jag diskuterar bevisvärde och juridisk process.

Du diskuterar personer.

Jag har inte försvarat någon. Jag har inte anklagat någon.

Jag har påmint om en grundprincip: misstanke är inte fastställd skuld.

Om det uppfattas som provocerande säger det mer om hur du tolkar det än om vad jag faktiskt skriver.

Vill du diskutera sak så gör vi det.
Citera
2026-03-03, 21:23
Medlem
Akilo

Någon form av skuld finns, barnens ljudinspelning är ett faktum och jag har så svårt att se hur en människa har skäl eller hjärta att misstro detta. Klippet har varit någons verklighet och mardröm, oavsett om detta senare döms till att vara förenligt med ett brott eller inte.

Du uppfattas lite i tidigare inlägg som att ha haft insyn i familjen?

Och vill du att de som tror sig veta ska presentera sin misstanke om identitet här?
Senast redigerad av vemarjagingenvet 2026-03-03 kl. 21:44.
Citera
2026-03-03, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemarjagingenvet
Akilo

Någon form av skuld finns, barnens ljudinspelning är ett faktum och jag har så svårt att se hur en människa har skäl eller hjärta att misstro detta. Klippet har varit någons verklighet och mardröm, oavsett om detta senare döms till att vara förenligt med ett brott eller inte.

Du uppfattas lite i tidigare inlägg som att ha haft insyn i familjen?

Och vill du att de som tror sig veta ska presentera sin misstanke om identitet här?

“Upplevs ha insyn i familjen”?

Det är en intressant formulering.

Vad exakt är det i mina inlägg som ger dig den upplevelsen?

Att jag skiljer på misstanke och fastställd skuld?
Att jag pratar om bevisvärdering?

Om det räcker för att du ska dra slutsatsen att någon har “insyn” så är det kanske där vi ska börja.

Utveckla gärna hur du menar.
Citera
2026-03-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilo78
“Upplevs ha insyn i familjen”?

Det är en intressant formulering.

Vad exakt är det i mina inlägg som ger dig den upplevelsen?

Att jag skiljer på misstanke och fastställd skuld?
Att jag pratar om bevisvärdering?

Om det räcker för att du ska dra slutsatsen att någon har “insyn” så är det kanske där vi ska börja.

Utveckla gärna hur du menar.
Jag försöker förstå din position.
Det är inget fel att värna om rättssäkerhet, och ja helt rätt viktigt att skilja på misstanke och dom. Men, intensiteten och uthålligheten i dina inlägg framstår inte alls som en allmän diskussion, utan som ett konsekvent och nästan strategiskt bemötande av varje konkret uppgift som talar till omnämnda familjens nackdel.

Det är en mycket ensidig riktning där all energi läggs vid att ifrågasätta bevis, tidslinje, myndigheter. Men samtidigt inte heller visa någon oro för barnens situation om uppgifterna skulle visa sig stämma. Alltså inte särskilt objektivt. Den obalansen skapar frågor. När du dessutom markerar auktoritet med ”25 år i rättsväsendet” samtidigt som du engagerar dig så ihärdigt i ett enskilt forumfall, blir det svårt att avgöra om det verkligen handlar om principer, eller något mer personligt.

Om uppgifterna i slutändan faktiskt visar sig stämma, hur ser du på det då?
Citera
2026-05-19, 13:02
Medlem
666nomads avatar
Nu åtalas dom

Från lokalradion p4 Jönköping
”Familjehemsföräldrar åtalas för flera brott mot barn

familjehemsföräldrar åtalas nu vid Eksjö tingsrätt, misstänkt för bland annat olaga frihetsberövande, misshandel och barnfridsbrott.
Paret har varit familjehem åt flera barn, och enligt åtalet är det sex barn som utsatts för olika brott.
I förhör nekar paret till brott.

https://www.sverigesradio.se/artikel/just-nu-familjehemspar-atalas-for-flera-brott
Citera
2026-05-19, 20:46
Medlem
Efter att det idag har framkommit ytterligare information via Smålands Tidningens artiklar och SR Jönköping, SvT och TV4.
Är det nu bra att rättegången startar i närtid.
Det ger en väldigt mörk vardagsbild för dessa barn
och kan tänka att de behöver professionell hjälp framöver.
FUP’en bör nu vara tillgänglig.
Citera
2026-05-20, 10:47
Medlem
Akilo lyser med sin frånvaro?
Nu är ju åtal väckt och en fruktansvärd bild av barnens tillvaro framkommer.
Vad är din take på det..?
Allt är fabulerat, eller?
Citera
2026-05-20, 18:39
Avslutad
Att pappan ser ut som ett kräk på FB är konstaterat. Mamman ligger inte långt efter.

Också väldigt typiskt att de här familjehemmen alltid ska ha mängder med fordon.

Jobbade pappan eller kom hela hushållets inkomster från placeringar?
Citera
2026-05-22, 17:03
Medlem
Enligt försvaret ska det finnas en pågående brottsutredning kopplad till socialtjänsten i Eksjö gällande grovt tjänstefel och brott mot tystnadsplikt.

Det har även nämnts uppgifter om att ett vittne själv ska vara misstänkt för brott, sannolikt någon med koppling till socialtjänsten.
Citera
2026-05-22, 19:01
Medlem
Enligt åklagarbeslut daterat 2025-11-20 från kammaråklagare Klas Lööf finns det “anledning att anta” att tjänstefel och brott mot tystnadsplikt har begåtts. Förundersökning ska därför inledas.
Är det någon som har ärendenr på den förundersökningen?
Utredningen ska ligga på Grova brott PO i Jönköping.
Citera
2026-05-23, 14:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Trusttheprocess
Att pappan ser ut som ett kräk på FB är konstaterat. Mamman ligger inte långt efter.

Också väldigt typiskt att de här familjehemmen alltid ska ha mängder med fordon.

Jobbade pappan eller kom hela hushållets inkomster från placeringar?

Fordonen har ju minskat , en husbil är försvunnen sen de suttit häktade och en Volvo T8 av nån modell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in