Citat:
Ursprungligen postat av
All-the-way-77
Kvinnor kan förstås välja att ha sex med ett underliggande motiv, men behöver naturligtvis inte ha det.
Så nu är du igen och försöker stödja dina tankar genom att länka till låsta artiklar. Det ser ärligt talat oprofessionellt ut.
Det beror ju på om man är intresserad av motivet. Du angav ju själv en åsikt om just motivet, som jag tror är fel.
Ja, det är ju en pregnant iakttagelse att det ofta, uttalat eller ej, framställs just nu, vilket lustigt nog bara drabbar män.
Förutom för någon extremt grälsjuk eller någon som verkligen medvetet missförstår - kan du vara ärlig och säga att du tror att en rimlig tolkning av min text är acceptans av otrohet? Det känns bara barnsligt.
Alltså snälla. Melodramatisk de luxe.
Haha! Jag "anser" inte att motiven skiljer sig åt, jag har uppfattningen att det är välbelagt att det är så. Det betyder inte att jag tycker något är bra eller dåligt.
Däremot tycker jag självklart att man, i ett relationsforum, både bör och skall tolka relationskopplade fenomen utifrån kön. Jag kan gärna vara "sexistisk" om det känns bra med sådana benämningar, däremot är det naturligtvis inte "irrationellt" utan istället motsatsen.
Först till källkritiken, oavsett om artikeln är låst eller inte, framgår det inte i ingressen vad som slagits fast? Vad är det du tror ska komma fram i artikeln som motsäger något som står i ingressen? Skulle du behöva läsa en hel deckare för att förstå vem mördaren är om det framgår i första kapitlet. Men, visst kritisera formen istället för ämnet, det är ett enkelt sätt att undvika sakfrågan. (Och lite humor faktiskt, ”det ser oprofessionellt ut”, du debatterar på Flashback, det är ingen politisk församling eller ett akademiskt forum.)
Studien;
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/09567976221116892
Om det inte är irrationellt med olika regler för kategorierna män och kvinnor, hur är det rationellt? Då slår du ju enbart fast att kvinnor är en särskild kategori med särskilda rättigheter, vilket bryter mot den universalism som jämställdhetsarbetet förordar, då hamnar du i en av två kategorier, radikalfeminister alt misogyna. Bör inte samma regler gälla för samtliga?
Otrohet är något som i regel trasar sönder relationer, oavsett vem som gör det. I regel är det en sexuell handling, oavsett vem som gör det om du inte är anhängare av påståenden om ”micro-otrohet”. Vilket gör att otrohet är en sexuell handling som kvinnor väljer, oavsett motiv och är en företeelse som är enbart egoistisk, så jag skulle hävda att kvinnor där väljer sex, av enda skälet att det är en egoistisk handling, vilket placerar båda kategorierna, män och kvinnor, i samma utgångspunkt för hur man bör klandra fenomenet.
Sexualiteten hamnar här i fokus där kvinnor kan agera grindvakter för vilka som faktiskt har tillgång till sex, något de är medvetna om och därför många gånger, inte absolut, agerar som om sex sker på deras villkor och därför blir mannen satt i skuld. Det stöds av kvinnors påståenden om att de känner sig ”billiga”, bara att använda ett språk som i grunden är ekonomiskt, påvisar ju att det finns transaktionella motiv.