2026-05-20, 07:25
Medlem
Niguers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Beställde en vara på nätet som skickades dagen efter, var tvungen att betala i förskott.
Det ska skickas med DHL och jag har fått en spårning men det står bara Leveransen har aviserats elektroniskt. Du kommer att få ytterligare information när den har behandlats.
Inget mer hände.
När jag ringer till DHL får jag veta att om spårningen börjar och slutar med bokstäver är det Postnord som ska leverera i Sverige och ombeds att söka på deras sida. Där är allt så klart dött och inget finns att hitta.
Det är ju inte direkt enkelt att få kontakt med någon att prata med vilket är frustrerande när man väntar på det man köpt och är i stort behov av det.

Någon här som har koll?

Ladda ner postnords app och chatta med kundserviceroboten så hamnar du i kö för att chatta med en människa som kanske kan ge svar. Det är enda sättet jag funnit att få svar från en människa där.
Citera
2026-05-20, 12:33
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Beställer folk i Sverige fortfarande från sajter som Temu, Wish osv? De har ju bara billigt plastskräp ju.

Det förvånar mig.
Nu var det inte det jag gjort den här gången, men varför skulle man inte kunna köpa saker från tex Temu? Samma saker säljs i butiker i Sverige men till högre pris.
Vissa kanske köper fler produkter för att det kan vara billigt men allt är verkligen inte skräp, det beror på vad du ska ha.
Det är ibland ingen skillnad att handla på Temu mot tex Biltema, Jula, Rusta mfl. ibland är det dessutom samma varor och då kan man ju välja att betala 500kr eller 50kr för samma grej.

Citat:
Ursprungligen postat av Niguer
Ladda ner postnords app och chatta med kundserviceroboten så hamnar du i kö för att chatta med en människa som kanske kan ge svar. Det är enda sättet jag funnit att få svar från en människa där.
Hatar alla dessa robotar, dom är överallt och ger noll hjälp.
Pratade däremot med en trevlig (och levande) tjej på posten igår (skrev om det för ett par inlägg sedan) och har skickat ett meddelande idag.
Uppdateringarna är fortfarande lite döda men får vänta och se.

Försökt få kontakt med DHL också men det är totalt omöjligt att komma till kundtjänst och få prata med någon annan än deras robot.
Citera
2026-05-20, 13:59
Medlem
Som jag skrev tidigare så får man ingen uppdatering av PostNord innan försändelsen börjar röra på sig efter en överlämning.

För mig så har detta alltid skett tidigt på morgonen när försändelsen har lastats och sedan levererats till ombudet.

Innan dess så får man inte en enda uppdatering, så det blir alltid en överraskning när paket anländer.
Citera
2026-05-20, 16:43
Medlem
aina08s avatar
Nu har DHL uppdaterat.
Ons, 20.05.2026, 16:02, Neumünster, Tyskland
Den internationella försändelsen har överlämnats till DHL och förbereds för vidare transport till destinationslandet/-regionen.

Samtidigt har det även uppdaterats på Brownells sida, vad det nu betyder.
Skickat till EU-hubben 2026-05-20

Men det verkar ju som det börjat röra på sig i alla fall.
Frågan är ju om Brownells snackat skit om att det skickats den 11e och skickat det först nu, eller har paketet hämtats upp och sen legat i någon paketbil fram tills idag?
Att Posten inte har information är ju inte så konstigt, fast den lilla information dom hade (att något var på gång men inte visste vad eller när) gör det ännu mer konstigt.
Citera
2026-05-21, 09:53
Medlem
aina08s avatar
Poff så kom en massa aviseringen under gårdagen, från Postnord.
Det roliga var att den sista 00:29 kom 2 timmar innan, samtidigt dom den innan. Hur funkar det?

Idag 00:29
DE
Försändelsen är på väg.

Igår 22:29
DE
Försändelsen är på väg.

Igår 18:02
DE
Försändelsen har lämnats av avsändaren.

Igår 16:02
DE
Transport av försändelsen har påbörjats.
Citera
2026-05-21, 11:54
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Nu har DHL uppdaterat.
Ons, 20.05.2026, 16:02, Neumünster, Tyskland
Den internationella försändelsen har överlämnats till DHL och förbereds för vidare transport till destinationslandet/-regionen.

Samtidigt har det även uppdaterats på Brownells sida, vad det nu betyder.
Skickat till EU-hubben 2026-05-20

Men det verkar ju som det börjat röra på sig i alla fall.
Frågan är ju om Brownells snackat skit om att det skickats den 11e och skickat det först nu, eller har paketet hämtats upp och sen legat i någon paketbil fram tills idag?
Att Posten inte har information är ju inte så konstigt, fast den lilla information dom hade (att något var på gång men inte visste vad eller när) gör det ännu mer konstigt.

Alternativ 1: Är att den var slut på EU-lagret och att beställningen autogenererade en fraktsedel som de sedan använde när den kom in på lagret igen.

Alternativt 2: Så kör de med dropshipping (de beställer hos underleverantör när ordern kommer in, inget eget lager) till sitt EU-hubb (som skickar direkt när de får in) och det alltid tar 10 dagar att skicka men de hoppas kunderna inte märker.

Om man litar på DHLs info så låter det som det skickats från utanför EU och det tog 10 dagar innan DHL fick den.
Citera
2026-05-21, 11:58
Medlem
Handla i butik i stället så får du varan med dig hem direkt och slipper appar och andra problem.
Citera
2026-05-21, 12:23
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Alternativ 1: Är att den var slut på EU-lagret och att beställningen autogenererade en fraktsedel som de sedan använde när den kom in på lagret igen.

Alternativt 2: Så kör de med dropshipping (de beställer hos underleverantör när ordern kommer in, inget eget lager) till sitt EU-hubb (som skickar direkt när de får in) och det alltid tar 10 dagar att skicka men de hoppas kunderna inte märker.

Om man litar på DHLs info så låter det som det skickats från utanför EU och det tog 10 dagar innan DHL fick den.
Ja förmodligen är det butiken som fular sig.
När jag köpte den stod det att den fanns i lager, och den svenska butiken finns i Leksand. Då tror man ju att varan finns där.

Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Handla i butik i stället så får du varan med dig hem direkt och slipper appar och andra problem.
Vad gör man om det man ska köpa inte finns i butik du kan besöka? Allt finns inte att handla i den lokala matbutiken.
Det kan finnas flera orsaker till att handla online. Du kan bo på landsbygden långt ifrån butiker eller med begränsat utbud. Varan kanske inte ens finns att köpa i landet. Priset kan variera stort. Osv osv.
Så ja, jag skulle gärna besöka butiken och handla över disk istället för att beställa över nätet, om det var möjligt.
Citera
2026-05-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ja förmodligen är det butiken som fular sig.
När jag köpte den stod det att den fanns i lager, och den svenska butiken finns i Leksand. Då tror man ju att varan finns där.

Vad gör man om det man ska köpa inte finns i butik du kan besöka? Allt finns inte att handla i den lokala matbutiken.
Det kan finnas flera orsaker till att handla online. Du kan bo på landsbygden långt ifrån butiker eller med begränsat utbud. Varan kanske inte ens finns att köpa i landet. Priset kan variera stort. Osv osv.
Så ja, jag skulle gärna besöka butiken och handla över disk istället för att beställa över nätet, om det var möjligt.

Måste vara väldigt unika varor om man inte kan finna dem i butik i närmaste stad. Du skriver iofs inte vilken produkt du beställt. Speciellt om det är något jag behöver i princip omgående skulle det aldrig falla mig in att beställa via nätet. Om den "svenska butiken" finns i Leksand känns dina problem med leveransen helt orimliga. Nu tror jag dock inte på att du köpt något så unikt att det bara finns Leksand i hela Sverige.
Citera
2026-05-21, 12:43
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Måste vara väldigt unika varor om man inte kan finna dem i butik i närmaste stad. Du skriver iofs inte vilken produkt du beställt. Speciellt om det är något jag behöver i princip omgående skulle det aldrig falla mig in att beställa via nätet. Om den "svenska butiken" finns i Leksand känns dina problem med leveransen helt orimliga. Nu tror jag dock inte på att du köpt något så unikt att det bara finns Leksand i hela Sverige.
Jag har köpt ett tillbehör till ett gevär, inte 1 liter mjölk.
Det finns inte vapenbutiker i varje stad och ska man sen ha en viss modell för att det ska passa rätt osv minskar utbudet. Just den varan jag köpt nu, med modell, fabrikat osv fanns bara från den butiken i hela Sverige. Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det kan hända!?
Den svenska butiken finns i Leksand men det är en stor kedja med butiker och lager lite överallt, från USA. Butiken i Sverige tar sina grejer från Tyskland och USA.
Jag hade ingen möjlighet att åka genom landet för att besöka butiken i Leksand och när det står att varan är i lager trodde jag så klart att den fanns där och inte i USA.
När jag sen ringer och frågar vad som tar tid säger dom dessutom att den skickats samma dag jag gjort beställningen. Att dom sen verkar ljuga kunde jag ju inte veta från början.

Hur hade du själv gjort i min situation? Hade du rest genom landet till butiken, beställt online eller åkt runt till andra butiker och tjatat dig fram trots att du sett på nätet att den inte finns någon annanstans?

Edit.
Fel av mig. Den fanns i två svenska butiker enligt deras onlinebutiker. Jag valde där den var på rea, 25% billigare och att det stod att den fanns i lager.
Senast redigerad av aina08 2026-05-21 kl. 12:45.
Citera
2026-05-21, 17:41
Medlem
Citat:
Jag har köpt ett tillbehör till ett gevär, inte 1 liter mjölk.
Det finns inte vapenbutiker i varje stad och ska man sen ha en viss modell för att det ska passa rätt osv minskar utbudet. Just den varan jag köpt nu, med modell, fabrikat osv fanns bara från den butiken i hela Sverige. Det kan väl inte vara så svårt att förstå att det kan hända!?
Den svenska butiken finns i Leksand men det är en stor kedja med butiker och lager lite överallt, från USA. Butiken i Sverige tar sina grejer från Tyskland och USA.
Jag hade ingen möjlighet att åka genom landet för att besöka butiken i Leksand och när det står att varan är i lager trodde jag så klart att den fanns där och inte i USA.
När jag sen ringer och frågar vad som tar tid säger dom dessutom att den skickats samma dag jag gjort beställningen. Att dom sen verkar ljuga kunde jag ju inte veta från början.

Hur hade du själv gjort i min situation? Hade du rest genom landet till butiken, beställt online eller åkt runt till andra butiker och tjatat dig fram trots att du sett på nätet att den inte finns någon annanstans?

Edit.
Fel av mig. Den fanns i två svenska butiker enligt deras onlinebutiker. Jag valde där den var på rea, 25% billigare och att det stod att den fanns i lager.

OK. Jag köper ditt agerande om det var en speciell vapenreservdel du var ute efter. Mina åsikter riktar sig däremot mot alla andra som använder näthandel för "dussinvaror" som lika gärna kan köpas i närmaste butik.

Tråkigt dock att det behövde bli så mycket strul för dig för att få hem din produkt.
Citera
2026-05-22, 12:46
Medlem
aina08s avatar
PostNord 22 maj 12:23 SE
Paketet kan hämtas iett paketskåp hos ombudet.

Nu har paketet kommit fram.
Gick ju smidigt när det väl skickades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in