2026-05-22, 00:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hej!

Verklighetens grund är ju inte direkt nåbar för oss utan vi når den genom våra sinnen. Sett ur den synvinkel är vi alla (oavsett om man egentligen är materialist) förevigt idealister - vi kan inte ställa oss utanför oss själva och skåda verkligheten såsom den egentligen är, utan endast uppleva den såsom vi som människor upplever den genom våra sinnen. En delfin som brukar ekolokalisation upplever till exempel en verklighet vi inte kan uppleva. För mig blir därför all diskussion om verklighetens grund ren metafysik, spelar ingen roll om man benämner den Gud, supersträngar, Brahman, monader eller vad som helst. Det är helt OK förstås, bara man alltid är medveten om det.

Medvetandet svåra problem tror jag är ganska lätt att (upp)lösa: Eftersom vi alla befinner oss inuti vårt medvetande kommer vi aldrig kunna ge ett svar på den frågan. Anledningen är enkel: för att kunna ge en fullständig förklaring hade vi behövt befinna oss på en objektv utanförposition, och det kan vi inte. Däremot kan vi låtsas om att vi har denna objektiva utsiktsplats ("utsikten från ingenstans" som Nagel så fint uttryckte det) och därigenom har vi bland mycket annat lyckats fyra iväg människor till andra himlakroppar. Så att det finns en korrespondens mellan vår inre verklighet och den faktiska verkligheten är självklart. Men vi kan aldrig ställa oss utanför oss själva, egentligen.

För oss människor är det en mycket enkel fråga att svara på vad en människa är. Det är när vi försöker ge ett "objektivt" svar som det blir svårt. Vi är ju en superorganism bestående av triljoner separata, levande enheter (celler) som var och en har en funktion i superorganismen. Varje cell består i sin tur av ännu mindre element och i slutändan är vi icke-levande molekyler. Om man "zoomar in" eller dissekerar tillräckligt hårt så är vi alltså varken människor eller levande, men det går förstås helt mot vår vardagsupplevelse av att både leva och vara människa. Anledningen till detta tror jag är just det att vi inte kan ställa oss utanför oss själva och bli till objektiva observatörer. (Alternativt kan man välja att se det på två olika sätt: antingen är allting levande och medvetet i någon grad - panvitalism/panpsykism - eller så är ingenting levande och medvetet egentligen, utan det är endast emergenta egenskaper hos materien - en illusion).

Tyvärr får jag göra dig lite besviken med mitt svar angående Jesus. För mig var ha en judisk profet bland hundratals andra som genom historiens nycker blev den rörelse som exploderade i popularitet (ungefär som dagens virala videor). Den riktiga Jesus från Nasaret tror jag också var ganska olik den person som finns beskriven i skrifter man "spikade" efter det första niceanska konciliet.

Osedvanligt intelligent fångat för att vara på Flashback (och ja på de flesta platser). Det mesta tyder på att vi är i en simulation tycker jag. Vem är Gud? Den som skapat illusionen. Skulle det stämma så inställer sig förstås frågan: Vem skapade skaparen av simulationen? Vem skapade skaparen av skaparen av illusionen ... etc, etc. Kanske vaknar man upp på en klinik någonstans i framtiden el. något annat, och har bara varit borta i någon minut, upplevelsen som kliniken erbjuder är: "lev ett liv på en minut", vem vet?

Jesus tycks ha varit en judisk profet och left hand path-utövare.

Du borde starta en podd, det skulle du nog kunna försörja dig gott på.
Citera
2026-05-22, 06:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jaha, det är väl bara att du låter bli att lyssna på dessa "neoateister" som gör något de inte har intresse av om du vill slippa dem. Jag vet inte ens vem du pratar om eller menar du att jag skulle kunna ge dig förslag på några som pratar om något de inte är intresserade av?

Snurrigaste inlägget på länge. Jag försöker begripa hur det är relevant för topic men går bet. Jag tror de flesta är trötta på folk som dig som går off topic i trådar hela tiden.

Håll dig gärna till topic och det du citerade från mig blir bara meningsfullt om du svarar på det jag skrev och kommer med argument.
Du har inte hållt dig till topic en enda gång i den här tråden. Du har förmodligen inte läst trådstarten.

Hur ser du på att Gud är inuti skapelsen och utanför den samtidigt. Att Gud är i Universum och är universum. Om så är, så är alla människans tafatta försök att förstå skapelsen genom vetenskap en del av den materiella illusionen.
Citera
2026-05-22, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Ja, självklart vet jag att det fanns heresier i den tidiga kyrkan. En av de mest allvarliga var just arianismen, idén att Kristus är skapad och inte fullt ut Gud,

Det är lätt att se vilka som verkligen utvecklade heresi genom att jämföra med det Jesus lärde ut:

"Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem." (Matt 7:15-20 Bibel2000)

Vilken slags frukt har Katolska Kyrkan frambringat:

Inkvisitionen
ett rättsligt förfarande och senare en institution som inrättades av påvedömet och ibland av sekulära regeringar för att bekämpa kätteri... År 1252 gav påven Innocentius IV inkvisitorer tillstånd att låta envisa kättare torteras av lekmän. Det är svårt att avgöra hur vanlig denna praxis var på 1200-talet, men inkvisitionen samtyckte definitivt till användningen av tortyr i rättegången mot tempelriddarorden, en militärreligiös orden, år 1307.
https://www.britannica.com/topic/inquisition
Kolonialism:
Goa-inkvisitionen, en rättslig institution orkestrerad av kungariket Portugal i den portugisiska kolonin Goa, Indien, var avsedd att bekämpa förmodad kätteri bland konvertiter till kristendomen och undertrycka lokal hinduism och islam. Den varade från 1560 till 1812, förutom en kort avstängning från 1774 till 1778, och var en förlängning av den portugisiska inkvisitionen. Det totala antalet personer som inkvisitorer riktade in sig på, dömde eller avrättade var i tusentals, vilket utlöste en drastisk minskning av den icke-kristna befolkningen i Goa.
https://www.britannica.com/topic/inquisition
Maktmissbruk, korruption och allianser med auktoritära regimer:
En förening av kyrka och stat hade varit det vanliga mönstret sedan Konstantins tid, och alla påvliga deklarationer från 1800-talet avfärdade separationen av kyrka och stat som skadlig. Denna ståndpunkt vidhölls orubbligt trots att separationen av kyrka och stat hade accepterats av de protestantiska länderna i Europa; den återspeglade en lång historia av statens dominans över kyrkan och kyrkans inblandning i politiska maktkamper.
https://www.britannica.com/topic/Roman-Catholicism/Church-and-state-relations
Antisemitism:
Slutet av medeltiden medförde få förändringar i judarnas ställning i Europa, och den katolska reformationen förnyade den antijudiska lagstiftningen och förstärkte systemet med ghettoiserad segregation i romersk-katolska länder. Judar fortsatte att bli föremål för enstaka massakrer, såsom de som inträffade under krig mellan östortodoxa ukrainare och romersk-katolska polacker i mitten av 1600-talet, vilka konkurrerade med de värsta massakrerna på judar under medeltiden.
https://www.britannica.com/topic/antisemitism/Antisemitism-in-medieval-Europe
Bara det att Katolska Kyrkan blev en del av den romerska staten genom Kejsaren Konstantin är helt emot det som Jesus och dom första kristna lärde ut. Jesus och myntet kan du läsa om, och Paulus sade att man skulle som kristen underordna sig myndigheterna, inte att man skulle vara en del av den:

"Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig. Ty det finns ingen överhet som inte är av Gud, och den som finns är förordnad av honom. De som motsätter sig överheten gör därför motstånd mot Guds ordning, och de som gör motstånd drar straff över sig själva. De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig; den står ju i Guds tjänst för att du skall kunna nå det goda. Men gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda." (Rom 13:1-4 Bibel2000)

Tycker du att Kejsaren Konstantin var en förebild för kristna?
Citera
2026-05-22, 08:14
Medlem
Dom första kristna var inte en del av dom romerska myndigheterna, tvärtom blev dom förfölja, fängslade, torterade och dödade av romarna. Men senare, speciellt efter den romerska Kejsaren Konstantin blev "kristen" så blev man soldater och hade inget problem med att döda andra människor, tvärtemot det Jesus lärde ut:

"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. ... jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er " (Matt 5:39, 44 Bibel2000)

Så avfallet är alla dom som påstod sig vara kristna, men som t.ex. dödade andra människor i krig, tvärtemot vad Jesus lärde ut, och det stämmer exakt på Katolska Kyrkan.

Och om man har förstått Jesus fel i denna fundamentala lära, vad hindrar det att man tar till sig andra felaktiga läror, t.ex. ta till sig hedniska uppfattningar om Gud, vilket ofta handlade om triader, speciellt om man tänker på romerska hedniska triader:

Grekiska/hellenistiska triader:
  • Den klassiska grekiska olympiska triaden med Zeus ( gudarnas kung ), Athena (krigets och intellektets gudinna) och Apollo (solens, kulturens och musikens gud)
  • Den deliska huvudtriaden bestående av Leto (mor), Artemis (dotter) och Apollo (son)
  • och den andra deliska triaden bestående av Athena, Zeus och Hera
  • De eleusinska mysterierna kretsade kring Persefone (dotter), Demeter (mor) och Triptolemos (som Demeter undervisade i jordbruk)
  • Den hellenistiska egyptiska triaden Isis, Alexandriens Serapis och Harpokrates

I det forntida Egypten fanns det många triader:
  • Den osiriska (eller abydosiska) triaden bestående av Osiris (make), Isis (hustru) och Horus (son)
  • Den thebanska triaden Amun , Mut och Khonsu
  • Den memfitiska triaden Ptah , Sekhmet och Nefertem
  • Den elefantinska triaden bestående av Khnum (gud för Nilens källa ), Satet (personifieringen av Nilens översvämningar) och Anuket (Nilens gudinna)
  • Solguden Ra , vars form på morgonen var Khepri , vid middagstid Re-Horakhty och på kvällen Atum , och många andra

Och dom som påverkade kristna var romerska triader:
  • Den romerska kapitoliska triaden av Jupiter (far), Juno (fru) och Minerva (dotter)
  • Den romerska pleibiska triaden bestående av Ceres , Liber Pater och Libera
  • De julianska triaderna i det tidiga romerska principatet : Venus Genetrix , Divus Iulius och Clementia Caesaris
  • Divus Iulius, Divi filius och Genius Augusti
  • Östliga varianter av den julianska triaden, t.ex. i Mindre Asien : Dea Roma , Divus Iulius och Genius Augusti (eller Divi filius)
  • The Matres (Deae Matres/ Dea Matrona ) i romersk mytologi
  • Ödesorden, Moiraj eller Furierna i grekisk och romersk mytologi: Klotho eller Nona spinnaren, Lachesis eller Decima vävaren, och Atropos eller Morta, livstrådsklipparen. Ens livslina spanns av Klotho, vävdes in i livets väv av Lachesis, och tråden klipptes av Atropos.
  • The Hooded Spirits eller Genii Cucullati på gallo-romersk tid
    Den huvudsakliga överstatliga triaden av den antika lusitanska mytologin och religionen och portugisiska Neopagans består av paret Arentia och Arentius och Quangeius och Trebaruna , följt av en mindre gallaecisk - lusitansk triad av Bandua (under många naturer ), Nabia och Reve kvinnlig natur: Reva

Fornnordiska, samiska och andra triader:
  • Systrarna Uksáhkká, Juksáhkká och Sáhráhkká i samisk mytologi .
  • Oden , Vilje och Ve i nordisk mytologi
  • Nornorna i nordisk mytologi
  • Oden , Frej och Tor i nordisk mytologi. Oden är visdomens och kunskapens gud, Frej är fruktbarhetens och välståndets gud, och Tor är åskans och styrkans gud.
  • Triglav i slavisk mytologi
  • Perkūnas (himmelgud), Patrimpas (jordgud) och Pikuolis (dödsgud) i preussisk mytologi
  • Zorya eller Aurora i slavisk mytologi
  • Chariterna eller gracerna i grekisk mytologi
  • Den ena , tanken (eller intellektet) och själen i neoplatonismen

https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Triad_(religion)?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl= en-US&_x_tr_pto=wapp
Alla dessa handlar om hedniska gudar, som är i motsats till den enda sanna guden vars namn är "jag är", på hebreiska "JHVH":

"Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.« Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH på hebreiska), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:14-15 Bibel2000)

Gud är en, inte tre:

"Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. " (5 Mose 6:4 Bibel2000)
"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Märk väl att Paulus inte säger att Sonen är Gud, bara en är Gud, Fadern.

Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag vet att Jehovas vittnen tror att Charles Taze Russell på 1800-talet ”återupptäckte” den sanna kristendomen efter att den varit förlorad i nästan 1800 år.

Problemet är bara att det inte enbart var bibelforskarna(Jehovas vittnen) som undersökte bibeln och upptäckte sanningar som Katolska Kyrkan hade försökt dölja genom att t.ex. enbart präster fick läsa bibeln, och det var i ett språk, latin, som vanligt folk inte behärskade.

När Martin Luther gjorde bibeln tillgänglig för vanliga tysktalande människor, så kunde man själv undersöka bibeln, och man upptäckte den heresi som Katolska Kyrkan höll på med, därmed uppstod protestantismen. Jehovas vittnen är ytterligare ett steg i att förstå vad bibeln handlar om, eftersom dom flesta protestantiska rörelserna fastnade i enbart enstaka sanningar i bibeln. Jehovas vittnen sammanställde allt det som protestantismen hade kommit fram till i bibeln, och gick ännu längre och lät bibeln tala för sig själv, utan fördomar och maktambitioner som bl.a. Katolska Kyrkan höll på med.
Citera
2026-05-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesDuquesne
Osedvanligt intelligent fångat för att vara på Flashback (och ja på de flesta platser). Det mesta tyder på att vi är i en simulation tycker jag. Vem är Gud? Den som skapat illusionen. Skulle det stämma så inställer sig förstås frågan: Vem skapade skaparen av simulationen? Vem skapade skaparen av skaparen av illusionen ... etc, etc. Kanske vaknar man upp på en klinik någonstans i framtiden el. något annat, och har bara varit borta i någon minut, upplevelsen som kliniken erbjuder är: "lev ett liv på en minut", vem vet?

Jesus tycks ha varit en judisk profet och left hand path-utövare.

Du borde starta en podd, det skulle du nog kunna försörja dig gott på.
Tack för de fina orden.

Ja, en simulering är absolut en möjlighet det med. Att lära sig sanningen om detta skulle nog innebära att man kunde ställa sig utanför inte bara sig själv, utan rumtiden som helhet. Och det tror jag alla kan vara överens om är svårt!

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hur ser du på att Gud är inuti skapelsen och utanför den samtidigt. Att Gud är i Universum och är universum. Om så är, så är alla människans tafatta försök att förstå skapelsen genom vetenskap en del av den materiella illusionen.
Ja, vad vi sysslar med när vi vetenskapar (som ju egentligen inte är något mer än en förfinad och strukturerad variant av vårt vardagliga tänkande) är ju precis vad Platons grottfångar sysslade med. Skuggskådning.
Citera
2026-05-22, 09:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Heresi betyder bara avvikelse från någon kyrkas dogmer (=människotankar). I Jesus lära (=Faderns ord) finns bara hädelse mot den helige anden och straffet för detta är inte världsligt.

All organiserad religiös verksamhet blir alltmer urartad och ogudaktig med tiden.
Citera
2026-05-22, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Forskningen har bevisat att det fanns djur som levde för hundratals miljoner år sen och det gör att hela bibeln faller.

Sen finns det hur mycket som helst att gå på. Det har länkats in här på Flashback tusentals gånger (varav jag historiskt gjort det minst 100 gånger). Vi kan inte veva detta om och om igen. Det här får man lära sig i grundskolan.

Vi vet också att människor inte kan förvandlas till saltstod. Där har du ytterligare en sak.

Vi vet också att människan har skapats via evolutionen och absolut inte som bibelns förvirrade påhitt om det.

Det finns hur mycket som helst. Vi kan inte gå igenom allt detta igen. Det måste anses som allmän kunskap 2026 och samtalet måste utgå från det.
Med den bildning och förstånd vi besitter idag varför då välja att fortsätta se enögt på skapelseberättelsen. Med forskning och vetenskap ser vi att skapelseberättelsen stämmer bra överens med vad vi vet idag.
Citera
2026-05-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Dom första kristna var inte en del av dom romerska myndigheterna, tvärtom blev dom förfölja, fängslade, torterade och dödade av romarna. Men senare, speciellt efter den romerska Kejsaren Konstantin blev "kristen" så blev man soldater och hade inget problem med att döda andra människor, tvärtemot det Jesus lärde ut:

"jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. ... jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er " (Matt 5:39, 44 Bibel2000)

Så avfallet är alla dom som påstod sig vara kristna, men som t.ex. dödade andra människor i krig, tvärtemot vad Jesus lärde ut, och det stämmer exakt på Katolska Kyrkan.

Och om man har förstått Jesus fel i denna fundamentala lära, vad hindrar det att man tar till sig andra felaktiga läror, t.ex. ta till sig hedniska uppfattningar om Gud, vilket ofta handlade om triader, speciellt om man tänker på romerska hedniska triader:

Grekiska/hellenistiska triader:
  • Den klassiska grekiska olympiska triaden med Zeus ( gudarnas kung ), Athena (krigets och intellektets gudinna) och Apollo (solens, kulturens och musikens gud)
  • Den deliska huvudtriaden bestående av Leto (mor), Artemis (dotter) och Apollo (son)
  • och den andra deliska triaden bestående av Athena, Zeus och Hera
  • De eleusinska mysterierna kretsade kring Persefone (dotter), Demeter (mor) och Triptolemos (som Demeter undervisade i jordbruk)
  • Den hellenistiska egyptiska triaden Isis, Alexandriens Serapis och Harpokrates

I det forntida Egypten fanns det många triader:
  • Den osiriska (eller abydosiska) triaden bestående av Osiris (make), Isis (hustru) och Horus (son)
  • Den thebanska triaden Amun , Mut och Khonsu
  • Den memfitiska triaden Ptah , Sekhmet och Nefertem
  • Den elefantinska triaden bestående av Khnum (gud för Nilens källa ), Satet (personifieringen av Nilens översvämningar) och Anuket (Nilens gudinna)
  • Solguden Ra , vars form på morgonen var Khepri , vid middagstid Re-Horakhty och på kvällen Atum , och många andra

Och dom som påverkade kristna var romerska triader:
  • Den romerska kapitoliska triaden av Jupiter (far), Juno (fru) och Minerva (dotter)
  • Den romerska pleibiska triaden bestående av Ceres , Liber Pater och Libera
  • De julianska triaderna i det tidiga romerska principatet : Venus Genetrix , Divus Iulius och Clementia Caesaris
  • Divus Iulius, Divi filius och Genius Augusti
  • Östliga varianter av den julianska triaden, t.ex. i Mindre Asien : Dea Roma , Divus Iulius och Genius Augusti (eller Divi filius)
  • The Matres (Deae Matres/ Dea Matrona ) i romersk mytologi
  • Ödesorden, Moiraj eller Furierna i grekisk och romersk mytologi: Klotho eller Nona spinnaren, Lachesis eller Decima vävaren, och Atropos eller Morta, livstrådsklipparen. Ens livslina spanns av Klotho, vävdes in i livets väv av Lachesis, och tråden klipptes av Atropos.
  • The Hooded Spirits eller Genii Cucullati på gallo-romersk tid
    Den huvudsakliga överstatliga triaden av den antika lusitanska mytologin och religionen och portugisiska Neopagans består av paret Arentia och Arentius och Quangeius och Trebaruna , följt av en mindre gallaecisk - lusitansk triad av Bandua (under många naturer ), Nabia och Reve kvinnlig natur: Reva

Fornnordiska, samiska och andra triader:
  • Systrarna Uksáhkká, Juksáhkká och Sáhráhkká i samisk mytologi .
  • Oden , Vilje och Ve i nordisk mytologi
  • Nornorna i nordisk mytologi
  • Oden , Frej och Tor i nordisk mytologi. Oden är visdomens och kunskapens gud, Frej är fruktbarhetens och välståndets gud, och Tor är åskans och styrkans gud.
  • Triglav i slavisk mytologi
  • Perkūnas (himmelgud), Patrimpas (jordgud) och Pikuolis (dödsgud) i preussisk mytologi
  • Zorya eller Aurora i slavisk mytologi
  • Chariterna eller gracerna i grekisk mytologi
  • Den ena , tanken (eller intellektet) och själen i neoplatonismen

https://en-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Triad_(religion)?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl= en-US&_x_tr_pto=wapp
Alla dessa handlar om hedniska gudar, som är i motsats till den enda sanna guden vars namn är "jag är", på hebreiska "JHVH":

"Gud sade: »Jag är den jag är. Säg dem att han som heter ’Jag är’ har sänt dig till dem.« Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH på hebreiska), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte. " (2 Mose 3:14-15 Bibel2000)

Gud är en, inte tre:

"Hör, Israel! Herren är vår Gud, Herren är en. " (5 Mose 6:4 Bibel2000)
"så har vi bara en Gud, fadern" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Märk väl att Paulus inte säger att Sonen är Gud, bara en är Gud, Fadern.

Problemet är bara att det inte enbart var bibelforskarna(Jehovas vittnen) som undersökte bibeln och upptäckte sanningar som Katolska Kyrkan hade försökt dölja genom att t.ex. enbart präster fick läsa bibeln, och det var i ett språk, latin, som vanligt folk inte behärskade.

När Martin Luther gjorde bibeln tillgänglig för vanliga tysktalande människor, så kunde man själv undersöka bibeln, och man upptäckte den heresi som Katolska Kyrkan höll på med, därmed uppstod protestantismen. Jehovas vittnen är ytterligare ett steg i att förstå vad bibeln handlar om, eftersom dom flesta protestantiska rörelserna fastnade i enbart enstaka sanningar i bibeln. Jehovas vittnen sammanställde allt det som protestantismen hade kommit fram till i bibeln, och gick ännu längre och lät bibeln tala för sig själv, utan fördomar och maktambitioner som bl.a. Katolska Kyrkan höll på med.
Kommenterar båda dina senaste inlägg i ett svar.

Det är ju ingen nyhet att det funnits korruption, maktspel och synd inom delar av den katolska kyrkans historia. Det vore nästan naivt att tro något annat när människor bygger institutioner med enorm makt och inflytande.

På medeltiden var påvedömet en av de mäktigaste positionerna i världen, och självklart försökte politiska och ekonomiska intressen påverka och infiltrera kyrkan. Människans fallna natur försvinner inte bara för att man verkar inom religion.

Men för mig säger det faktiskt något annat också:
att den apostoliska tron ändå bevarats genom 2000 år trots människors brister är snarare ett argument för Guds försyn än emot den.

Och glöm inte heller att den ortodoxa kyrkan, som utvecklats separat från Rom sedan 1000-talet och inte varit under samma västerländska eller påvliga inflytande, fortfarande bekänner samma grundläggande tro om treenigheten och Kristi gudom.

Det säger också något.

Katolska kyrkan är dessutom långt ifrån ensam om att ha människor och ledare som missbrukat makt. Det är ett mänskligt problem, inte unikt för en specifik tro.

Jehovas vittnen har själva på bara cirka 150 år haft omfattande problem, skandaler, kontrollmekanismer och felaktiga profetior.

Men egentligen är inte kyrkohistoria huvudfrågan här.

Det vi diskuterar är vem Gud är och vem Jesus är.

Du ser den historiska kyrkan som ett avfall.
Jag ser Jehovas vittnen som ännu en senare heresi som vuxit fram ur protestantismen.

Det är ganska fruktlösa polemiska positioner, och ingen av oss lär ändra uppfattning baserat på den här diskussionen.

Det jag däremot tycker är intressant är att under nästan 2000 år har i princip hela den historiska kristenheten; katoliker, ortodoxa och majoriteten av protestanter, förstått Kristus som sann Gud av sann Gud.

Det inkluderar kyrkofäder, teologer, filosofer, martyrer och biskopar som stod mycket närmare apostlarna historiskt än vad Charles Taze Russell gjorde på 1800-talet.

Och ändå menar Jehovas vittnen att alla dessa hade fel tills Russell ”återupptäckte” sanningen nästan 1800 år senare.

Personligen tycker jag det är en väldigt osannolik tes.

Men om det är något jag faktiskt är genuint nyfiken på så är det detta:

Hur kommer Jehovas vittnen fram till att Jesus egentligen är ärkeängeln Mikael?

Av alla läror inom Jehovas vittnen är det nog den jag har svårast att förstå både bibliskt och teologiskt.

Det är en fråga som har direkt med trådens ämne att göra.
Det mesta av det andra du skrivit har inte det, så om du undrar varför jag inte orkar bemöta alla dina andra funderingar så är det dels av den anledningen och dels för att min erfarenhet säger mig att försöka diskutera Gud med ett jehovas vittne är lite som att förklara färgen grön för en man som varit blind från födseln
Citera
2026-05-22, 10:31
Avslutad
För övrigt så är det lite lustigt hur många människor det är som för talan å dessas vägar. ”Detta är Guds…”, ”Jesus vill att…”, osv.

Man skulle nästan kunna tro att det önskas avsättas ett och annat…
Citera
2026-05-22, 10:35
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vetenskap handlar om det robust bevisbara men det finns mycket bortom det bevisbara.
Bortom det bevisbara finns t.ex. vetenskapligt grundade prognoser som kan vara mer eller mindre träffsäkra. T.ex. vädret nu på söndag. En grov uppskattning är dock bättre än igenting. Baserat på mängder av observationer och beräkningar har man t.ex. uppskattat antal stjärnor i vår galax. Man kan inte bevisa att det är så många +/- 10 st, vi har inte tekniken för att se eller mäta såpass exakt på galaktisk skala, vi kan bara uppskatta.

Exakt vilka observationer eller mätningar har gjorts för att bekräfta en Gud eller något annat övernaturligt?

Jag har svaret. Den siffran är 0.

Noll, nada, zip.

Förstår du skillnaden?
Citera
2026-05-22, 10:41
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Heresi betyder bara avvikelse från någon kyrkas dogmer (=människotankar). I Jesus lära (=Faderns ord) finns bara hädelse mot den helige anden och straffet för detta är inte världsligt.

All organiserad religiös verksamhet blir alltmer urartad och ogudaktig med tiden.
Kristendomen håller inte ihop logiskt, inte ens internt i hur kristna ska vara och/eller bestraffas. Å ena sidan är Jesus förlåtande till allt och alla, kärleken svämmar över så att det räcker till alla och ännu mer, men å andra sidan ska du som människa åka på ett straff om du gör något litet fel t.ex. om en man smeker en annan man på snoppen. Det förlåter aldrig Jesus, då ska du brinna i helvetet om du är så snuskig som människa. Kristendomen är "trams och offtopic" inom sin egen föreställningsvärld. Fullständigt skrattretande.
Citera
2026-05-22, 11:00
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Bortom det bevisbara finns t.ex. vetenskapligt grundade prognoser som kan vara mer eller mindre träffsäkra. T.ex. vädret nu på söndag. En grov uppskattning är dock bättre än igenting. Baserat på mängder av observationer och beräkningar har man t.ex. uppskattat antal stjärnor i vår galax. Man kan inte bevisa att det är så många +/- 10 st, vi har inte tekniken för att se eller mäta såpass exakt på galaktisk skala, vi kan bara uppskatta.

Exakt vilka observationer eller mätningar har gjorts för att bekräfta en Gud eller något annat övernaturligt?

Jag har svaret. Den siffran är 0.

Noll, nada, zip.

Förstår du skillnaden?
Det är inte ens vetenskapligt bevisat att främmande teknologi finns på jorden. Men folk ser UFOs och folk ser änglar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in