2026-05-22, 07:37
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tror ni behöver läsa igen vad Tomaten skriver, det är inget "minskande barnafödande" hen kallar för myt.
Utan idén om att enda skälet till att barnafödandet skulle gå ner handlar om kvinnor och nån kvinnlig ovilja ha barn.

Och den idén är en halmgubbe, eftersom väldigt få "antifeminister" tror att kvinnor inte vill ha barn. Feminister slåss nästan alltid mot halmgubbar.

Citat:
Kvinnor har samma jävla rätt som män har att viga sina liv åt sådant de vill syssla med. Och män är exakt lika ansvariga för satt barn ska sättas till världen och tas om hand som kvinnor.

Det är ytterst kvinnorna som sitter på makten över barnafödandet, och med makt följer ansvar. Män kan inte "ta sitt ansvar" på den punkten utan kvinnornas medgivande.
Citera
2026-05-22, 07:51
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Det finns tre lösningar på detta problemet som jag ser det:

1. Kortare arbetstid. Till exempel 4 dagars arbetsvecka eller 6 timmars arbetsdag.

2. Båda går ner i tid under småbarnsåren

3. Kvinnor ersätts för det stora inkomstbortfallet

Modellen att kvinnan ska gå hemma och mannen dra in alla pengarna leder till att båda förlorar. Mannen förlorar viktig tid med sina barn, speciellt de första 7 åren. Kvinnan blir ekonomiskt beroende av mannen och hamnar därmed i en mycket sårbar situation.

Se där, Flashbacks enda halvt vettiga feminist dyker upp med lite konstruktiva idéer istället för att bara basha patriarkatet.

Jag skriver i stort sett under på detta, även om detaljerna kan diskuteras (vilket jag inte har tid till just nu).
Citera
2026-05-22, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Threadkiller
Och den idén är en halmgubbe, eftersom väldigt få "antifeminister" tror att kvinnor inte vill ha barn. Feminister slåss nästan alltid mot halmgubbar.

Finns trådar i ämnet...där du själv kan läsa dig till åsikterna hos antifeminister.

Citat:
Det är ytterst kvinnorna som sitter på makten över barnafödandet, och med makt följer ansvar. Män kan inte "ta sitt ansvar" på den punkten utan kvinnornas medgivande.

Och vad kvinnor väljer avgörs av en ex. mäns vilja/ ovilja att hjälpa till, eller samhällets vilja att stötta barn och föräldrar.
Citera
2026-05-22, 08:25
Medlem
Citat:
Så varför tror du att man utdömde fredlöshet eller dubbel mansbot för dråp på kvinnor? Varför fick kvinnor gå före i livbåtar? Varför fick pojkar inte slå flickor?

1. Ingen aning, för att man såg på kvinnor som extra värdefulla ägodelar? Problemet med dödandet av kvinnor var så stort att man har behov av avskräckning.

2. Att kvinnor skulle få lov gå före vid skeppsbrott är en myt.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-och-barn-forst

3. Varför skulle pojkar få lov slå flickor?
Citera
2026-05-22, 08:31
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Tror nog att det minskade barnafödande mer hör samman med att kivnnor föder färre barn över linjen än att vi skulle ha horder av kvinnor som inte föder ett enda. Tomatkungen har alltså i stort rätt.

Vidare, vi vet också att män studerar och jobbar mer, alltså prioriterar män att studera och jobba framför att ta hand om barn och familj...
"myten" kanske snarare är den att barn enkom skulle vara en kvinnosak, ansvar för kvinnor att "fixa".

Tja, rent krasst kan man ju säga om alla som inte har barn att de gör någonting annat än att ta hand om barn... (förutom förskolelärare och dylikt)

I slutändan handlar det om könsroller. Jag tycker det är ett privilegium att umgås med sina barn. Jag tycker också att man bör vara ett team och hjälpa varandra att ha hand om hushåll samtidigt som man också får vila och variera det man gör, i den mån det är möjligt. Samtidigt så tycker jag det i större utsträckning är kvinnans roll att ta hand om hus och hem, och mannens roll att försörja, i de fall en prioritering behöver göras. Och prioriteringar kommer behöva göras. Att ha två heltidsarbetande föräldrar och samtidigt ha en välmående familj är svårt. När barnen är små och bebisar så är det också min förväntning att kvinnan är den som går ner i arbetstid och fixar med hemmet. Bebisar ska helst ammas, för deras hälsas skull samt anknytning till mamman, det fixar såklart också bara mamman.

Sen vänder jag mig mot de normer som odlats, om boss babes, som ska klättra i karriär och börjar försöka skaffa barn väldigt sent, ifall de ens gör det. Each to their own såklart, men det är våldsamt oattraktiva drag på en kvinna. Det blir skrattretande när dessa kvinnor dessutom kräver att män ska vara attraherade av dem.
Senast redigerad av AndersPersson99 2026-05-22 kl. 08:45.
Citera
2026-05-22, 08:36
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Du vet inte hur kvinnor prioriterar. Du bara tror och sprider myter om att kvinnor "prioriterar att plugga och jobba framför att skaffa barn".

För skoj skull räknade jag lite kring olika kvinnor jag känner, som alla är över 35. Och dessa siffror fick jag fram av hur många barn var och en av dem har:

7 stycken har 0 barn vardera.
6 stycken har 1 barn vardera.
41 stycken har 2 barn vardera (idealet för många).
10 stycken har 3 barn vardera.
3 stycken har 4 barn vardera.
2 stycken har 6 barn vardera.
1 styck har 8 barn.

Jag kan ha glömt flera. Men inte av de som har 0 barn. Kolla du själv bland de kvinnor du känner som är över 35. Så ser du själv att majoriteten av dem har barn! Minst ett barn var. Och en liten minoritet har 0 barm.

Av de jag här har räknat upp, har flertalet en kort, medellång eller rentav lång utbildning och jobb. Kolla upp det med de du känner också.

Flertalet kvinnor får barn. Men nöjer sig oftast med 1-2 barn. Det är sanningen.

Jag tycker inte en tabell över dina kompisar säger så mycket om någonting. Att majoriteten av kvinnor över 35 skulle ha barn säger ju heller inte någonting om ifall de fick barnen när de var 18 eller 32... så jag tycker inte det är ett bra exempel.

I min värld är det däremot större sannolikhet att fler barn blir till ifall kvinnor skaffar barn när de är yngre och fertilare samt har fler år kvar tills de blir infertila, än om de gör det när deras fertilitet redan börjat sjunka och inom kort kommer upphöra.
Citera
2026-05-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Tja, rent krasst kan man ju säga om alla som inte har barn att de gör någonting annat än att ta hand om barn...

I slutändan handlar det om könsroller. Jag tycker det är ett privilegium att umgås med sina barn. Jag tycker också att man bör vara ett team och hjälpa varandra att ha hand om hushåll samtidigt som man också får vila och variera det man gör, i den mån det är möjligt. Samtidigt så tycker jag det i större utsträckning är kvinnans roll att ta hand om hus och hem, och mannens roll att försörja, i de fall en prioritering behöver göras. Och prioriteringar kommer behöva göras. Att ha två heltidsarbetande föräldrar och samtidigt ha en välmående familj är svårt. När barnen är små och bebisar så är det också min förväntning att kvinnan är den som går ner i arbetstid och fixar med hemmet. Bebisar ska helst ammas, för deras hälsas skull samt anknytning till mamman, det fixar såklart också bara mamman.

Sen vänder jag mig mot de normer som odlats, om boss babes, som ska klättra i karriär och börjar försöka skaffa barn väldigt sent, ifall det ens gör det. Each to their own såklart, men det är våldsamt oattraktiva drag på en kvinna. Det blir skrattretande när dessa dessutom kräver att män ska vara attraherade av dem.

Varför skulle det vara kvinnans roll "i större utsträckning"? och varför skulle man behöva göra den uppdelningen överhuvudtaget? barn behöver omsorg i 18 år, går utmärkt fördela ansvaret för dem rättvist mellan 2 föräldrar.

Aldrig frågat dig varför du tappar attraktionen till kvinnor så fort de är ambitiösa/ duktiga inom sitt yrke?
kan det möjligen ha något att göra med egen manlig osäkerhet?

ganska patetisk inställning om du frågar mig, på samma sätt som det är patetiskt med de kvinnor som säger att de tappar attraktionen till män som tar aktivt ansvar för hem och barn.
Citera
2026-05-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Du vet inte hur kvinnor prioriterar. Du bara tror och sprider myter om att kvinnor "prioriterar att plugga och jobba framför att skaffa barn".

För skoj skull räknade jag lite kring olika kvinnor jag känner, som alla är över 35. Och dessa siffror fick jag fram av hur många barn var och en av dem har:

7 stycken har 0 barn vardera.
6 stycken har 1 barn vardera.
41 stycken har 2 barn vardera (idealet för många).
10 stycken har 3 barn vardera.
3 stycken har 4 barn vardera.
2 stycken har 6 barn vardera.
1 styck har 8 barn.

Jag kan ha glömt flera. Men inte av de som har 0 barn. Kolla du själv bland de kvinnor du känner som är över 35. Så ser du själv att majoriteten av dem har barn! Minst ett barn var. Och en liten minoritet har 0 barm.

Av de jag här har räknat upp, har flertalet en kort, medellång eller rentav lång utbildning och jobb. Kolla upp det med de du känner också.

Flertalet kvinnor får barn. Men nöjer sig oftast med 1-2 barn. Det är sanningen.

Hahaha detta tar väl ändå priset bland alla dina meningslösa anekdoter

Vem fan kan räkna upp 70 olika kvinnor och hur många barn de har på rak arm? Du kan väl åtminstone försöka vara LITE realistisk när du ska ljuga ihop dina "argument"?

Sen spelar det ingen roll om du så känner 1000 kvinnor som har 8 barn var. Det totala barnafödandet per kvinna låg förra året på 1,42. Det är det lägsta som uppmätts sedan man började mäta 1751, dvs för 275 år sen. Det är ren fakta och det förändras inte av dina löjeväckande anekdoter.

Försök ZOOMA UT en enda gång och inse att faktumet att din faster Märta har 7 barn inte har någon som helst påverkan på helhetsbilden

Herregud...
Citera
2026-05-22, 10:21
Medlem
Citat:

Det där att "med makt följer ansvar" går emot feminismens själva grundidé.

Feminister vill att kvinnor ska ha makt men inget ansvar, rättigheter och möjligheter men inga skyldigheter. Jämställdhet bara i toppen men i botten gör det inget att 99% är män. Osv.
Citera
2026-05-22, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AborteraPojkfoster
Låga födelsetal? Enligt hårlinjehandikappade manosfärianer är dejtingmarknaden översvämmad med unga, vackra traditionella kvinnor som ingen feministisk kvinna kan konkurrera med. Varför skaffar ni inte barn med de kvinnorna?
Å ena sidan lider antifeminister av reproduktionsångest och bölar över låga födelsetal Två sekunder senare skryter de hur varje medelålders man kan få en vacker, ung fru som längtar efter att spotta ut ungar åt honom. Detta trots att låga födelsetal leder till färre unga kvinnor på dejtingmarknaden.

Om vi börjar med 100 tjugoåringar (50 kvinnor 50 män) med födelsetal på 1.4.
Kvinnorna kommer föda 70 barn (35 flickor 35 pojkar).
När de 35 flickorna växer upp och fyller arton kommer det finnas många fler äldre män än unga kvinnor på dejtingmarknaden. Ändå kan varje fint vin gubbe få en ung vacker fru som materialiserats ur tomma intet. Även bordellerna är sprängfyllda med unga vackra kvinnor som även de materialiserats från ingenting. Antifeministisk logik LOL
https://www.dw.com/en/germanys-birth-rate-reached-lowest-level-on-record-in-2025/a-76965865

Första stycket stämmer inte någonstans. Du borde kolla dina källor om manosfären.
De som är red pilled tänker att en behöver se verkligheten slm den är och utvecklas för att kunna attrahera kvinnnor.
Mgtow vill inte ha med kvinnnor att göra. Etc
Rörelsen erkänner att sk bluepilled män existerar.
Och att de ofta inte har problem med feministiska kvinnor.

Du borde inte uttala dig om saker som du har noll koll på.
Citera
2026-05-22, 10:37
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
1. Ingen aning, för att man såg på kvinnor som extra värdefulla ägodelar? Problemet med dödandet av kvinnor var så stort att man har behov av avskräckning.

2. Att kvinnor skulle få lov gå före vid skeppsbrott är en myt.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-och-barn-forst

3. Varför skulle pojkar få lov slå flickor?

1. Oh ja, de onda patriarkala männen bestämde helt enkelt att det skulle vara hårdare straff för att ha sönder deras "egendom" än för att slå ihjäl dem själva. Nu ligger du snubblande nära gränsen för insane troll logic.

2. Nej, det är inte en myt. Det är exakt som det står i artikeln du själv länkar till: "Att låta kvinnor och barn gå i livbåtarna först är självklart för många när fartyget är på väg att förlisa. Men inte om beslutet måste fattas inom några få minuter. Då tar människans överlevnadsinstinkt över och alla försöker rädda sina egna liv." Hur du kan få detta till att "det är en myt" är bortom min fattningsförmåga.

3. Att slå flickor ansågs mycket värre än att slå andra pojkar. Vad är det du inte förstår?
Senast redigerad av Threadkiller 2026-05-22 kl. 11:04.
Citera
2026-05-22, 11:02
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Det där att "med makt följer ansvar" går emot feminismens själva grundidé.

Feminister vill att kvinnor ska ha makt men inget ansvar, rättigheter och möjligheter men inga skyldigheter. Jämställdhet bara i toppen men i botten gör det inget att 99% är män. Osv.

Från och med andra vågens feminism har det i allt högre grad blivit så, ja. Istället för juridisk jämlikhet med respekt för att könen är olika (som de vettigare av de tidiga kvinnosakskämparna förespråkade under 1900-talets början), djupa diskussioner om just ansvar kontra egenmakt och förståelse för varför män och kvinnor haft olika roller i historien, har det blivit en extrem förskjutning mot att helt enkelt kräva "mer av allt" för kvinnor utan några som helst reflektioner över hur det påverkar män, barn, samhället i stort eller för den delen kvinnorna själva, och "analyser" av både historien och samtiden som hade varit skrattretande om de inte varit så farliga och polariserande.
Senast redigerad av Threadkiller 2026-05-22 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in