2026-05-21, 21:36
  #25
Medlem
grungewhores avatar
Skulle tippa på anglicism i samarbete med ordekonomi för klatschig rubrik
Citera
2026-05-21, 22:09
  #26
Medlem
therealcosmokramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag skriver inte perfekt men nu går det inte längre att blunda för alla journalister och debattörer med kroppskamera som i rubrikerna ständigt begår samma syftningsfel.

Följande rubriker läser jag på Skellefteåkillen Nick Alinias Youtubekanal:
  • Jag debatterade 20 vänsterpersoner
  • Jag debatterade centerpartisten Réka Tolnai

Rubriker från kanalen Riks:
  • Vem har rätt i Israel-Palestinakonflikten? Aron Flam debatterar Kristofer Lundberg
  • Denice Westerberg (SD) debatterade Gudrun Schyman: "Otrevligt"

Rubrik från Sverigedemokraternas Youtubekanal:
  • Jimmie Åkesson debatterar Magdalena Andersson i SVT Aktuellt

Aron Flam på Youtube:
  • Fredrik Sixtensson debatterar mig i dekonstruktiv kritik

Nya satsningen 100 %:
  • Vi bjöd in 10st från Moderaternas ungdomsförbund för att debattera chefen för tankesmedjan Katalys


Har Aron Flam bjudit in någon för att debattera ämnet Aron Flam? Ska Skellefteåkillen Nick Alinia debattera huruvida det finns 20 vänsterpersoner?
Förstår ni vad jag retar mig på? Det saknas prepositioner!

Jag föreslår att man skriver debatterar med eller debatterar mot Aron Flam. Eller Jag debatterar med/mot 20 vänsterpersoner. Annars blir det ett syftningsfel. Det verkar vara något slags UF-företag med gossar från Bromma som kallar sig Studio 3 som också skriver debattera [person].

Man har en debatt med någon, om någonting. Varför glömmer ni prepositionerna? Är det en anglicism? Har de påverkats av engelskan till den grad att de glömt bort sitt eget modersmål? De säger sig stå upp för Sverige samtidigt som de misshandlar vårt vackra språk.

Detta förekommer aldrig bland debattörer med en liberal eller socialistisk samhällssyn, utan enbart hos högern. Antagligen är det för att etablerade medier har språkvårdsavdelningar och följer TT-språkets rekommendationer. Jag vill bara att alla högermänniskor som gör media ska tänka till lite så ni blir tagna på allvar. Några andra bra prepositioner som är bra att hålla koll på är på, i, till, från och under. Lycka till.

Du förstår inte sociala medier och exempelvis YouTube va?
Handlar om klick, catchy titel som ska locka tittare, algoritmer med mera.
Citera
2026-05-21, 22:11
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det där verkar gälla nästan överallt, ett exempel är "vi vill fred" istället för "vi vill ha fred".
Jag tror att de tycker att det låter förnämare men personligen tycker jag att det låter korkat.
Inget fan av Nick eller Aron då dom bara är agenter för högers propaganda/agenda.
Men tror snarare att folk har ett liv och inte är besatta av att skriva perfekt. Man kan missa att skriva ord ibland t.ex. är bara fascister och sadister som är språkpoliser, i mina ögon framstår det väldigt udda och patetiskt, säger mer om personen som är språkpolis än den som skrivit fel.
Det viktigaste är att man förstår budskapet och det man skriver. Det är ingen tenta i språkkunskaper vi pratar om nu.

Dessutom brukar invandrare ha bra språkkunskaper där man kan flera språk egentligen.
Citera
2026-05-21, 22:23
  #28
Medlem
sanningenskrigare2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therealcosmokramer
Du förstår inte sociala medier och exempelvis YouTube va?
Handlar om klick, catchy titel som ska locka tittare, algoritmer med mera.

Aldrig skulle jag låta datorn styra mitt liv och hur jag formulerar mig. Jag vill bestämma själv. Klickar inte.
Citera
2026-05-21, 22:54
  #29
Medlem
MisterPartyfucks avatar
Då får du nog börja göra material som folk tar del av så att de talar den svenska som du anser vara korrekt. Interaktionen och tillämpbarhet är det som är bärande.
Citera
2026-05-21, 23:15
  #30
Medlem
Den gemensamma IQn för samtliga inblandade summerar till cirka 85, så du får inte ha för höga förväntningar på deras språkkunskaper.
Citera
2026-05-21, 23:24
  #31
Medlem
HejaFinlands avatar
Staten måste omedelbart ge Riks 9 miljarder/år som SVT/SR så att de kan ha flera tusen anställda som kan korrekturläsa allt! Det är dyrt med språkvård, höj skatten på ensamstående mammor och pensionärer nu!
Citera
2026-05-21, 23:36
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Andra nordiska länder kommer nog kalla svenskar, nordens retards.

Anglicismen gör dock just den formuleringen ganska tandlös (för att inte säga efterbliven).
Citera
2026-05-22, 00:25
  #33
Medlem
Svengelska som spökar. I debated X =/= Jag debatterade MED/MOT X

Edit: Admin bör fixa niggerjävel-captchan omgående. Det är en sak att moderatorerna kan sitta på alt-konton på klagoforumet och förstöra trådar. Det är en annan sak att det inte ens går att skriva utan att tvingas på captcha. Gör om gör rätt.
Citera
2026-05-22, 00:55
  #34
Medlem
ArgBlattePostars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2
Jag skriver inte perfekt men nu går det inte längre att blunda för alla journalister och debattörer med kroppskamera som i rubrikerna ständigt begår samma syftningsfel.

Följande rubriker läser jag på Skellefteåkillen Nick Alinias Youtubekanal:
  • Jag debatterade 20 vänsterpersoner
  • Jag debatterade centerpartisten Réka Tolnai

Rubriker från kanalen Riks:
  • Vem har rätt i Israel-Palestinakonflikten? Aron Flam debatterar Kristofer Lundberg
  • Denice Westerberg (SD) debatterade Gudrun Schyman: "Otrevligt"

Rubrik från Sverigedemokraternas Youtubekanal:
  • Jimmie Åkesson debatterar Magdalena Andersson i SVT Aktuellt

Aron Flam på Youtube:
  • Fredrik Sixtensson debatterar mig i dekonstruktiv kritik

Nya satsningen 100 %:
  • Vi bjöd in 10st från Moderaternas ungdomsförbund för att debattera chefen för tankesmedjan Katalys


Har Aron Flam bjudit in någon för att debattera ämnet Aron Flam? Ska Skellefteåkillen Nick Alinia debattera huruvida det finns 20 vänsterpersoner?
Förstår ni vad jag retar mig på? Det saknas prepositioner!

Jag föreslår att man skriver debatterar med eller debatterar mot Aron Flam. Eller Jag debatterar med/mot 20 vänsterpersoner. Annars blir det ett syftningsfel. Det verkar vara något slags UF-företag med gossar från Bromma som kallar sig Studio 3 som också skriver debattera [person].

Man har en debatt med någon, om någonting. Varför glömmer ni prepositionerna? Är det en anglicism? Har de påverkats av engelskan till den grad att de glömt bort sitt eget modersmål? De säger sig stå upp för Sverige samtidigt som de misshandlar vårt vackra språk.

Detta förekommer aldrig bland debattörer med en liberal eller socialistisk samhällssyn, utan enbart hos högern. Antagligen är det för att etablerade medier har språkvårdsavdelningar och följer TT-språkets rekommendationer. Jag vill bara att alla högermänniskor som gör media ska tänka till lite så ni blir tagna på allvar. Några andra bra prepositioner som är bra att hålla koll på är på, i, till, från och under. Lycka till.

Blir du kallad "grammar nazi" ofta?
Citera
2026-05-22, 01:18
  #35
Medlem
Språktest medborgarskap, någon?
Man debatterar redan ämnen, att byta ut det mot den person man debatterar med är efterblivet.
Det signalerar språklig lättja och en sekteristisk brist på kreativitet att försöka efterapa amerikansk nyhögers utsketna äppelmos till försök att låta "snärtig"
Att haka på utländska språkliga trender får er med smärtsam tydlighet att framstå som råttorna när dom följer råttfångarens pipa, inte som den hippa framtid ni tror er vara.
Skärp er för fan, försök åtminstone dölja er brist på förståelse för meningsbyggnad på ett lite mer diskret sätt.
Jävla arslen lol
Citera
2026-05-22, 01:18
  #36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Förkortat språk har använts i tidningsrubriker i över hundra år. Kallas "telegramstil" eller "rubriksvenska".

Exempel:
Man griper misstänkt
Efter olyckan - avlider

Så jag tror inte det rör sig om syftningsfel utan medvetet.

Dock kan man fråga sig varför gammelmedias sätt att skriva behöver kopieras nu när datorskärmarna har så hög upplysning att man får plats med mer text än någonsin.
Värt att påpeka är att många textinmatningsfält på sociala medier har teckenbegränsning. Man behöver också ta med i beräkningen att alla sitter inte på 4K-skärmar med 100% zoom. Jag använder just nu en gammal TV med 1080 och 125% zoom, det innebär alltså att jag får plats med 25% mindre den ytan. Det i sin tur leder till att till exempel rubriker kan bli för långa, texter som annars inte är i vägen hamnar på fel ställe och så vidare.

Genom att skriva på rubrikiska så är chansen större att man får fram hela sitt budskap på en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in