2026-05-22, 01:23
  #37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Språk utvecklas hela tiden, i framtiden kommer ingen svensk kunna tala svenska iaf, utan blir mer ortenspråk som gäller.
Andra nordiska länder kommer nog kalla svenskar, nordens retards.
Jag hoppas att folk inte missar det ironiska här.
Citera
2026-05-22, 01:51
  #38
Medlem
Arvlindmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanningenskrigare2

Så här brukar det heta i media:
  • Under tisdagen debatterar hon Iran i EU-parlamentet i Strasbourg.
Jag behöver din hjälp:

Menar Aftonbladet att hon debatterar om Iran eller att hon debatterar mot hela Iran?

Kan bli lång debatt...
Citera
2026-05-22, 02:05
  #39
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Värt att påpeka är att många textinmatningsfält på sociala medier har teckenbegränsning. Man behöver också ta med i beräkningen att alla sitter inte på 4K-skärmar med 100% zoom. Jag använder just nu en gammal TV med 1080 och 125% zoom, det innebär alltså att jag får plats med 25% mindre den ytan. Det i sin tur leder till att till exempel rubriker kan bli för långa,

Sätt dig närmare skärmen så slipper du zooma.
Citera
2026-05-22, 02:14
  #40
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Sätt dig närmare skärmen så slipper du zooma.
Fast nu används just den här datorn från soffan så det går inte att sitta närmare. Det är heller inte tänkt att jag ska använda den här datorn till allmänt dattande utan just för att kolla filmer, serier och Youtube från soffan. Min bipoäng är att det inte går att räkna med att alla alltid sitter med optimalt skalade skärmar. Min huvudsakliga poäng var att många textinmatningsfält har teckenbegränsning.
Citera
2026-05-22, 02:17
  #41
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast nu används just den här datorn från soffan så det går inte att sitta närmare. Det är heller inte tänkt att jag ska använda den här datorn till allmänt dattande utan just för att kolla filmer, serier och Youtube från soffan. Min bipoäng är att det inte går att räkna med att alla alltid sitter med optimalt skalade skärmar. Min huvudsakliga poäng var att många textinmatningsfält har teckenbegränsning.

Fast nu visade det ju sig dock att du också använde den till rubrik-tittande?

Det är väldigt vanligt att hemsidor inte ens är responsiva och använder hela den upplösning som ändå finns. Så om vi ska göra världen bättre tror jag vi bör börja i den änden.

Men ja, jag håller med - skriv kort och koncist, till och med om det skulle bryta mot språkpraxis.
Citera
2026-05-22, 05:14
  #42
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Inget fan av Nick eller Aron då dom bara är agenter för högers propaganda/agenda.
Men tror snarare att folk har ett liv och inte är besatta av att skriva perfekt. Man kan missa att skriva ord ibland t.ex. är bara fascister och sadister som är språkpoliser, i mina ögon framstår det väldigt udda och patetiskt, säger mer om personen som är språkpolis än den som skrivit fel.
Det viktigaste är att man förstår budskapet och det man skriver. Det är ingen tenta i språkkunskaper vi pratar om nu.

Dessutom brukar invandrare ha bra språkkunskaper där man kan flera språk egentligen.
Nej, sånt där är minst lika vanligt i talspråk och är fullt medvetet, det är högfärd.
Citera
2026-05-22, 06:45
  #43
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Lustigt att de som propagerar för det svenska inte klarar av att skriva på korrekt svenska. Handlar det om ungdomsspråk?

Om man känner en sådan avsky för ordet med kan man byta ut debatterar mot möter eller konfronterar, utan att meningen blir skev.
Citera
2026-05-22, 07:43
  #44
Medlem
glockenreins avatar
Lol har tänkt på samma sak. Dock inte noterat att det skulle vara nåt specifikt högerfenomen men vänstern hänger väl inte på YT lika mycket.
Citera
2026-05-22, 08:47
  #45
Medlem
Prepositioner och ord av typen "en, ett, några" stryks ibland i rubrikspråk; dessutom är det oftast inte den som skrivit en artikel som själv sätter rubriken. Det görs av speciella rubriksättare, så var det ofta redan före internet

Kul rubrik från omkring 20 år sedan:; "Man dog i Postkodlotteriet" Det låter ju som om det var något som hände flera gånger, nästan reguljärt? Ordet "En" i början hyvlades bort. .
Citera
Idag, 03:07
  #46
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Så jag tror inte det rör sig om syftningsfel utan medvetet.

Det saknas ett infinitivmärke i meningen ovan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in