2026-05-21, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Ska du bo så långt upp i kylan så sök dig till Alaska eller något istället. Vem har någonsin hört något upppmuntrande komma från LULE?
Asbra tips.. Ingångsvärdet är ju att TS har fått jobb i Luleå, inte att hen suktar efter glesbefolkad ort med arktiskt klimat.

OnT: det är en ganska trevlig stad. Givetvis finns inte samma utbud som i sthlm, men om du är öppen och intresserad så finns goda möjligheter att uppleva nya saker som saknas i södra sverige. Lär känna lite folk och följ med på fisketurer, längdskidåkning och friluftsliv. Om du tar vara på möjligheterna och försöker närma dig den lokala kulturen så får du nog ut mer av din vistelse än om du ägnar en massa energi åt att sakna utbudet och mångfalden i sthlm.
Citera
2026-05-21, 23:51
Medlem
.Mlyric.s avatar
Ja det finns värre städer att bo i.
Citera
2026-05-21, 23:53
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
OnT: det är en ganska trevlig stad. Givetvis finns inte samma utbud som i sthlm, men om du är öppen och intresserad så finns goda möjligheter att uppleva nya saker som saknas i södra sverige. Lär känna lite folk och följ med på fisketurer, längdskidåkning och friluftsliv. Om du tar vara på möjligheterna och försöker närma dig den lokala kulturen så får du nog ut mer av din vistelse än om du ägnar en massa energi åt att sakna utbudet och mångfalden i sthlm.

Men ärligt talat, det går faktiskt att fiska på mer myggfria platser än Luleå. Det går till och med att fiska utanför Miami.

Säg att han får 100000 i månadslön för ett jobb som han tror är 9 timmar per dag. Men om det innebär att han måste bo i Luleå kanske man snarare borde det räkna som att han istället för 9/24 är 24 av dygnets timmar på en plats han inte själv har valt.

Som att jobba på oljeplattform eller kryssningsfartyg - lönen låter bra på pappret men du är ju så att säga inte fri att göra precis vad du vill sedan när du stämplat ut...
Senast redigerad av Skattebrott 2026-05-21 kl. 23:57.
Citera
2026-05-21, 23:58
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det finns ju också Piteå, Boden och Skellefteå inte alltför lång borta.

Och det skulle vara nåt positivt, menar du?
Citera
2026-05-22, 05:25
Medlem
Lifestealers avatar
finns student krog inne på universitetsområdet
Citera
2026-05-22, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!

Förbered dig att träna och äta rätt i 2 år så kommer du därifrån åtminstone fit för dejtingmarknaden i sthlm.

Som sagt innan, någon månad sen har du sett det som finns att se. Lycka till
Citera
2026-05-22, 06:28
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Om du som God & Het hipster är Antifascist, då finns sköna kamrater i Lule.

Kvällsgöra: KListra affischer, basha stan's 10 borgarglin. Experimentera m. substanser. Ligga.

Men storeb'o Umeå, är ändå Röda Ledstjärnan.
Citera
2026-05-22, 07:16
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Sedan finns väl en flygplats så du kan ta dig vidare ut i världen.

5 km ut till flygplatsen, så du kan ju veckopendla.
Citera
2026-05-22, 07:17
Medlem
Det var en evighet sedan jag bodde i Lule.

Minnesbilder: väldigt blåsig stad, ligger ju i princip i havet och skärgården, båtliv är ett stort intresse samt raggarbilar. Centrum rätt litet. Arbetarstad som har nåt komplex att vara Norrlands Stockholm. Ändå är det lite bonnigt. Men inte lika mycket som Skellefteå. Lule Hockey stort intresse. Mycket tornedalingar, finnar i staden. Då var ställen att undvika bo i :Stengatan Bergnäset, övriga Bergnäset jättefint, tuna-lingonstigen, framförallt Örnäset och speciellt Edeforsgatan- fullt av alkoholister. Hertsön ska väl också vara så där. Uppfattade det som rätt lätt lära känna folk. Invandrare? De enda invandrare jag såg till då förutom finnar, det var kineserna som drev restaurang Exotic och Waldorf. Tippar det är helt annat läge idag. Sist jag var dit så var centrum helt förändrat. Dvs som i många städer, gång och cykeltrafik betydligt mer prioriterat än bil. Som sagt nån nutidsbild av staden är det inte.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-05-22 kl. 07:20.
Citera
2026-05-22, 08:06
Medlem
Jag tycker att du ska testa, det är nyttigt att se andra sätt att leva, speciellt om det är 2 år, tiden går fort, du kommer att minnas den tiden du bodde i Norrbotten.
Folk är annorlunda, dialekten är härlig, tempo långsamnare, men man lär sig att anpassa sig och se fördelar i det.
Citera
2026-05-22, 08:36
Medlem
Imnshos avatar
Märkligt att inte något inlägg ännu tagit upp den rosa elefanten i rummet, öööh uschäkta, den svartbruna elefanten menar jag. Sådant brukar vara väldigt vanligt i trådar på Flashback gällande bostadsort.

Får man som boende i en snarlik 100k-stad (med många elefanter) anta att elefanthjordarna är mindre vanliga däruppe i kylan, och att det därför finns en större tillit mellan Lule-borna? Mindre av s.k. "gängkriminalitet" kan kanske göra att innevånarna i Lule är mer öppna mot varandra?
Citera
2026-05-22, 08:38
Medlem
Bogandoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Tja,

Har precis landat ett riktigt tungt IT-jobb i Luleå med ett 2-årskontrakt. Sjukt kul projekt, men nu till den viktiga biten: livet utanför kontoret.

Jag flyttar från Stockholm och är ganska bortskämd med utbud. Enkelt och tråkigt ger mig ingenting, jag vill ha ett bra, aktivt liv och gillar när det händer saker. Så ge mig en ärlig washout av staden:

Krog & mat: Finns det ett genuint utbud av grymma restauranger, eller tröttnar man efter två veckor? Söker schyssta ställen, inte bara standardhak.

Nattliv & puls: Finns det faktiska uteställen med bra tryck, eller är det stendött på helgerna?

Singellivet (30-40 år): Hur ser marknaden ut för oss som passerat studentåren? Finns det ett skönt folk i den åldern, eller är staden tom på vettiga, trevliga tjejer?

Säljer ni in staden till mig eller kommer jag få lappsjuka? Uppskattar ärliga svar från folk som bor där eller har gjort samma flytt!

Bor inte just i stan men nära nog för att ha vart där flertalet gånger.
Att komma från Stockholm lär ge dig en rejäl shock tror jag.

Krog & mat: Du får välja mellan CGs och Hemmagastronomi. De är väl de enda två restaurangerna som är den dyrare klassen och nog för att jag har vart nöjd så är det svårt att säga om det lever upp till din standard. Lunchkäk så är det det vanliga utbudet av husmanskost, kebab, pizza, och sushi. Tror du får glömma tankarna om intressant käk då staden är för liten för det.
Nattliv: Olearys, Allstar, Färjan är väl typ de ställena som är aktiva dock är det ju knappast i Stockholmsklass och det är bättre att förvänta dig ett milt nattliv. Du kan gå till Heroes om du verkligen vill uppleva ett sunkhak. Tvivlar starkt på att det är något vettigt nattliv utanför helgerna.
Singellivet: Där får någon annan svara istället.

Sänker du dina förväntningar på staden och utbudet så tror jag nog att du trivs. Men gillar du stök och stånket av storstan så kommer du inte bli nöjd med Luleå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in