2026-05-21, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad ledsen jag blir att vi inte fått höra något svar än. Jag följer ju med spänning.

Och ja, lekplatsen som tillhör förskolan får låsas, här gör de det ofta. Det är självklart galler för, och inte så låga att man lätt kan hoppa över, de kanske är runt 1,40.
Svaret finns några inlägg upp, annars citerat i sin helhet här:

Citat:
Ursprungligen postat av Teu
LuluBrooksie träffade ganska rätt. Det är stängslat med grönt stängsel runt. Antagligen för att det är ganska mycket cykeltrafik runt lekplatsen. Stängslet är väl ungefär midjehögt. Tillräckligt högt för små barn att inte kunna klättra över, typ.

Hur som helst ringde jag in till kommunen idag och frågade hur det hela ligger till. Lekplatsen tillhör 100% kommunen. Förskolan använder den frekvent eftersom förskolans innergård är ganska liten och lekplatsen ligger så pass nära förskolan (och är typ 4x så stor som förskolans egen gård..). Eftersom förskolan använder lekplatsen frekvent, och förskolan har små barn på den, så har man beslutat att stänga lekplatsen på kvällstid efter att man upphittat glassplitter och annat mindre kul.

Att lekplatsen används av förskolan innebär dock inte att förskolan äger lekplatsen, vilket också var katalysatorn till tråden och min ilska under gårdagen då två feta WT-flodhästar till förskolelärare sparkat ut min treåriga dotter för hon "inte gick på förskolan". Förskolan använder lekplatsen på exakt samma villkor som alla andra.

Slutresultatet blir att kommunen kommer förtydliga för de två feta hippodamerna på Förskolan att dom absolut inte har rätt att sparka ut folk från lekplatsen, och att om jag så behagar parkera min dotter på en gunga där från solgryning till 18:30 (eller när fan dom nu kedjar grinden..) så är det inom mina fulla rättigheter att göra så och om någon förskolelärare har problem med det så är det deras problem och inte mitt.
Låter osannolikt att en låst grind skulle stoppa stök nattetid, jag hade ifrågasatt nyttan med låst. Förstår tanken men de som stökar nattetid lär knappast stoppas av ett midjehögt staket.
Citera
2026-05-21, 22:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Låter osannolikt att en låst grind skulle stoppa stök nattetid, jag hade ifrågasatt nyttan med låst. Förstår tanken men de som stökar nattetid lär knappast stoppas av ett midjehögt staket.
Det kan man verkligen ifrågasätta, men jag saknar energi. Min enda förhoppning är att någon från kommunen ringer in till förskolan och frågar vad fan dom håller på med. Men även om det inte skulle ske ämnar jag spendera min första semesterdag på picnick på lekplatsen i fråga med hela familjen, och om någon kommer fram och säger något kommer jag skratta dom rakt upp i ansiktet.
Citera
2026-05-21, 22:28
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Helt ärligt kan jag förstå att man låser lekplatser kvällar och nätter, oavsett om det är en plats som tillhör en förskola eller skola eller inte. Visserligen kan ungdomar och vuxna säkert ta sig in ändå genom att klättra över. Men risken kanske minskar. Det är inte roligt för de som bor nära med allt stök. Och inte heller roligt dagen efter för personal eller besökare att upptäcka all nedskräpning med exempelvis läskburkar, energidrycksburkar, chipspåsar, cigarettfimpar med mera. Eller att platsen vandaliserats med klotter eller att saker gått sönder. Så att låsa platser kvällar och nätter kan absolut vara en bra idé. Det är ändå inga barnfamiljer som.besöker platserna dessa tider.
Citera
2026-05-21, 22:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Svaret finns några inlägg upp, annars citerat i sin helhet här:

Tack, jag missade det på något sätt.
Citera
2026-05-21, 22:49
Medlem
De borde sätta upp en skylt att obehöriga äger ej tillträde efter en viss tid, det ger allmänhet och polis chans att hålla efter att ungdomar inte befinner sig där när de inte ska det.

Fortsätt gärna posta uppdateringar om fortsatta utvecklingar, det är intressant att följa.
Citera
2026-05-21, 23:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
De borde sätta upp en skylt att obehöriga äger ej tillträde efter en viss tid, det ger allmänhet och polis chans att hålla efter att ungdomar inte befinner sig där när de inte ska det.

Fortsätt gärna posta uppdateringar om fortsatta utvecklingar, det är intressant att följa.
Vilka är obehöriga på en kommunal lekplats. Det är ju kommunens, inte förskolans, lekplats.
Citera
2026-05-21, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka är obehöriga på en kommunal lekplats. Det är ju kommunens, inte förskolans, lekplats.

Kommunen bestämmer ju vilka som är obehöriga. Sitter det ett hänglås/lås som du inte har nyckel till så kanske det är en hint om du är behörig eller inte. Skolor och förskolor har ofta skyltar med samma innehåll utan att behöver precisera vilka som är obehöriga.

Är det en kommunal lekplats som inte tillhör en förskola så ska såklart allmänheten ha tillträde där oavsett om förskolan är där eller inte så du inte missförstår min mening. Men kommunen kanske inte vill ha ungdomar som hänger där kvällstid.
Citera
2026-05-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det du tillförde diskussionen var att konstatera att det finns lagliga och olagliga anledningar till att kedja en lekplats.

Fanns inte så mycket mer att konstatera baserat på informationen du gav i ditt ursprungliga inlägg.
Citera
2026-05-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, kommunen får inte gör skillnad på folk och folk. Är det en kommunal lekplats eller ett kommunalt torg så ska kommuninvånarna ha tillgång. Annars ska det ingå i förskolan och då bekostas av förskolan.

Skolor har ofta skyltar, men det hindrar inte dig att beträda skolgården efter skoltid, samma med förskolor, det inget som hindrar att du beträder gården efter stängning. Däremot är inte skolor och förskolor allmän kommunal mark, utan de är områden avsedda för en viss verksamhet dagtid.
En kommunal lekplats är en plats upplåten för att kommunens och besökande barn ska kunna leka där.

Läs ovan, jag rättade till mitt inlägg direkt så du inte missförstod vad jag menade men du hann citera det. Som jag skrev så ska inte förskolan hävda sin ensamrätt på en lekplats som är till för allmänheten så jag håller med. Jag syftade på kvällstid om de har haft problem med skadegörelse så kan de låsa den och sätta upp skyltar för tydlighetens skull.
Citera
2026-05-21, 23:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Läs ovan, jag rättade till mitt inlägg direkt så du inte missförstod vad jag menade men du hann citera det. Som jag skrev så ska inte förskolan hävda sin ensamrätt på en lekplats som är till för allmänheten så jag håller med. Jag syftade på kvällstid om de har haft problem med skadegörelse så kan de låsa den och sätta upp skyltar för tydlighetens skull.
Ok. Ja det missade jag.

Ja du har helt rätt, vi är helt överens.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in