2026-05-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Är det verkligen så?

En kommun som äger en förskola har väl rätt att hägna in och göra det svårare för andra att använda den inhägnade lekplatsen efter förskolans stängning?

Jag kan nästan lova att det som här hänt är att lekplatsen blivit ett tillhåll för ungdomar alternativt hundägare som tycker det är smidigt med en inhägnad gård där de kan hänga och leka med hundarna men också låter hundarna bajsa fritt utan att ta upp det.

Givetvis måste väl kommunen har rätt att ta bort lekplatser, göra lekplatser svårare för allmänheten att få tillträde till osv.

Nej. En kommunal skola måste ha sin förskolegård öppen för allmänheten. Gäller även privata förskolor
Citera
2026-05-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Nej. En kommunal skola måste ha sin förskolegård öppen för allmänheten. Gäller även privata förskolor

https://lawline.se/answers/far-man-uppehalla-sig-pa-forskolegard-efter-verksamhetstid

Citat:
Några huvudexempel på vad som är offentliga platser finns i 1 kap 2 § första stycket ordningslagen – förskolegårdar och skolgårdar är dock inte uppräknade här. Vidare har dock kommunerna bemyndigats att föreskriva att vissa anläggningar och områden ska jämställas med de offentliga platser som anges i lagen (1 kap 2 § andra stycket ordningslagen & 1 § förordning 1993:1632).

Huruvida det är okej att uppehålla sig på en kommunal förskolegård efter verksamhetstid avgörs alltså av varje kommun. Vad som gäller i just din kommun kan du läsa i dokumentet "Allmänna lokala ordningsföreskrifter för x kommun" som du bör kunna hitta genom en sökning på internet. Är något oklart eller om du inte hittar det relevanta dokumentet för just din kommun kan du alltid vända dig direkt till kommunen och fråga.
Citera
2026-05-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
https://lawline.se/answers/far-man-uppehalla-sig-pa-forskolegard-efter-verksamhetstid

Det gäller iaf i hela Stockholms stad och de flesta kranskommuner. Alla jag har besökt iaf
Citera
2026-05-21, 14:46
Medlem
shaktas avatar
Hur låser man en lekplats ? De flest lekplatser jag sätt och varit på har varit ett väldigt kort staket (eller inget alls).

Här låter det som det är höga stängsel runt om i still med Kumla, aldrig sett det förut.
Citera
2026-05-21, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Hur låser man en lekplats ? De flest lekplatser jag sätt och varit på har varit ett väldigt kort staket (eller inget alls).

Här låter det som det är höga stängsel runt om i still med Kumla, aldrig sett det förut.

Även med ett kort staket och en grind som någon låst med ett slanglås så blir det ju opraktiskt att använda den.
Citera
2026-05-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Det gäller iaf i hela Stockholms stad och de flesta kranskommuner. Alla jag har besökt iaf

Stockholms kommun har det som policy att förskolors tomter skall vara öppna för allmänheten.
Beror till stor del på att det råder stor brist på mark till lekplatser i Stockholm.
Det är dock ingen lagstadgad rätt, varken i Stockholm eller någon annan kommun, det avgörs av kommunen alternativt av skolans rektor.

Privata förskolor bestämmer helt själva över sin mark. Där har kommunen inget att säga till om.
Vill de ha stängt har de stängt.
Citera
2026-05-21, 18:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nä, de brukar ha lite grönt staket runt vissa delar men också öppningar åt flera håll
Citat:
Ursprungligen postat av shakta

LuluBrooksie träffade ganska rätt. Det är stängslat med grönt stängsel runt. Antagligen för att det är ganska mycket cykeltrafik runt lekplatsen. Stängslet är väl ungefär midjehögt. Tillräckligt högt för små barn att inte kunna klättra över, typ.

Hur som helst ringde jag in till kommunen idag och frågade hur det hela ligger till. Lekplatsen tillhör 100% kommunen. Förskolan använder den frekvent eftersom förskolans innergård är ganska liten och lekplatsen ligger så pass nära förskolan (och är typ 4x så stor som förskolans egen gård..). Eftersom förskolan använder lekplatsen frekvent, och förskolan har små barn på den, så har man beslutat att stänga lekplatsen på kvällstid efter att man upphittat glassplitter och annat mindre kul.

Att lekplatsen används av förskolan innebär dock inte att förskolan äger lekplatsen, vilket också var katalysatorn till tråden och min ilska under gårdagen då två feta WT-flodhästar till förskolelärare sparkat ut min treåriga dotter för hon "inte gick på förskolan". Förskolan använder lekplatsen på exakt samma villkor som alla andra.

Slutresultatet blir att kommunen kommer förtydliga för de två feta hippodamerna på Förskolan att dom absolut inte har rätt att sparka ut folk från lekplatsen, och att om jag så behagar parkera min dotter på en gunga där från solgryning till 18:30 (eller när fan dom nu kedjar grinden..) så är det inom mina fulla rättigheter att göra så och om någon förskolelärare har problem med det så är det deras problem och inte mitt.
Citera
2026-05-21, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Hej,

Normalt sett orkar jag inte bry mig om detta, och om ni tycker att det passa bättre i en annan forumsdel får ni flytta den eller kalla mig dum i huvudet och stänga igen skiten, men eftersom dom lyckades göra mig tillräckligt förbannad idag så tänker jag att det är dags att undersöka mina möjligheter att få upprättelse.

Förskolan i fråga har en lekplats framför sig sen finns det ytterligare en lekplats som ligger på andra sidan av en cykelgång mitt emot förskolan. Den första lekplatsen framför förskolan är alltid öppen, men lekplatsen på andra sidan cykelgången/den som inte är fysiskt sammankopplad med förskolan har personalen till förskolan börjat sätta ett kedjelås med sifferkombination på.

Min fråga; Hur ser det ut juridiskt här, finns det någon recourse? Kan jag ringa snuten och be dom släpa med bultsaxen och klippa av deras patetiska kedja eller är det koscher att kedja av en kommunalt ägd lekplats kvällstid?

Skämtar du?

Har de låst ut andra barn från en offentlig lekplats?!

Vilken är förskolan och personalen?

Helt sjukt.
Citera
2026-05-21, 21:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
LuluBrooksie träffade ganska rätt. Det är stängslat med grönt stängsel runt. Antagligen för att det är ganska mycket cykeltrafik runt lekplatsen. Stängslet är väl ungefär midjehögt. Tillräckligt högt för små barn att inte kunna klättra över, typ.

Hur som helst ringde jag in till kommunen idag och frågade hur det hela ligger till. Lekplatsen tillhör 100% kommunen. Förskolan använder den frekvent eftersom förskolans innergård är ganska liten och lekplatsen ligger så pass nära förskolan (och är typ 4x så stor som förskolans egen gård..). Eftersom förskolan använder lekplatsen frekvent, och förskolan har små barn på den, så har man beslutat att stänga lekplatsen på kvällstid efter att man upphittat glassplitter och annat mindre kul.

Att lekplatsen används av förskolan innebär dock inte att förskolan äger lekplatsen, vilket också var katalysatorn till tråden och min ilska under gårdagen då två feta WT-flodhästar till förskolelärare sparkat ut min treåriga dotter för hon "inte gick på förskolan". Förskolan använder lekplatsen på exakt samma villkor som alla andra.

Slutresultatet blir att kommunen kommer förtydliga för de två feta hippodamerna på Förskolan att dom absolut inte har rätt att sparka ut folk från lekplatsen, och att om jag så behagar parkera min dotter på en gunga där från solgryning till 18:30 (eller när fan dom nu kedjar grinden..) så är det inom mina fulla rättigheter att göra så och om någon förskolelärare har problem med det så är det deras problem och inte mitt.

Bra jobbat att du ringde. Nu kan du sätta emot nästa gång.
Citera
2026-05-21, 21:06
Medlem
zombie-nations avatar
Vad ledsen jag blir att vi inte fått höra något svar än. Jag följer ju med spänning.

Och ja, lekplatsen som tillhör förskolan får låsas, här gör de det ofta. Det är självklart galler för, och inte så låga att man lätt kan hoppa över, de kanske är runt 1,40.
Citera
2026-05-21, 21:07
Medlem
Citat:

Men hur kommer du in på lekplatsen om dessa fån låser den?
Citera
2026-05-21, 21:37
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Aa, men det där kan jag väl ändå köpa på något sätt. En BRFs utrymmen är betalda av BRF:en. Hade det varit privat mark hade det så klart aldrig varit en diskussion. Nu är det kommunal mark och jag betalar skatt för både den där jävla lekplatsen och förskolan som annekterat den.

Fast det där är ju lite konstigt. Bara för att du betalar skatt så kan du ju inte utnyttja allt när som helst. Du kan ju inte gå in som vuxen på en skola och äta skolmaten bara för du betalar skatt som går till skolor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in