Jag kan lova dig, inte ett enda byggbolag kommer sätta spaden i marken med de kvm priser du nämner. Dina siffror påminner hur det såg ut för 10-15 år sedan.
Även om branschen är "efterbliven", så är det de priser som råder som byggbolagen måste förhålla sig till. Man kan inte önska sig lägre priser baserat på hur effektivt det borde vara, verkligheten är att räkningarna ska betalas här och nu.
Material & Lön: Priset på stål, betong och arbetskraft har stuckit iväg (inflation). Det utgör ca 30–35 000 kr av kostnaden.
Hårda krav: Moderna regler för miljö, energi och tillgänglighet (hissar, ljudisolering) gör det dyrt att bygga lagligt.
Räntor: Byggbolagen lånar miljarder under byggtiden. Med dagens räntor blir räntekostnaden en jättepost på prislappen.
Mark & Avgifter: Kommunen ska ha betalt för marken, och anslutningar (el, VA, fiber) kostar miljoner.
Tänker du att byggbolagen är någon form av välgörenhetsorganisation? Byggbolagen drivs av vinst, inte av behov.
Ingen vinst = Ingen spade, Om det kostar 50.000 kr att producera en kvadratmeter men marknaden bara är villig att betala 30.000 kr, så gör bolaget en förlust på 20.000 kr per kvadratmeter. Ett normalstort lägenhetshus skulle innebära en förlust på tiotals miljoner. Inget bolag tar det beslutet.De "svälter" marknaden, genom att sluta bygga ser byggbolagen till att utbudet minskar. De väntar helt enkelt ut överskottet. De vet att om de inte bygger något på låt säga 4–5 år, så kommer bristen till slut tvinga upp priserna till en nivå där de kan göra vinst igen.
Gällande borås just så räcker det med ~1000-2000 personer inflyttning innan överutbud är borta, det är en befolkningökning med ca 1-2%, det är inte orimligt på 3-5 års sikt. 2025 ökade de med 400 personer.
Och på 3-5 år har vi fått löneökningar, fortsatt inflation, troligen (?) högkonjunktur. Står priserna kvar idag då på 2015-18 års nivåer börjar det bli helt orimligt billigt helt enkelt.
Förutsatt inga mer chocker kommer i världen som vi sett ständigt under hela 20-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Nu är jag ingen expert på Borås men av det lilla jag vet så är det nog snarare utflyttning som gäller där. Den marginella befolkningsökningen Sverige förväntas se de kommande decennierna (ca 10k/år) kommer nog snarare till storstäderna.
Sen vet jag inte varför du tror att det kostar 50k/kvm att bygga i Sverige? Testa 25k/kvm så hamnar du nog närmare verkligheten och vore inte byggindustrin så efterbliven produktivitetsmässigt hade vi nog kunnat halvera detta igen.
Prisexempel i Sverige, inkl mark:
Lågprisprojekt / Enklare utförande: Från ca 28 000 SEK per kvm.
Genomsnittlig standard: Ca 32 000 SEK per kvm.
Storstadsprojekt / Högre krav: Uppåt 40 000–43 000 SEK per kvm och mer.