2026-05-21, 14:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag skapar den här tråden därför att jag upplever att väldigt många diskussioner mellan ateister, agnostiker och kristna fastnar redan innan själva samtalet egentligen börjat.
/.../
Så jag är genuint nyfiken på hur andra här ser på detta.

Ateister, agnostiker, muslimer, buddhister, kristna från olika traditioner eller andra:
Hur ser ni på verklighetens grund?
Vad är medvetande?
Vad är människan?
Och vem tror ni egentligen att Jesus var?
Jag undviker dogmer och har utsett Jesus till min slutliga auktoritet. För Jesus är fadern Gud och den ende som är alltigenom god. Verkligheten är en Guds skapelse och vi erfar den som en värld utanför oss. Allt annat finns inom oss, så även Gud och hans rike.

Medvetande är den eviga själen som endast Gud kan förgöra. Guds rike är utan svaghet och Jesus och den helige anden är helt eniga med fadern, som också är ande.

Jesus är en människornas son med Guds makt och han blir för evigt kung över de som befinns värdiga ett evigt liv i det rike som Gud färdigställde åt mänskligheten i dess begynnelse.

Det är inget mystiskt med att skapa något men det är så oerhört svårt att förstå att det finns så ofattbart mycket större makt än människors makt.

Nej, jag kan inte föreställa mig allt detta som Jesus har förmedlat, men jag tror att det är sant. Och jag har erfarit en del som styrker min litenhet i en stor, stor värld -- inom oss och utom oss.
Citera
2026-05-21, 14:45
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Du säger att jag ska tänka, men det är ju därför jag inte håller med.
Att vi upplever verkligheten betyder inte att det är Gud. Du sätter bara ordet ”Gud” på något vi redan vet finns.
Du motsäger dig också. Först låter det som klassisk kristendom, sen blir Gud bara en egen tolkning.
Samma med Jesus. Antingen var han en verklig person eller en symbol. Du kan inte ha båda.
Det där om vad Jesus symboliserar är bara påhittat.

Dessutom glömmer du historien. Kristendomen växte fram i Rom och påverkades av politik och makt, vilket gör det mindre övertygande som någon absolut sanning.
Jag får kalla vad jag vill för Gud.
Det ska du skita i.
Jag tolkar bibeln efter eget huvud.
Inte vad idioter anser vara rätt.
Citera
2026-05-21, 14:48
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Förvisso är vetenskap både viktig och intressant. Men den missar en viktig aspekt av varför människor i olika grad väljer eller vill tro på Gud. Du gör samma typ av analys som Richard Dawkins, som är en briljant författare i det ämnet han kan. Religion äe inte det ämnet. Han avfärdar kategoriskt på samma sätt som bibelrunkare avfärdar kategoriskt av samma anledning. Russinplockning ur kakan. Det är en positionering.

Christopher Hitchens kunde åtminstone de religioner han kritiserade, han förstod också varför människor tror, men ansåg att det var för svaga argument. Han var så pass respekterad ateist att Vatikanen kallade in honom som djävulens advokat vid kanoniseringen av Moder Teresa, vilket säger en del om hur öppen och förstående han faktiskt var.

Jag har inte sagt du är stängd, det är du som påstår att jag säger detta.

Vad jag säger är att du säger du är vetenskapligt lagd, men du är ändå inte intresserad av att förstå, utan vill helst berätta att det är fnoskigt att tro något annat än vad din verklighet är.
Du påstår att jag missar något men du berättar inte vad det är. Vill du försöka igen? Du vinner inte över mig i retorisk brottning, glöm det.

Vad är det jag ska förstå enligt dig? Det finns inget att förstå när det inte har med verkligheten att göra. Du vill bara att jag ska tro, eller hur? Men tro och förståelse är inte samma sak. Det är långt ifrån samma sak. Förstår du? Svara att du förstår eller att du inte förstår. Eller ska du smita undan som alla religiösa dårar gör när de känner sig trängda?
Citera
2026-05-21, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag får kalla vad jag vill för Gud.
Det ska du skita i.
Jag tolkar bibeln efter eget huvud.
Inte vad idioter anser vara rätt.

Visst, du får kalla vad du vill för Gud. Men då är det din egen grej, inte kristendom.
Du använder kristna ord, men ger dem en helt egen betydelse. Då blir det motsägelsefullt.
Bibeln som du hänvisar till sammanställdes dessutom i ett romerskt sammanhang, där urval och tolkningar påverkades av politik och makt. Det gör det ännu konstigare att samtidigt säga att du tolkar helt fritt.
Citera
2026-05-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Varför det? Det spelar väl ingen roll i ditt vardagliga liv om du vet hur (eller varför) universum finns. Du kan ju bestämma dig för att gå till gymmet ändå, eller hur?

Dessutom är det som sagt ett feltänk från första början: Du förutsätter det du vill bevisa. Men då har du ju inget bevis att komma med, bara ett tyckande eller en tro. Men det intresserat inte mig. Jag finner det helt ointressant vad du personligen tror eller tycker. Speciellt när du argumenterar som en dåre. Du har ju noll trovärdighet och då är dina åsikter snarast motbjudande. Du behöver anstränga dig lite mer om du vill övertyga någon om dina inre fantasier.

Men käre vän, vartifrån har du fått uppfattningen att jag vill övertyga någon? Jag vill diskutera, utan målet att ”vinna debatten” eller ”omvända” någon.
Inom den diskussionen kommer jag dock såklart att presentera min tro och min syn på saker vi diskuterar, utan att det innebär en önskan om att ”vinna”. Diskuterar du alltid saker som det vore en tävling man ska vinna?

Men ur din text tycker jag mig utläsa en väldig frustration och ilska. Det gör mig intresserad. Vad i min tro och önskan att diskutera frågan gör dig upprörd? Men det är kanske ett separat ämne i psykologi-delen av forumet
Citera
2026-05-21, 15:10
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Visst, du får kalla vad du vill för Gud. Men då är det din egen grej, inte kristendom.
Du använder kristna ord, men ger dem en helt egen betydelse. Då blir det motsägelsefullt.
Bibeln som du hänvisar till sammanställdes dessutom i ett romerskt sammanhang, där urval och tolkningar påverkades av politik och makt. Det gör det ännu konstigare att samtidigt säga att du tolkar helt fritt.
Religion ÄR motsägelsefullt.
Av en god anledning.
Alla är inte redo för den enkla nakna sanningen.
Dom behöver sagor och ritualer för att kunna leva.

Men somliga andra kan ta emot sanningen och bibeln och religion talar till alla oavsett vem du är och hur mycket eller litet du förstår.
Citera
2026-05-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Religion ÄR motsägelsefullt.
Av en god anledning.
Alla är inte redo för den enkla nakna sanningen.
Dom behöver sagor och ritualer för att kunna leva.

Men somliga andra kan ta emot sanningen och bibeln och religion talar till alla oavsett vem du är och hur mycket eller litet du förstår.

Om religion är motsägelsefull med flit låter det mer som något som inte stämmer.
Du säger att folk behöver sagor, men använder själv Bibeln som sanning. Det går inte riktigt ihop.
Dessutom skapades Bibeln och kristendomen i Rom, där människor bestämde vad som skulle ingå. Det handlar alltså inte bara om sanning.
Citera
2026-05-21, 15:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej nej. Jag argumenterar med vetenskap, sanning och verklighet i synfältet. Självklart vet jag vem Dick Harrison är. En religiös tok.

När jag hänvisar till forskning så talar jag givetvis om riktiga forskare. Det är en stor skam att Dick Harrison ens får vara anställd av Lunds universitet (om han nu fortfarande är det).

Om du läser bibeln så inser du väl att det går stick i stäv med evolutionen? Du kommer bara med tramsigt snicke-snack. Att troende idag börjar göra avkall på sin tro är ju ren desperation pga att det börjar se så korkat ut att förneka den skit man historiskt höll fast vid.

Ta bara Svenska Kyrkan som exempel. De har ju helt övergivet den kristna tron. Att säga att Svenska Kyrkan idag är kristen är ju som att säga att jorden är fyrkantig.
För dig är alltså kristendom samma som att tro att de få bibelsidorna (tre?) om skapelsen är sant i varje stavelse och att allt som inte står där är osant. Såna finns iofs, men det är en rätt liten andel.

Och nej, Harrison är inte någon religiös tok, men har inte samma fantatiska inställning som du. Är du med i någon ateist-jihad eller något? Du framstår iaf som en sån.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-05-21 kl. 15:24.
Citera
2026-05-21, 15:23
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Om religion är motsägelsefull med flit låter det mer som något som inte stämmer.
Du säger att folk behöver sagor, men använder själv Bibeln som sanning. Det går inte riktigt ihop.
Dessutom skapades Bibeln och kristendomen i Rom, där människor bestämde vad som skulle ingå. Det handlar alltså inte bara om sanning.
Du tror du förstår allt då?
Du tror att en massa folk studerar Bibeln i årtionden utan anledning.
Du borde försöka förstå att du inte förstår.
Det är inte farligt.
Ingen kommer skratta åt dig.
Du kan ödmjuka dig och bara säga, jag förstår inte.

Bara för att du inte förstår innebär inte att det inte finns något att förstå.

Det är inget fel med motsägelser.
Det är bra.
Somliga behöver äta onyttigt och röka ibland.
Det kan leda till att du förstår nyttan av att ta hand om din kropp.
Motsägelsefullt men logiskt.
Citera
2026-05-21, 15:29
Avslutad
Citat:

Jag gäspar nästan av mitt eget inlägg nu, men det där kan man ju säga om vetenskap också.
Citera
2026-05-21, 15:31
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Du påstår att jag missar något men du berättar inte vad det är. Vill du försöka igen? Du vinner inte över mig i retorisk brottning, glöm det.

Vad är det jag ska förstå enligt dig? Det finns inget att förstå när det inte har med verkligheten att göra. Du vill bara att jag ska tro, eller hur? Men tro och förståelse är inte samma sak. Det är långt ifrån samma sak. Förstår du? Svara att du förstår eller att du inte förstår. Eller ska du smita undan som alla religiösa dårar gör när de känner sig trängda?
Du verkar rätt eljest. Om du läser igen vad jag skrivit så står det väldigt klart.
Du ifrågasätter varför folk tror, när det är klart att de tror fel för vetenskapen är överlägsen på att ge svar. Du angriper därmed tron på fel sätt, är vad jag säger.

Jag har redan förklarat att jag är en ateist som upplevt Gud. Jag tror på upplevelsen av Gud, oavsett om den är i mitt huvud eller om det nu skulle råka finnas något övernaturligt fenomen som är oförklarligt.

Du gör också samma embarmliga ateistslutsats att någon försöker "vinna över dig". Jag skiter fullständigt i vad du tycker, tänker eller tror. Jag säger bara att logik är inte varför folk tror, utan för en känsla de upplevt. Jag har också upplevt detta. Det gör inte att jag vet mer än dig när vi läser samma religiösa text. Det gör att jag läser den annorlunda än dig.
Citera
2026-05-21, 15:34
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Diskuterar du alltid saker som det vore en tävling man ska vinna?
Det händer, ja. Speciellt på Flashback
Citat:
Men ur din text tycker jag mig utläsa en väldig frustration och ilska.
Hahaha Fan vad kass du är
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in