2026-05-21, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Så en spade får vi inte kalla för en spade längre? Partiet har nazistiska rötter och lockar till sig personer som ser upp Hitler ibland (även om klientelet är rätt blandat förvisso). Partiet kan fortfarande ses nazistiskt om man tänker efter egentligen, man har inte ändrat något utan bara bytt ut judar mot muslimer i retoriken ju?
Partiet må lämnat sin antisemitism bakom sig, vilket är bra förvisso men man har bara ersatt det av hat och demonisering av andra grupper istället. Vilket många ser väldigt likvärdigt, i synnerhet för folk som tänker på detta med allas lika värde.

Det var kanske inte rätt gjort(och inget jag hade gjort även om jag röstar på oppositionen) men tycker också det är överdrivet straff att sparka cheferna. Bara ytterligare bevis på att alla inte är lika värda. Hade dom kallat V för kommunister så hade inget hänt förmodligen. Vissa "nationalister" har fått alldeles för mycket makt i och med internet använts till att hjärntvätta folket till deras agenda.

Ni är olidliga ibland när ni ska hålla på sådär. Använder det ordet just för att ni fjantar ska störa er på det. Hoppas du trollade, för ditt eget bästa då. 😬

Kan du länka till det du anser är nazistiskt i deras valmanifest eller från deras hemsida?
Citera
2026-05-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Vilken efterbliven jämförelse. SD har nazistiska rötter och har återkommande ständiga problem med heilande och andra nazistiska anspelningar från röstare och partimedlemmar. Naziartefakter är också vanligt förekommande har jag för mig.
"I december 2025 avslöjades det att Göran Hargestam, dåvarande SD-ordförande i Östergötland och riksdagsledamot, förvarade omfattande samlingar av nazistiska föremål. Efter att lådor med nazistiska artefakter och samlarföremål hittats i en fastighet, valde han att omedelbart lämna samtliga sina politiska uppdrag."
Var ett jävla tjatande, lägg upp en länk nu om deras nazistiska åsikter från deras hemsida som exempel
Citera
2026-05-21, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
1. De bröt sig in på ett kontor på en tidpunkt och tillfälle de inte hade rätt att vara på.

2. Inbrottet i sig har ett syfte, nämligen att förespegla till den utsatte att du kan bli utsatt när som helst och var som helst och att du aldrig kan känna dig säker, inte ens på din privata position vid arbetet. Syftet är således att hota och att göra det på ett förespeglat sätt.

3. I och med att de inte blev åtalade eller utredda har de således möjlighet att söka liknande positioner inom andra kommuner med liknande tjänster och det är väl ingen som på allvar tror att S, C, V och Mp kommer att neka dem en sådan tjänst?

4. Eftersom de kallar det för ett skämt, men det har ett vad jag antar politiskt syfte där man vill smutskasta, så är det en fråga om de borde ens få kvarstå inom en offentligt anställd position. Om jag som anställd inom vårdtjänst missbrukar min position och gör det uttalat klart att det har ett politiskt syfte är ju risken övervägande att jag vid dom skulle förlora rätten till att någonsin få bli anställd inom ett offentlig yrke igen, DET har hänt tidigare för personer som misskött sig inom det offentliga.

Ett kontorsrum i kommunhuset är inte det minsta privat. Däremot ska dessa chefer sparkas för att de har betett sig som små barn. Det är för fan skrämmande vilka som rekryteras till ansvarsfulla positioner. Så går det när man prioriterar social kompetens.
Citera
2026-05-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jaha är det någon som vet vilka chefer det rör sig om? Ångrar de sitt skämt måntro?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hoga-chefer-satte-mustasch-pa-jimmie-akesson-tavla-far-lamna-kommunen

Detta väcker också en fråga: vad är detta för rövslickare som har en bild på sin chef på sitt kontor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Ett kontorsrum i kommunhuset är inte det minsta privat. Däremot ska dessa chefer sparkas för att de har betett sig som små barn. Det är för fan skrämmande vilka som rekryteras till ansvarsfulla positioner. Så går det när man prioriterar social kompetens.
En anställd kan ha nyckel eller behörighet till vissa lokaler av arbetsskäl, men behörigheten gäller normalt tjänsteutövning. Arbetsgivaren får sätta interna regler om tillträde, nycklar, säkerhet och användning av arbetsplatser. Om någon går in utan behörighet kan det i vissa situationer bli fråga om obehörigt tillträde eller i särskilda fall brott som Brottsbalken reglerar, exempelvis olaga intrång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De borde inte få sparken oavsett skämt eller inte.

Kommunala chefer måste också få yttra sig.

ja så jäkla farligt var detta inte, aldrig att detta kan hålla i arbetsdomstolen
Citera
2026-05-21, 15:06
Medlem
Mytenlegendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
De borde inte få sparken oavsett skämt eller inte.

Kommunala chefer måste också få yttra sig.

Dåliga pranks och skämt får du sparken av på ett företag. Du är där för att jobba, inte leka och skoja.

Sett folk få sparken för att ha prankat andra med att ändra om skärmsläckaren med en bild på en trasig skärm. Det är för att personen i fråga gick på en annan anställds dator och började fippla med inställningarna = aja baja!
Citera
2026-05-21, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jag blir nyfiken på att man gjort sig omaket att få tag på en uppstoppad fågel, det är ingenting man bara hittar.
Det tyder på att man verkligen planerat den här kuppen.
Förstår du inte symboliken med tilltaget, utan att veta var fågeln kom ifrån?
Uppstoppade fåglar är inget ovanligt.
Citera
2026-05-21, 15:37
Medlem
När inträffade det här? Det rapporterades om det i april, men det kan ju hänt tidigare.

Kommunen har sedan december 2025 en tf utbildningschef. På hennes LinkedIn står "Behövdes som Utbildningschef igen, så har kvar delar av min tjänst som administrativ chef och jobbar huvudsakligen som tf Utbildningschef i Färgelanda."
Hon ersatte en dyr konsultande tf utbildningschef som rekryterades hastigt i september då skolchefen hade sagt upp sig.
Citera
2026-05-21, 16:05
Medlem
DeValeras avatar
Jag förstår att den politiska ledningen i kommunen inte kan ha kvar något förtroende för dessa toppcheferna. Hade de varit vanliga anställda hade de naturligtvis kunnat vara kvar, men nu var det toppchefer som det handlade om. Att vara toppchef i en kommun är inte en mänsklig rättighet, och som toppchef måste man kunna samarbeta med den demokratiskt valda politiska ledningen.
Citera
2026-05-21, 16:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mytenlegende
Dåliga pranks och skämt får du sparken av på ett företag. Du är där för att jobba, inte leka och skoja.

Sett folk få sparken för att ha prankat andra med att ändra om skärmsläckaren med en bild på en trasig skärm. Det är för att personen i fråga gick på en annan anställds dator och började fippla med inställningarna = aja baja!

En kommun är inte ett företag.

Det behövs mer pranks och åsiktsyttringar inom det offentliga, särskilt för att sätta folk som tar sig själva på för stort allvar och övervärderar sin betydelse, på plats.
Citera
2026-05-21, 16:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag förstår att den politiska ledningen i kommunen inte kan ha kvar något förtroende för dessa toppcheferna. Hade de varit vanliga anställda hade de naturligtvis kunnat vara kvar, men nu var det toppchefer som det handlade om. Att vara toppchef i en kommun är inte en mänsklig rättighet, och som toppchef måste man kunna samarbeta med den demokratiskt valda politiska ledningen.

Har de sparkade cheferna haft svårigheter att samarbeta med den politiska ledningen, inte skött sina jobb till belåtenhet?

Vad är känt om detta?

Toppchef eller annan anställning spelar väl ingen roll vad gäller mänskliga rättigheter.

Citat:
Rätt till arbete och skälig levnadsstandard
Senast redigerad av OY 2026-05-21 kl. 16:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in