Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Som bildad ateist förstår jag att kristna inte betraktar Gud som en varelse utan mer som något som finns utöver den fysiska världen. Dock förklarar detta ingenting och jag ser ingen anledning att tro på det heller.
Jag uppskattar ditt inlägg, kanske för att jag själv tänkt som du väldigt stor del av mitt liv.
Jag är en ateist som valt att tro på analogierna som religioner medlar. Det finns ett budskap som är positivt för människan om man mediterar över vilken religiös text som helst, och inte bokstavstolkar något.
Anledningen till att jag valt detta är att jag en gång ett halvt liv sedan gick in i ett rum för att få darshan, och jag upplevde Gud i rummet. Jag kände Gud. Inget intellektuellt hade förberett mig på det. Självklart är jag fullt medveten om att det är något jag skapade inuti mig själv med hjärnan som bas, och inget i mig har fått mig att tro att något som kristna eller muslimer talar om fanns i rummet med mig.
Vad som fanns i rummet var den överenskommelse om vad som var så heligt att det var värt att vörda och att överväldigas av genom glädjesång och samhörighet med något som inte kunde delas genom en viskning på en biograf ("cool effekt va!").
Efter det ändrades mitt sätt att se världen. Har du en vetenskaplig förklaring? Intressant. Har du en övernaturlig förklaring? Kul. Min upplevelse var min (och har upprepats ett antal gånger), och den
behöver ingen förklaring. Den behöver inte ens förklaras med Gud. Men, när jag läst religiösa skrifter förstår jag bättre vad många försöker förmedla. Känslan som är deras på deras egna villkor. Det problematiska är när människor tar deras berättelser bokstavligt för något som de själva tar för en given sanning att de också kan uppleva. Det kan de förstås, men de tycks inte förstå att de måste uppleva det inom sig själva och med sina egna ord beskriva sin egen upplevelse. Tills dess sitter de och väntar på att dombasunen ska ljuda och dömer andra som inte sitter tysta med dem.
Det är också därför jag inte förstår varför det är så viktigt att Jesus varit en historisk person eller inte. Budskapet måste vara viktigare än vem som säger det. Precis som argument måste vara viktigare än vem som säger vad.
Sorry för utsvävningen.