2026-05-21, 12:49
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorbajs
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam
Antar att någon har köpt din klippare för att denne har en lika dan med trasig motor, skiftat den trasiga motorn till din och även knivarna som var bättre på din och nu gråter över att du sålt en kass gräsklippare och vill ha pengarna tillbaka.

Om det finns folk som kan med sånt? Svar japp när jag höll på med köp och sälj kunde jag få ett samtal något år efter och någon sa bilen har dåliga däck vad ska du göra år det.

En annan hörde av sig över ett halvår senare och sa bilens olja är svart när byter du den.

Det går inte sälja något längre det finns inget sunt förnuft eller att skämmas så jag körde allt till tippen som inte var till amerikanska bilar konstigt nog är det inget problem med sånt folk

Den här diagnos muppen kan du be fara och flyga för han har ju tittat, provkört och godkänt affären och sedan tagit hem den

Tips sälj till folk du känner eller släng, det spelar ingen roll om du skänker bort något dom gnäller endå

Det är min erfarenhet efter skruvat o nästan allt, köpt och sålt allt möjligt i över 40 år..
Citera
2026-05-21, 12:50
Avslutad
Citat:
Det skulle man kunna tro men det här gäller en svensk man i 60 års åldern som verkar helt verklighetsfrånvänd som tror att man kan ändra sig efter man tagit sönder något självmant

Juridiskt har du ryggen fri om din version av berättelsen stämmer och ni inte avtalat om något annat. Moraliskt är det förstås inte så trevligt att någon part inte känner sig nöjd och att det sannolikt finns en gubbe lös som förmodligen förbannar dig och dina nära. Kanske blev det en dyr läxa för gubben och förmodligen lär han ta med sig "mekanikern" till nästa köp.
Senast redigerad av skatterattsjurist 2026-05-21 kl. 12:53.
Citera
2026-05-21, 12:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ja alltså provkörde han den och det inte var några konstigheter då, och att det inte var något fel på den som du visste om så är det bara ignorera.
Troligast är nog att han precis som du misstänker vält upp den för att kolla knivarna och inte har haft koll på att olja kan ta sig upp i motorn, sen när han sett det blivit skraj och vill låta dig ta smällen.

Så jag skulle definitivt inte ta tillbaka den. Och han borde med all rimlighet inte ha någon som helst möjlighet att komma någonstans juridiskt.

Vet ju inte hur gammal klipparen var men oavsett så kan ju en klippare totalhaverera vilken sekund som helst, går ju inte lämna några som helst garantier utöver eventuell garanti från tillverkaren.

Jag köpte en åkgräsklippare för många år sen som gick hur bra som helst vid provkörning, när jag kom hem och skulle klippa dagen efter hann jag klippa i 15 minuter och sen sköt kolven rakt genom motorblocket och fortsatt en bra bit upp i luften.

Det är sådant man får ta om man köper begagnat
Ja eller hur, det låter ju väldigt trovärdigt att något sådant skulle kunna hända...
Du hittar på.
Citera
2026-05-21, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymHingst
Då kanske du inte ska nicka snorbajs på Flashback men det kanske du inte skyltar med offentligt. Sköt det snyggt då säger du ingenting. Hålla på och förklara för en idiot är bara meningslöst. Rättsligt har han inget värde och du får bara huvudvärk.

Har vi något ursprung på mannen ifråga? Tänker mig MENA? Kan bli problem med släkt osv
Haha, skapade tydligen det är kontot 2007 så jag kan ha utvecklats en smula sen dess.

Svensk äldre herre med dålig verklighetsförankring

Hade det varit någon annan etnicitet hade jag inte haft tid att skriva då dom har energin att kunna tjafsa om ett frimärke en hel livstid.
Senast redigerad av snorbajs 2026-05-21 kl. 13:00.
Citera
2026-05-21, 12:56
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Tveksamt.
Mes vetefan jag försöker bara sköta det snyggt att dumförklara och vara otrevlig leder ju ingen vart iaf

Du gör helt rätt som är respektfull. Det ska man (försöka) vara även mot korkade människor.

Men du får förklara att köpet är avslutat, att han undersökte och testade före köpet, att du inte givit någon garanti, och att du inte kan veta vad han gjort med maskinen efter att han övertagit den.

Sedan önska honom lycka till, och lämna det hela bakom dig.
Citera
2026-05-21, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Antar att någon har köpt din klippare för att denne har en lika dan med trasig motor, skiftat den trasiga motorn till din och även knivarna som var bättre på din och nu gråter över att du sålt en kass gräsklippare och vill ha pengarna tillbaka.

Om det finns folk som kan med sånt? Svar japp när jag höll på med köp och sälj kunde jag få ett samtal något år efter och någon sa bilen har dåliga däck vad ska du göra år det.

En annan hörde av sig över ett halvår senare och sa bilens olja är svart när byter du den.

Det går inte sälja något längre det finns inget sunt förnuft eller att skämmas så jag körde allt till tippen som inte var till amerikanska bilar konstigt nog är det inget problem med sånt folk

Den här diagnos muppen kan du be fara och flyga för han har ju tittat, provkört och godkänt affären och sedan tagit hem den

Tips sälj till folk du känner eller släng, det spelar ingen roll om du skänker bort något dom gnäller endå

Det är min erfarenhet efter skruvat o nästan allt, köpt och sålt allt möjligt i över 40 år..
Kan bara hålla med folk gör precis vad som helst nuförtiden för att hävda sin rätt även om dom står i skit upp till knäna
Citera
2026-05-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Du gör helt rätt som är respektfull. Det ska man (försöka) vara även mot korkade människor.

Men du får förklara att köpet är avslutat, att han undersökte och testade före köpet, att du inte givit någon garanti, och att du inte kan veta vad han gjort med maskinen efter att han övertagit den.

Sedan önska honom lycka till, och lämna det hela bakom dig.
Precis, och samtidigt vet man aldrig vad folk är kapabla till eller vilka känningar dom har.

En vanlig människa tror nog inte att någon kan göra något av bara en åkgräsklippare men sanningen är att folk kan göra riktigt tråkiga saker för mindre så har man ett psykologiskt övertag tror jag man vinner på det.
Citera
2026-05-21, 13:03
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja eller hur, det låter ju väldigt trovärdigt att något sådant skulle kunna hända...
Du hittar på.
Ehh.. Nej, det är knappast något konstigt. Ovanligt ja, men inte konstigt. Vevstaken gick av.

Saken är att med småmotorer, ofta av lite sämre/billigare kvalitet, som sitter i de vanligaste hobbymodellerna av åkgräsklippare så kan ett totalras ske i princip när som helst. De går på höga varv, ofta lite bristfälligt underhåll/service, och mer underdimensionerade än premiummodeller.
Så att inte ha med totalras i ekvationen vid köp av en 10 000-kronorsmaskin är extremt naivt
Citera
2026-05-21, 13:07
Medlem
Graavargs avatar
Vad lära vi härav...

Nästa gång kan det vara bra att göra ett enkelt "köpe- & granskningskontrakt" i två exemplar.

Med köps "NN, modell Y, serienummer Z, köps i befintligt skick" och några rutor att kruxa i för "undersökt varan", "betalning á X mottagits", "ingen garanti", "ingen returningsrätt" och ev. annat man kommer på. Sen undertecknar båda och that's it.

Det skiljer sig inte från vad som gäller (enligt lagstiftningen) men det gör det oändligt mycket enklare att undvika strul när allt väsentligt finns "svart-på-vitt" och undertecknat.

- - -

Min 84-åriga granne sålde sin gamla Volvo BM 350 för 5-6 år sedan, och den nya ägaren körde sönder motorn på en vecka och krävde pengarna tillbaka med hot om åtal och rättegång. Köpet var förstås uppgjort enligt kontanter mot traktor med handslag på.

Det var svårt för gubben, som gick omkring och oroade sig från morgon till kväll fast alla berättade för honom att han har rätten på sin sida. De gav inte upp heller, och håll på och trakasserade gubben i ett par års tid. Det tog slut först när köparen med två hejdukar hälsade på hos gubben och stod vid ytterdörren och skrek och hotade att ta gården ifrån honom om han inte betalade, och det mesta av den "konversationen" fastnade på de lokala grisjägarnas viltkamera som var uppsatt i gubbens trädgård eftersom vildsvinen börjat hälsa på i hans potatisland. De lokala jägarna (i 30-årsåldern) skickade direkt det som fanns på minneskortet till polisen, och då blev det lugnt. Gubben dog därpåföljande år och hela trakten är ännu övertygad om att det var den extra stressen som orsakade det...

Poängen: man ska tammefan inte lita på att en kund har allt som krävs mellan öronen...
Citera
2026-05-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ehh.. Nej, det är knappast något konstigt. Ovanligt ja, men inte konstigt. Vevstaken gick av.

Saken är att med småmotorer, ofta av lite sämre/billigare kvalitet, som sitter i de vanligaste hobbymodellerna av åkgräsklippare så kan ett totalras ske i princip när som helst. De går på höga varv, ofta lite bristfälligt underhåll/service, och mer underdimensionerade än premiummodeller.
Så att inte ha med totalras i ekvationen vid köp av en 10 000-kronorsmaskin är extremt naivt
Eller dåligt med olja

Jag tror han lagt upp den på sidan för att kolla till knivarna missat att han dränerat motorn startat brummat iväg och skurit motorn
Citera
2026-05-21, 13:14
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hej !

Trodde aldrig jag skulle behöva lägga massa tid på en simpel försäljning men här är vi och jag behöver hjälp med lite frågetecken.

Jag har försökt kontakta och få hjälp via gratis juristisk rådgivning men intresset verkar svalt vilket jag kan förstå då det inte är något dom prioriterar.

Till saken..

Sålde min åkgräsklippare nyligen en äldre men hel och fräsch inför kommande flytt, köparen hämtar upp maskinen 20:00 på kvällen och dagen därpå runt 17 tiden hör han av sig och vill häva köpet pga att all olja har läckt ur motorn och att knivarna är helt förstörda.. suck.

Vid hämtningen provkör han och okulärt kollar över klipparen och bestämmer sig att gå vidare med köpet.

Jag har haft den en längre tid och har aldrig upplevt några problem med den förutom nån mindre service och byte av slitage delar under åren och har definitivt inte läckt olja eller klippt dåligt.

Han skickar mig en bild på maskinen där det har läckt ut olja över plastkåpor, över däcket och en lång strimma ca en meter ut från maskinen på gräs och grus.

Jag ihop med en bekant studerat bilden och kommer till samma slutsats oberoende av varandra att ända sättet för oljan att hamna där den har hamnat är om den tippats upp på sidan, för enda chansen att oljan skulle ta sig dit den har på bilderna är om det är hål i motorblocket eller om den runnit ur vevhusventilationen som är placerad längst upp på motorn.

Jag har svarat köparen lugnt och trevligt samt delgivit min misstanke om att den måste ha på något sätt tippats upp så pass mycket att oljan runnit ur motorn via ventilationen men han svarar inte på det utan säger att han inte vet vad som hänt och har haft mekaniker där för att bedöma att den är ”trasig” vilket är otroligt intetsägande.

Någonstans känner jag att göra rättssak av det här kommer kosta och ta massa onödig tid på ett så lite belopp och dessutom en ”jäkla åkgräsklippare” från 2005.

Så vad har han egentligen för rättigheter ? Jag har sålt en begagnad maskin och han har accepterat att köpa fullt fungerande maskin som jag misstänker har ett handhavande fel som uppkommit i hans ägo.

Så har någon vart med om liknande eller har något som kan ge mig lite mer kött på benen så är jag evigt tacksam
Vid köp mellan privatpersoner gäller i Sverige normalt Köplagen, inte konsumentköplagen. Det är en ganska stor skillnad eftersom köparen då har betydligt svagare skydd.
Jag hade
- varit lugn och saklig och inte erkänt något fel.
- bett honom specificera exakt vilket ursprungligt fel han menar fanns vid köpet.
a. oljefelet
b. knivfelet
- inte tagit tillbaka maskinen bara för att han kräver det.
-----------------------
Jag hade försökt att ha konversationen på mail eller annat sätt för att dokumentera svaren
kontaktat mekanikerna eller analyserat vilka det är
Frågat hur kunde han kolla att knivarna var förstörda?
-------------------------
För att bli av med honom hade jag informerat och utbildat honom om följande:
"Köplagen - inte konsumentköplagen - säger
1. om köparen provkört och undersökt maskinen före köpet.
2. om den fungerade utan kända fel vid överlämnandet.
3. om felet uppstod först efter att den kom i hans besittning och
4. om det finns en möjlig alternativ förklaring (att maskinen tippats).
Så består köpet."

Och fortsatt
"Du måste kunna visa:
1. exakt vad det faktiskt finns för fel,
2. att felet fanns redan vid köpet,
3. och att det inte beror på normalt slitage, ålder eller handhavande efter köpet.
På en åkgräsklippare från 2005 är förväntningarna dessutom lägre än på en ny maskin. Begagnade äldre maskiner säljs i princip i befintligt skick även om man inte uttryckligen skriver det.
Så du har noll chans att vinna detta i tingsrätten om du går dit."
----------
han har ju inte beskrivit på vilket sätt knivarna var helt förstörda?
varför undersökte han dem först när han kom hem?
personligen hade jag ju lagt lite tid på detta och försökt att hjälpa honom genom att åka dit och kolla om det inte ärför långt - haft med mig ett vittne - eller be honom komma med maskinen.
Allt skriftligt där det är möjligt och spelat in allt med min smartphone där det är möjligt.
Citera
2026-05-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatterattsjurist
Juridiskt har du ryggen fri om din version av berättelsen stämmer och ni inte avtalat om något annat. Moraliskt är det förstås inte så trevligt att någon part inte känner sig nöjd och att det sannolikt finns en gubbe lös som förmodligen förbannar dig och dina nära. Kanske blev det en dyr läxa för gubben och förmodligen lär han ta med sig "mekanikern" till nästa köp.
Jag försöker alltid tänka ur en köpares perspektiv när jag säljer och var öppen och ärlig.

Självklart kommer han bli sur men han säger också saker som är lite motstridiga te.x ”jag kan laga den eller om du vill hämta den” ingen aning vad det betyder eller vad han vill förmedla också ”meckanikern kommer tillbaka imorrn med verktyg”

Jag har ingen aning vem den så kallade mekanikern är eller om han är en granne med en skruvmejsel så bara det att dom börjar pilla på den själva känns lustigt och vad vet jag om dom förvärrar en redan dålig situation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in