2026-03-03, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Folk som kollar på YouTube/serier på telefonen på en maskin? På löpband, crosstrainer osv är ok.
Ja det är helt otroligt efterblivet. Sett en kille som satt o streama en fotbollsmatch en gång. Småfet såklart
Citera
2026-03-18, 13:28
Medlem
PingPongZongs avatar
Det här med maskiner. Dom är ju överallt nu. Och det sitter en massa nybörjare i dom. Och maxar ut dom och tävlar med varandra om vem som lyfter mest. Jag kom och tänka på en kompis när jag gick i gymnasiet. Helt plötsligt skulle han hänga med till gymmet. Han hade upptäckt att han var urstark i benpress MASKIN. Det fanns inte så många maskiner på den tiden. Så det man hade och irritera sig på då var inte så mycket som idag. Men det fanns till exempel benpress, smithmaskin och PEC DECK !!!!! Lite kablar och skit.

Kompisen hängde med. Och valde en benpress där man lastade på vikter men han klagade på det. Då den han testat hade viktmagasin upp till 330kg (pounds såklart, och 150kg). Tror han lastade på 300kg nu.

Och plötsligt hörde man en jävla smäll. Och där låg han och försökte ropa på hjälp. Fyfan vad man skämdes.

Vikten i en maskin är aldrig samma sak som vikten på en stång eller på hantlar.

Gym borde ha som regel att maskiner skulle vara frånskilda fria vikter. Så man slipper se dom jävlarna. Jag blir tokig på dessa maskiner. Vill inte se dom.

Fick inspiration och skriva efter det här videon. Typiskt gymmare 2026. Första gången på gym. Och naturligtvis bara maskiner han tränar i. Klagar på dåliga maskiner.... Lägg av.

https://www.youtube.com/watch?v=N4_b0XVtDsY

Undrar om han ens ser att det finns hantlar och skivstänger där på gymmet?
Senast redigerad av PingPongZong 2026-03-18 kl. 13:37.
Citera
2026-04-06, 16:21
Medlem
dirtysouths avatar
När det är dålig ventilation så det luktar illa och är varmt, när det är för mycket folk (händer aldrig där jag tränar i vanliga)
Folk, eller snubbar rättare sagt som stinker

Utöver det så stör det mig en smula när tränare/anställda på gymmet inte hälsar... jag bryr mig inte om vilka de är eller deras liv men när de är på jobbet ska de vara trevliga och säga hej när folk kommer och går åtminstone jag hade inte accepterat att mina anställda inte hälsar på klienterna som kommer in
Citera
2026-05-20, 08:45
Medlem
Skulle säga alla äldre människor som går runt och hostar rakt ut hela tiden. Jävligt störande.
Citera
2026-05-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Det här med maskiner. Dom är ju överallt nu. Och det sitter en massa nybörjare i dom. Och maxar ut dom och tävlar med varandra om vem som lyfter mest. Jag kom och tänka på en kompis när jag gick i gymnasiet. Helt plötsligt skulle han hänga med till gymmet. Han hade upptäckt att han var urstark i benpress MASKIN. Det fanns inte så många maskiner på den tiden. Så det man hade och irritera sig på då var inte så mycket som idag. Men det fanns till exempel benpress, smithmaskin och PEC DECK !!!!! Lite kablar och skit.

Kompisen hängde med. Och valde en benpress där man lastade på vikter men han klagade på det. Då den han testat hade viktmagasin upp till 330kg (pounds såklart, och 150kg). Tror han lastade på 300kg nu.

Och plötsligt hörde man en jävla smäll. Och där låg han och försökte ropa på hjälp. Fyfan vad man skämdes.

Vikten i en maskin är aldrig samma sak som vikten på en stång eller på hantlar.

Gym borde ha som regel att maskiner skulle vara frånskilda fria vikter. Så man slipper se dom jävlarna. Jag blir tokig på dessa maskiner. Vill inte se dom.

Fick inspiration och skriva efter det här videon. Typiskt gymmare 2026. Första gången på gym. Och naturligtvis bara maskiner han tränar i. Klagar på dåliga maskiner.... Lägg av.

https://www.youtube.com/watch?v=N4_b0XVtDsY

Undrar om han ens ser att det finns hantlar och skivstänger där på gymmet?

Vad är det för fel på maskiner? De är kanon om de är korrekt. Det finns många maskiner på gymmen som är felkonstruerade från början vilket gör att de är totalt värdelösa.

Men det finns maskiner som jag anser slår fria vikter i väldigt många aspekter
Citera
2026-05-21, 11:50
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Vad är det för fel på maskiner? De är kanon om de är korrekt. Det finns många maskiner på gymmen som är felkonstruerade från början vilket gör att de är totalt värdelösa.

Men det finns maskiner som jag anser slår fria vikter i väldigt många aspekter

Maskiner isolerar muskler på ett sätt som gör att man missar att träna de stabiliserande musklerna som är avgörande för både balans och funktionell styrka. Det är viktigt att upprätthålla en stark muskelstomme och god balans för att minska risken för skador både på gymmet och framförallt,utanför gymmet. Vara stark i en maskin är nästan som vara stark i utrustad bänkpress eller knäböj.

Alltså. Fria vikter, såsom skivstänger och hantlar, kräver mer koordination och aktiverar flera muskelgrupper samtidigt. Detta ger en mer funktionell träning som bättre efterliknar rörelser vi gör i vardagen. Dessutom behöver man fokusera mer på tekniken och stabiliteten när man tränar med fria vikter, vilket gör att man får en djupare förståelse för sin kropp och dess rörelser.
Citera
2026-05-21, 11:54
Medlem
Citat:
Maskiner isolerar muskler på ett sätt som gör att man missar att träna de stabiliserande musklerna som är avgörande för både balans och funktionell styrka. Det är viktigt att upprätthålla en stark muskelstomme och god balans för att minska risken för skador både på gymmet och framförallt,utanför gymmet. Vara stark i en maskin är nästan som vara stark i utrustad bänkpress eller knäböj.

Alltså. Fria vikter, såsom skivstänger och hantlar, kräver mer koordination och aktiverar flera muskelgrupper samtidigt. Detta ger en mer funktionell träning som bättre efterliknar rörelser vi gör i vardagen. Dessutom behöver man fokusera mer på tekniken och stabiliteten när man tränar med fria vikter, vilket gör att man får en djupare förståelse för sin kropp och dess rörelser.

Låter som en ChatGPT det där.
Det är också fel att maskiner är sämre än fria vikter. Men man får skilja på syftet med sin träning och vilka maskiner du tänker på.
Varför är en skivstång bättre än smith på benböj?
Varför är en korrekt maskin för bröstpress sämre än bänkpress?

Om du sätter 10 person på att utföra dessa. Hur många gör korrekt på bänkpressen? Och framförallt. Hur många isolerar bröstmuskeln tillräckligt där kontra i en maskin?
Även i en maskin gäller det att ha den korrekt "installerad". Likväl som bänkpress.

Och utan att du änvänder AI nu. När du då tränar bänkpressen. Vilka synergister tänker du att du tränar i den kraft att det skulle vara sämre i en maskin?
Citera
2026-05-21, 13:58
Medlem
Citat:

Jo, men det betyder inte att alla maskiner alltid är dåligt. Det är ett bra komplement. Går att isolera rörelser för att komma åt specifika muskler.
Citera
2026-05-21, 14:09
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ramsay
Saker som stör mig är ...

Magnesium! Snacka om irriterande puder som folk ska sprida åt alla håll, verkligen less på det. Speciellt när folk ska använder det till benböj, alltså kom igen det är så onödigt.

Ostädat! Speciellt när man är på ett gym där magnesium är tillåtet! När vikter och utrustning inte är på sin plats.

Stör mig på spikar,skruvar osv som sticker ut , bara en tidsfråga till man får sig en kyss och ett stort blödande sår.

Säkerhet! Det viktigaste egentligen ,hur ofta kontrollerar dom verkligen utrustningen? Säkert aldrig.

Reklam!Ska stå saker av nytta inte en massa reklam.

Svett på bänken ! samt gubbar som stönar och tittar på min flickvän,,Folk som låser 3,4 maskiner " super sets"
Citera
2026-05-21, 15:59
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Låter som en ChatGPT det där.
Det är också fel att maskiner är sämre än fria vikter. Men man får skilja på syftet med sin träning och vilka maskiner du tänker på.
Varför är en skivstång bättre än smith på benböj?
Varför är en korrekt maskin för bröstpress sämre än bänkpress?

Om du sätter 10 person på att utföra dessa. Hur många gör korrekt på bänkpressen? Och framförallt. Hur många isolerar bröstmuskeln tillräckligt där kontra i en maskin?
Även i en maskin gäller det att ha den korrekt "installerad". Likväl som bänkpress.

Och utan att du änvänder AI nu. När du då tränar bänkpressen. Vilka synergister tänker du att du tränar i den kraft att det skulle vara sämre i en maskin?

Men vad hade du och komma med?

"Det är också fel att maskiner är sämre än fria vikter" Förstår du vill vara tvärtom. Men varför är det fel?

"Men man får skilja på syftet med sin träning och vilka maskiner du tänker på." Ja? Och jag tänker på alla maskiner. Jämfört med fria vikter.

"När du då tränar bänkpressen. Vilka synergister tänker du att du tränar i den kraft att det skulle vara sämre i en maskin?" Alla synergister. Det är ju det som är felet med träna i maskiner. Stabiliserande synergister tränas inte. Det är ju maskinens mening. Musklerna som maskinen ska träna isoleras.

Fria vikter är oftast, inte alltid, överlägset för folk som är skadade. Men dom är även överlägsna på INTE ge folk skador på gymmet. Men inte utanför. Då är det maskiner som är orsaken till skadorna. Då vara stark i maskin egentligen är att vara svag. Mer eller mindre. Lär er träna med riktiga fria vikter. En jävla maskin kan väl kännas bra i början. Men träna med fria vikter i 36år så ska ni nog se att det känns jävligt mycket bättre i kroppen.

Och det där om 10 personer... 10 rena nybörjare eller 10 riktigt erfarna? Man lär sig, förhoppningsvis träna korrekt med tiden. Med fria vikter. Maskiner ska man inte ge en sekund till.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-05-21 kl. 16:20.
Citera
2026-05-21, 17:03
Medlem
Citat:
Men vad hade du och komma med?

"Det är också fel att maskiner är sämre än fria vikter" Förstår du vill vara tvärtom. Men varför är det fel?

"Men man får skilja på syftet med sin träning och vilka maskiner du tänker på." Ja? Och jag tänker på alla maskiner. Jämfört med fria vikter.

"När du då tränar bänkpressen. Vilka synergister tänker du att du tränar i den kraft att det skulle vara sämre i en maskin?" Alla synergister. Det är ju det som är felet med träna i maskiner. Stabiliserande synergister tränas inte. Det är ju maskinens mening. Musklerna som maskinen ska träna isoleras.

Fria vikter är oftast, inte alltid, överlägset för folk som är skadade. Men dom är även överlägsna på INTE ge folk skador på gymmet. Men inte utanför. Då är det maskiner som är orsaken till skadorna. Då vara stark i maskin egentligen är att vara svag. Mer eller mindre. Lär er träna med riktiga fria vikter. En jävla maskin kan väl kännas bra i början. Men träna med fria vikter i 36år så ska ni nog se att det känns jävligt mycket bättre i kroppen.

Och det där om 10 personer... 10 rena nybörjare eller 10 riktigt erfarna? Man lär sig, förhoppningsvis träna korrekt med tiden. Med fria vikter. Maskiner ska man inte ge en sekund till.

Då kör du inte latsdrag utan bara chins?
Ingen sittande rodd bara stångrodd?
Aldrig benpress?
Inte benspark?Got it.
De är ju maskiner och det kör ju inte du.

Även erfarna bör köra maskin också. Det är samma människor som tror att 3x8 bygger mest muskler som också tror att bara fria vikter bygger

Kör du maskin kan du isolera den muskeln betydligt mkt mer än med fria.
Ligger det en person och kör 40 kg hantelpress så ber du han koppla bort triceps och bara lyfter med brösten, tror du han kör 40 kg då?
Vill man isolera är maskin grejen.
Citera
2026-05-22, 04:43
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Då kör du inte latsdrag utan bara chins?
Ingen sittande rodd bara stångrodd?
Aldrig benpress?
Inte benspark?Got it.
De är ju maskiner och det kör ju inte du.

Även erfarna bör köra maskin också. Det är samma människor som tror att 3x8 bygger mest muskler som också tror att bara fria vikter bygger

Kör du maskin kan du isolera den muskeln betydligt mkt mer än med fria.
Ligger det en person och kör 40 kg hantelpress så ber du han koppla bort triceps och bara lyfter med brösten, tror du han kör 40 kg då?
Vill man isolera är maskin grejen.

Tränar nu BARA med skivstång och hantlar. Då jag har ett hemmagym som jag påbörjade med redan för 36 år sedan. Eller hemmagym? Det är ett garagegym nu. På vintern källargym.

Pullups tränar jag, jag använder inte ordet chins. Så jag tränar inte BARA med skivstång och hantlar. Funderar även på börja köra ett set armhävningar efter jag tränat klart bänkpress.

Men... ser inte på kabelövningar som på maskiner. Kabelmaskiner är som ett mellanting mellan fria vikter och maskiner. Rörelserna är inte låsta, kroppen måste stabilisera, man kan ändra grepp, vinklar och bana. Följer inte en låst rörelse som i maskiner.

Jag ÄLSKAR skivstångsrodd. Men då framåtlutande och vikterna nuddar inte marken mellan repetitionerna. Som Arnold och Lee Haney tränade. https://www.youtube.com/shorts/1bysb8msKF8

Benpress? Aldrig. Men benspark det är en övning som inte går utföra med fria vikter. Lårcurl samma sak. Inte alls dåliga övningar. Men jag ger hellre precis allt jag har på knäböj.

Jag tränar allt från 5 repetitioner till 15, kanske fler ibland. Alla set förutom uppvärmning är till fauilure.

Klart det går och isolera muskler med fria vikter. Det går och göra det bättre. Överlägset, då små justeringar kan göras och belastningen känns mer “äkta” genom rörelsen.

Hantel press. Med 40kg. Har du sett Jay Cutler träna hantelpressar? https://www.youtube.com/shorts/zL6-t5z7IbY Lyssna vad han säger.

Jag står och tränar med 40kg hantelpressar. Om jag nu vill ha lite variation från stående bakom nacken press. Jag började träna när folk tränade annorlunda mot idag. Innan Dorian Yates. Det var Arnold och Lee Haneys sätt och träna. Och du kanske vet vad Lee Haney tycker om maskiner? https://www.youtube.com/shorts/FyQqmDbCTd0

Arnolds bästa muskelgrupper var bröstmuskler. Och då plan bänkpress och uppåtlutande. Och så flyes med hantlar. BICEPS... Bara skivstång och hantlar. Och nog fan hade han isolering och kontakt. Det är så, fria vikter, det är en helt annan känsla med än maskiner. Träna i maskin utvecklas man inte i.
Senast redigerad av PingPongZong 2026-05-22 kl. 05:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in