2026-05-21, 07:54
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Detta gäller förstås hela skaran av hantverkare. Men jag vill här fokusera lite extra på snickare. Men hata givetvis på alla hantverkare. Jag godkänner även det som OT.

Jag har anlitat olika hantverkare genom åren och de flesta är ju fullkomligt hopplösa. Till och med jag som är amatör bygger fan bättre än vissa. Och många av dem är dumma i huvudet. De tar betalt men jobbar medvetet segt som fan eller så glömmer de ladda sina batterier och därför tar det för lång tid, men fakturerar för hela tiden.

Har haft två bra snickare genom åren. Den ena var svindyr, men duktig som djävulen. Man kunde ALLTID lita på honom. Den andra var en polack jag inte får tag i längre.

Vad tycker ni om snickare?

Orsaken som jag ser det är att väldigt mycket har automatiserats och standardiserats så de lär sig inte samma hantverk som generationen innan. De flesta har gått på storbyggen och när de då (förmodat vad du antyder) är nya till renovering och ombyggnad i äldre hus så är det mesta icke-linjärt och de har då svårt för att hitta lösningar.

Att de arbetar segt / laddar batterier osv., som du skriver, har inget att göra med hur skickliga de är i sitt hantverk, snarare att de är fullkomliga amatörer.
Citera
2026-05-21, 08:00
Medlem
Igelforss avatar
Citat:
Fast en snickare tjänar FETING idag. De behöver inte ta överpriser.
Nej Snickare tjänar inte fett, de debiterar mellan 500-800 ink. moms. Vad tror du att du kostar själv i timmen? Mitt företag har en taxa mot kund på 1250+moms för projektledare, ingenjör någon krona mindre montör 700+moms...Går snickaren på mindre jobb åt privatpersoner kan det vara svårt att få ihop 40 debiteringsbara timmar i veckan, sedan en massa gnällspikar som klagar på fakturor inte begriper avtalshandlingar och tror att allt ska vara kompispris bara för att de skulle kunna gjort det själva. Tror det är med hantverkare som inom många branscher det finns hela skalan. Så om de inte ska behöva köra 60h i veckan så blir det inte så fett. Glöm inte bort att det tar tid med redovisning, tid för materialinköp(Sånt som inte kan debiteras kund, verktyg, bilar osv). Sedan kan jag hålla med att det är svårt att hitta bra hantverkare, men hittar man en duktig så ser man till att behålla den kontakten.
Citera
2026-05-21, 08:25
Moderator
evilhoneys avatar
Rubrik ändrad från "Varför är så många snickare värdelösa?"
//mod
Citera
2026-05-21, 08:37
Medlem
Citat:
Detta gäller förstås hela skaran av hantverkare. Men jag vill här fokusera lite extra på snickare. Men hata givetvis på alla hantverkare. Jag godkänner även det som OT.

Jag har anlitat olika hantverkare genom åren och de flesta är ju fullkomligt hopplösa. Till och med jag som är amatör bygger fan bättre än vissa. Och många av dem är dumma i huvudet. De tar betalt men jobbar medvetet segt som fan eller så glömmer de ladda sina batterier och därför tar det för lång tid, men fakturerar för hela tiden.

Har haft två bra snickare genom åren. Den ena var svindyr, men duktig som djävulen. Man kunde ALLTID lita på honom. Den andra var en polack jag inte får tag i längre.

Du gav väl dig själv svaret man får i alla fall till viss del vad man är villig att betala för , vi som är bland dom bättre i branschen vill ju känna att vi får skälig ersättning för det vi gör.
I mitt fall har jag en maskin och verktygs uppsättning för 60-70 tusen bara toppkvalitet som behöver uppdateras då och då därtill behövs en bra service bil för att transportera utrustningen
Detta kostar naturligtvis en del men gör jobbet mycket effektivare och det är den effektiviteten man vill få betalt för.
Citera
2026-05-21, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Som kund ser vi att du underbudade medvetet för att "upptäcka något du glömt".
Korrekt förfarande hade såklart varit att uppdatera din offert med den nya totalsumman för det du glömde så kunden får godkänna och skriva på.
Rot/rutavdraget är för övrigt det största myglet som existerar i branschen, som alla andra bidrag gör det bara att tjänsteutövaren lägger på motsvarande pris, men det är ju ingen inblandads fel egentligen, det är bara så det alltid blir med bidrag.

Tro det eller ej, jag är bara en hantverkare med eget företag som vill göra ett så bra jobb som möjligt och sen få betalt för det. Jag har inga som helst intentioner att blåsa någon. Sen finns naturligtvis många av typerna i branschen som ni här i tråden pratar om, men långtifrån alla.

"Som kund ser vi att du underbudade medvetet för att "upptäcka något du glömt"."

Ja du skulle nog göra det, och kanske kunden jag nämnde. Men det är mänskligt att glömma saker när man räknar på ett projekt, då det kan finnas väldigt många moment som ska göras. Kan tänka mig att man inte förstår det om en person inte är van att bygga. Alternativet är ju att salta en offert rejält, men då är det ju "för dyrt".

Efter cirka 15 år i branschen är det ganska tydligt vilka som är dom värsta kunderna. Det är oftast dom som har mycket pengar, dom med dyrt hus, pool, fulla parkeringen med elbilar osv som är dom snålaste. Dom som bråkar att dom inte fått en uppdaterad offert på några tusenlappar, sånt man brukar kunna ta ett muntligt godkännade på med dom flesta normalt funtade människorna.
Citera
2026-05-21, 10:33
Medlem
Cameltotems avatar
Kör bara med små egenföretagare. De har större incitament att göra bra jobb.

Enorm skillnad på de små underentreprenör mot de anställda på större bolag när vi gjort våra renoveringar.

Också om du är snickare. Snälla ta av er skorna och häng inte på nymålade vita väggar med smutsiga händer o kläder.
Citera
2026-05-21, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamGreken
Tro det eller ej, jag är bara en hantverkare med eget företag som vill göra ett så bra jobb som möjligt och sen få betalt för det. Jag har inga som helst intentioner att blåsa någon. Sen finns naturligtvis många av typerna i branschen som ni här i tråden pratar om, men långtifrån alla.

"Som kund ser vi att du underbudade medvetet för att "upptäcka något du glömt"."

Ja du skulle nog göra det, och kanske kunden jag nämnde. Men det är mänskligt att glömma saker när man räknar på ett projekt, då det kan finnas väldigt många moment som ska göras. Kan tänka mig att man inte förstår det om en person inte är van att bygga. Alternativet är ju att salta en offert rejält, men då är det ju "för dyrt".

Efter cirka 15 år i branschen är det ganska tydligt vilka som är dom värsta kunderna. Det är oftast dom som har mycket pengar, dom med dyrt hus, pool, fulla parkeringen med elbilar osv som är dom snålaste. Dom som bråkar att dom inte fått en uppdaterad offert på några tusenlappar, sånt man brukar kunna ta ett muntligt godkännade på med dom flesta normalt funtade människorna.
Precis det jag menar, att det ska vara så jävla svårt att speca vad det där extra kostar. Har absolut inga problem alls med att betala vad saker kostar, men ni ger medvetet fan i att vara tydlig, "muntligt godkännande", pah!
"Det blir några tusenlappar till" säger du. Ok, det kan vara tvåtusen.
Sen när fakturan kommer har du lagt på 9950:- plus moms.

Anledningen att folk har det gott ställt är inte att dom är snål, det är att dom inte låter folk lura eller missleda dem.
Citera
2026-05-21, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrenadeSermon
Precis det jag menar, att det ska vara så jävla svårt att speca vad det där extra kostar. Har absolut inga problem alls med att betala vad saker kostar, men ni ger medvetet fan i att vara tydlig, "muntligt godkännande", pah!
"Det blir några tusenlappar till" säger du. Ok, det kan vara tvåtusen.
Sen när fakturan kommer har du lagt på 9950:- plus moms.

Anledningen att folk har det gott ställt är inte att dom är snål, det är att dom inte låter folk lura eller missleda dem.

Måste vara jobbigt att vara så misstänksam mot allt och alla. Ja brukar köra muntligt med dom allra flesta om det tillkommer små grejer, det funkar kanon för dom allra flesta. Har man en bra kommunikation med kunden under projektets gång och informerar om såna saker brukar det inte vara några problem. Sen att det dyker det ju upp nån dryg viktig-petter ibland som ska bråka om småpengar får man väl leva med.
Citera
2026-05-21, 12:24
Medlem
Citat:

Hur mycket är svindyrt? Och tänkte du någon gång att det kanske är så mkt du får betala om du vill ha någon som är riktigt bra?
Citera
2026-05-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag håller med. För mig har det varit mer regel än undantag att jag får plocka ner och göra om när snickaren/elektrikern/plåtslagaren varit i farten.
Efter många år har jag dock hittat ett gäng hantverkare som jag litar på till den grad att dom, under min uppsyn, får gå lös på fasad och dylikt.

Varför gjorde du inte det själv om du ändå gör det bättre. 😂
Citera
2026-05-21, 12:50
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Varför gjorde du inte det själv om du ändå gör det bättre. 😂
Brist på material/verktyg, sen får jag rent lagligt inte koppla all el.
Citera
2026-05-21, 13:02
Medlem
Hade en vvs-kille här och efter avslutat jobb så bjöd jag på kaffe å semla, den timmen fika satte han som arbetstid och jag fick betala hans fikastund.
Så går det när man ska vara vänlig.

Må han brinna i helvetet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in