2026-05-21, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerArneLakritsson
Håller med TS. Såg någon som döpt sitt barn till Prince Michael eller liknade. Kul sen om han börjar jobba på McDonald’s och har en namnskylt med ”Prince Michael”. Tycker föräldrar bör tänka ett extra varv innan man döper sitt barn till något udda och coolt.
Kan välja att skriva Michael på skylten.
Citera
2026-05-21, 10:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter.Pointdexter
Känner.ett par som döpt till sin dotter till Hjördis. Tycker det är häftigt med ett gammalt nordiskt namn!

Bor de i Majorna? Där heter ungarna Majsan, Gittan, Hjördis osv. Klassiska mattant-namn.
Citera
2026-05-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Hade hon två pappor?
Varför skulle hon?
Citera
2026-05-21, 10:55
Medlem
zombie-nations avatar
De värsta brukar ha vanliga namn. Det finns massor av Anders och Niklas som är hemska. Så namn är inget magiskt som leder till ett visst liv. Förutom Richard, alla galna genier heter det.

Jag är grymt avundsjuk på korta namn, de fanns knappt när jag var barn. Kanske att någon hette Per eller Ann. Ett tag var de vanliga, enstaviga och tvåstaviga. I min generation så var det ofta ganska långa namn och dubbelnamn.

Jag skulle vilja byta namn till något kort och koncist som inte låter gammaldags. Men jag fastnar på att namn låter som något annat och har bra fantasi så. Jag skulle mobba mig själv.
Citera
2026-05-21, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Du har inte barn va?
Käften tönt
Citera
2026-05-21, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Käften tönt
Det var det jag trodde.
Citera
2026-05-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountBuster
Det var det jag trodde.
Nu var det ju inte mig du ursprungligen ställde frågan till
Citera
2026-05-21, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertU
Nu var det ju inte mig du ursprungligen ställde frågan till
Så varför svarar du på andras frågor?
Citera
2026-05-21, 11:47
Medlem
Man ska nog tänka på namnet beroende på vad man heter i efternamn också! Heter man Ahl i efternamn så skulle jag nog inte döpa mitt barn till Ann i förnamn. Eller stackarn i Malmö som heter Tung Phung, inte kul.
Citera
2026-05-21, 12:28
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Du har ju givetvis rätt i att det är vuxna som gett oss den bilden och fortsatt kommer göra det. Det gör ju dock ingen skillnad för det enskilda barnet som får ett ofördelaktigt namn då du som förälder knappast på något vis kan ändra på den bilden samhället i stort har på vissa namn. Att du som pappa eller mamma inte berättar för lilla Conny, 8 år att hans namn är starkt WT-kopplat hjälper ju ingenting i praktiken.

Man kan ju tycka att alla namn ska vara gångbara men det finns ju en anledning till att färre döper sin teling till Adolf idag än för 100 år sedan. Så ser samhället ut och kommer alltid att göra, därför bör man för barnets skull undvika namn med negativa/konstiga associationer.
självklar men tröttmössan menade ju lite gammaldags namn. att döpa ngn till gunnar, agnes, kerstin, tage etc är ju fan inget problem.

sa ju innan att massa fantasinamn är ju en annan sak.
Citera
2026-05-21, 12:39
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Det gör jag med!!! Bor utanför H****b*** dottern är 13-17.

Haha jag jag bor oxå där i trakterna. Finns kanske massa Hjördisar då!
Citera
2026-05-21, 12:42
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Bor de i Majorna? Där heter ungarna Majsan, Gittan, Hjördis osv. Klassiska mattant-namn.

Nej i Skåne. Föredrar mattant namn i stället för nova, Tindra osv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in