2026-05-21, 07:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Det är sjukvården. Eftersom det är en skydighet att orosanmäla så sker en enorm överanmälning. Jag är en insider. Vården är också kvinnodominerad. Dessa kvinnor tror att de gör gott i att orosanmäla en familj på svaga grunder. "För säkerhets skull."

De har lärt sig det på sina kurser.
Citera
2026-05-21, 07:56
Medlem
Min son och 15 andra ungar blev orosanmälda av fritidsgårdens personal när någon av dem ertappades med en vape. Avskrevs omedelbart men det indikerar att delar av offentlig sektor har som policy att orosanmäla allt möjligt för att skydda sig själva.
Citera
2026-05-21, 08:19
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Vem anmäler och för vad?
Förskolan, det syns tidigt detta.
Citera
2026-05-21, 08:32
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det handlar inte sällan om grannar som stör sig på barn. Särskilt barn med NPF-diagnoser som nån grinig pensionär tycker är föräldrarnas fel att de är understimulerade.

Dessa avskrivs på en gång. Antalet anmälningar är därmed rätt ointressant. Antalet insatser är vad som talar om huruvida det är en faktiskt ökning av problem.

Jag skulle ändå säga att det kan finnas intresse. Speciellt om det blir en kostnad för det offentliga. Det skulle kunna leda till en ändring i systemet hanterar orosanmälningar om det missbrukas, och då finns det ju risk att det påverkar även de som behöver stöd negativt.

Orosanmälningar ska göras om man känner genuin oro över ett ett barn. Inte för att föräldrarna röstar på fel parti eller dragit olämpliga skämt.
Citera
2026-05-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Inte nog med att vi får färre barn och färre föräldrar. Vi får även sämre föräldrar och sämre tillvaro för barnen.

55% ökning av orosanmälningar är helt otroligt mycket. Totalt 233 000 barn anmälda under 2024…

Vad beror detta på?

Ökad anmälningsbenägenhet, invandring, sociala medier, provrörsbarn, äldre föräldrar?

EN av faktorerna är att det har blivit modernt att trakassera politiska motståndare på det sättet... Aktivisterna gör sånt nästan rutinmässigt...

Finns flera beskrivna exempel.
Citera
2026-05-21, 09:09
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Den absoluta majoriteten av alla orosanmälningar kommer från andra myndigheter. Utan att ha några siffror som kan backa upp mig har jag känslan av att socialtjänsten skiter i de anonyma orosanmälningar som de får in, åtminstone så länge de inte handlar om något väldigt allvarligt.

Antalet omhändertaganden har legat stabilt de senaste åren, ingen ökning där alltså. Det finns nog siffror på antalet öppenvårdsinsatser också någonstans om någon orkar leta, men min gissning är att inte heller de har ökat.

Om det är föräldrarna själva som ber om hjälp är det en ansökan, inte en anmälan, och den räknas inte in bland orosanmälningarna som är vad den här tråden handlar om.

Du har ingen koll på vad du pratar om... socialtjänsten kan inte "skita i anonyma ororsanmälningar" utan måste utreda varje orosanmälan som kommer in - men är anmälan av ringa karaktär (eller totalt jävla efterbliven) räcker telefonsamtal till vårdnadshavare men även fysiskt möte kan vara nödvändigt. De tar sedan beslut i samråd med chef om det ska inledas en utredning eller ej.

Orosanmälningar har ökat kraftigt f.ö.
Citera
2026-05-21, 09:18
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1466785

Var 10e barn anmäls till socialtjänsten varje år. En halv miljon anmälningar. 250 tusen socialtjänstutredningar av varierande kvalitet och rättssäkerhet.

Hur har det blivit så här?

Tror många barn och föräldrar känner en enorm psykisk press av det här. God användning av skattemedel?

Behöver inte arbete och process runt det här kraftigt reformeras? Tycker man hört många skräckhistorier.

Jobbar i psykiatrin. Alla barn som kommer i kontakt med psykiatrin blir anmälda till soc. Varför mår barn dåligt? Pga dåliga föräldrar och trauman från invandringsparasiter
Citera
2026-05-21, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Förskolan, det syns tidigt detta.

Dom har ju plikt att anmäla men har inte hört att dom gjort det så ofta
Citera
2026-05-21, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Jobbar i psykiatrin. Alla barn som kommer i kontakt med psykiatrin blir anmälda till soc. Varför mår barn dåligt? Pga dåliga föräldrar och trauman från invandringsparasiter

Tror det finns fler anledningar. Många svenska barn mår psykiskt dåligt och jag tror bara en minoritet gör det pga sina föräldrar.
Citera
2026-05-21, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Jag skulle ändå säga att det kan finnas intresse. Speciellt om det blir en kostnad för det offentliga. Det skulle kunna leda till en ändring i systemet hanterar orosanmälningar om det missbrukas, och då finns det ju risk att det påverkar även de som behöver stöd negativt.

Orosanmälningar ska göras om man känner genuin oro över ett ett barn. Inte för att föräldrarna röstar på fel parti eller dragit olämpliga skämt.

Ja verkligen. Ska dom lägga tid och pengar på att utreda nonsensfall så tar det ju resurser från dom allvarliga fallen. Så ni som gör det, el känner nån, försök sluta med det! Det är som att ringa ambulans för småsaker. Det tar tid och resurser för dom som VERKLIGEN behöver hjälp!
Citera
2026-05-21, 09:26
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det finns fler anledningar. Många svenska barn mår psykiskt dåligt och jag tror bara en minoritet gör det pga sina föräldrar.

Det har nästan alltid med föräldrarna att göra vännen. Extremt sällsynt att barn blir psykiskt sjuka med friska, närvarande, bra föräldrar. Jag vet för att jag har erfarenhet. Du har inte
Citera
2026-05-21, 09:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Det har nästan alltid med föräldrarna att göra vännen. Extremt sällsynt att barn blir psykiskt sjuka med friska, närvarande, bra föräldrar. Jag vet för att jag har erfarenhet. Du har inte

Du vet ingenting om min erfarenhet.

Många barn har medicinska diagnoser. Det kan göra att de får svårt i skolan, relationer till vänner. De kan bli utfrysta och mobbade. Har ingenting med vare sig föräldrar eller invandrare att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in