Citat:
Ursprungligen postat av
GrenadeSermon
Du är precis lika värdelös som alla andra hantverkare, tprecis som mot privatpersoner är alla byggen över budget för att ni går och drar fötterna efter er och gör fel, men det märks inte lika väl då de ökade kostnaderna för bygget bara flyttas ned ett led mot slutkunden.
Ett tecken på en klåpare är någon som tar överpriser för undermåligt utfört arbete och skyller på kunden, "resekostnader 900:-" fick jag på fskturan en gång av en elektriker som bodde ca 1km från mig.
Jag är själv hantverkare och resonerar som så att jag försöker ta på mig sånt jag behärskar och klarar av att utföra. När jag väl jobbar så jobbar jag och "drar inte fötterna efter mig" då jag tycker dagarna blir så långa och sega om man bara ska lalla runt och inte är schysst mot betalande kund
Kan berätta att privatpersoner som tar in yrkesfolk också är idioter. Jag har ett färskt exempel från en månad tillbaka på ett projekt jag påbörjade i november men hade uppehåll över vintern. Jag gjorde en uppskattning på priset då jag inte vill låsa mig helt vid fasta priser om jag absolut inte måste, då det kan dyka upp hundratals saker som gör att det tar längre tid än man tänkt sig. Kommer under resans gång på att jag glömt att räkna på en grej i priset och tar med kunden och pekar och visar och han är positiv och vill att jag fixar det också. Påminde även om ett minskat rotavdrag efter årsskiftet som skulle öka priset.
När jobbet är klart och fakturan är skickad är kunden helt oförstående till varför det blivit dyrare än ursprungsbudet, trots påminnelse om ett mindre rotavdrag och extra kostnader för material och jobb som personen godkänt. Det tjafsas fram och tillbaka och vi kommer tillslut överens om att jag skickar en ny faktura där jag drar av lite på arbetskostnad och resor.
Jag skulle vid ett sånt här tillfälle kunna safta i hårdare på priset jag kom med från början, men min erfarenhet är att folk då bara väljer nån annan om jag tagit lite höjd i priset för eventuella missar, saker som kan uppkomma osv för då är man ju för dyr. Så det är inte helt lätt det där.