2026-05-20, 23:19
  #1
Medlem
DenverAirports avatar
Listas på Nasdaq i juni. Den största börsnoteringen någonsin. Elon Musk äger 42% av bolaget.
SpaceX commands over 80% of the global commercial space launch market. By pioneering reusable rocket technology, the company has slashed launch costs dramatically, making space access economically viable and pricing out competitors.

Starlink is the world's fastest-growing satellite telecom network, with over 10 million active global subscribers. It provides a steady, massive stream of recurring cash flow, protecting the company's balance sheet while it funds futuristic capital projects.
Citera
2026-05-21, 15:43
  #2
Medlem
Kosminskis avatar
Space X har officiellt ansökt om börsnotering. Enligt Bloomberg går bolaget mot att bli ett av börsens största när det börjar handlas på Nasdaq med symbolen SPCX.

https://www.efn.se/klart-space-x-blir-spcx-pa-nasdaq-siktar-mot-2-biljoner

Rimligt med en astronomisk värdering på ett bolag som sysslar med rymden? Inget fel på bolaget i sig men man måste nog titta i stjärnorna för att kunna räkna hem detta långsiktigt.
Citera
2026-05-21, 17:08
  #3
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Undviker själv att handla med något som den förvuxna snorungen Elon rör, han är så himla oberäknelig.

Iofs så verkar han mixtra betydligt mindre med SpaceX än Tesla, så det kan ju vara en fördel...
Citera
2026-05-21, 23:09
  #4
Medlem
DenverAirports avatar
Spacex för samtal med andra företag om att erbjuda AI-datorkraft som tjänst, uppger vd Elon Musk i ett inlägg på sociala medier. Uttalandet kommer efter att Spacex i sitt prospekt uppgett att Anthropic tecknat ett avtal värt nära 45 miljarder dollar över tre år för datorkapacitet till AI-tjänsten Claude.
Citera
2026-05-22, 00:06
  #5
Medlem
DenverAirports avatar
SpaceX’s upgraded Starship V3 is set for a test flight ahead of the IPO, but the rocket is not just a Mars vehicle or another moonshot in the Musk portfolio. It is the bet behind much of the company’s future.

Starship is supposed to expand Starlink capacity, help power global satellite-to-phone service, support a possible network of AI-oriented data center satellites in orbit, and serve as the lunar lander for NASA’s Artemis 4 mission in 2028. SpaceX has secured upward of $4 billion in NASA agreements tied to putting astronauts on the lunar surface, and Musk has said he expects Starship to make its first uncrewed Mars voyage at the end of 2026.
https://finance.yahoo.com/markets/article/spacexs-biggest-ipo-risks-are-also-its-bull-case-173659815.html
Citera
2026-05-22, 05:58
  #6
Medlem
DenverAirports avatar
Musk holds 93.6% of the Class B super-voting shares that won’t be available to the public in the offering.. Despite aiming to become the largest IPO in history, Musk will still hold more than 50% of the voting power once SpaceX lists.
__________________
Senast redigerad av DenverAirport 2026-05-22 kl. 06:01.
Citera
2026-05-22, 19:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Musk holds 93.6% of the Class B super-voting shares that won’t be available to the public in the offering.. Despite aiming to become the largest IPO in history, Musk will still hold more than 50% of the voting power once SpaceX lists.
85% av rösterna är siffror jag sett. EFTER IPO
Citera
2026-05-22, 19:41
  #8
Medlem
Finns massor av spekulationer om att SpaceX och Tesla skall göra en merge. Hög sannolikhet för det har jag.
Citera
2026-05-22, 19:47
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosminski
Space X har officiellt ansökt om börsnotering. Enligt Bloomberg går bolaget mot att bli ett av börsens största när det börjar handlas på Nasdaq med symbolen SPCX.

https://www.efn.se/klart-space-x-blir-spcx-pa-nasdaq-siktar-mot-2-biljoner

Rimligt med en astronomisk värdering på ett bolag som sysslar med rymden? Inget fel på bolaget i sig men man måste nog titta i stjärnorna för att kunna räkna hem detta långsiktigt.
1,75 till 2T verkar kommer vara värdering vid entre.
Potentialen är enorm med räkna hem den på fundamenta finns ju inte närmaste 10 åren.
Citera
2026-05-22, 23:46
  #10
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Finns massor av spekulationer om att SpaceX och Tesla skall göra en merge. Hög sannolikhet för det har jag.
Medelhög sannolikhet åtminstone och bra sätt att få med lite extra tjat om AI.

Rätt bra snabbgenongång av de tydligt speciella sakerna och formuleringarna i inlämnat prospectus inför IPO på 32 min av Patrick Boyle.

https://youtu.be/IHD8BDFYyGI
__________________
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-05-23 kl. 00:02. Anledning: Förtydligande om vilket dokument
Citera
2026-05-22, 23:52
  #11
Medlem
En lyckad operation idag drar nog alldeles säkert upp IPO till 2T.
Misslyckad och troligen 1,75T
Citera
2026-05-23, 09:47
  #12
Medlem
https://omni.se/musks-planer-avslojade-mars-asteroidbrytning-och-datacenter-i-rymden/a/ArEd4A
I sin genomgång av det 200 000 ord långa prospektet lyfter Financial Times bland annat Elon Musks tankar om gruvdrift på asteroider och passagerartransporter till både månen och mars. Han ser även en stor potential i att bygga datacenter i rymden.

Liberalen tar nya djärva kliv. Lång från socialisternas Nordkorea där folket lever med undernäring som på 1800-talet. Och långt från det konservativas medeltid.


https://omni.se/en-miljon-behover-flytta-till-mars-och-sex-andra-utmaningar-for-space-x/a/QJPlGA
En genomgång av div utmaningar som står i det 200000 sidor långa prospektet.


https://omni.se/economist-space-x-ar-kapitalism-pa-raketbransle/a/zO4Gzq
Elon Musks Space X har gång på gång lyckats med saker som tidigare setts som omöjliga, exempelvis att återanvända rymdraketer. Egentligen är börsintroduktionen som kan ske nästa månad också helt ”oändligt osannolik”, skriver The Economist i en ledartext.

Tidningen beskriver Space X som ”kapitalism på raketbränsle” – ett ovanligt exempel på hur risktagande och konkurrens kan driva på teknikutvecklingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in