2026-06-26, 08:04
  #853
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det är väl inte en bragd att hitta folk som menar att SpaceX är övervärderat.
Jag skulle nog säga att det är lite lättvindigt att avfärda Allianz CIO som ”folk”.
Citera
2026-06-26, 11:50
  #854
Medlem
Inte oväntat. Nya initiativ från Muskens firma.
https://efn.se/musk-nya-jattesatsning-ska-utmana-jattarna

Musk nya mobilsatsning – ska utmana jättarna
Space X dotterbolag Starlink överväger att lansera en kommersiell tjänst riktad mot den amerikanska mobilabonnemangsmarknaden, enligt initierade källor som Financial Times talat med. Därmed kan bolaget komma att gå in och konkurrera direkt med de etablerade jättarna på marknaden.

Dvs kränga mobilaccess direkt till privatpersoner i USA. Något man inte gör.
Istället säljer man idag tjänsten till mobiloperatörerna.

Inte helt säkert att detta är en bra ide. Det drar med sig kostnader också.

Men US Gov lär stå och applådera. Dom har inte varit roade av att det är utländska bolag som Ericsson och Nokia som levererar accessnätet.

SpaceX ser man som inhemskt. Även om det är en invandrare som äger och driver det.
Citera
2026-06-26, 11:51
  #855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Jag skulle nog säga att det är lite lättvindigt att avfärda Allianz CIO som ”folk”.
Jag tänker mig att det väl har blivit folk av honom också.
Citera
2026-06-26, 12:29
  #856
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Inte oväntat. Nya initiativ från Muskens firma.
https://efn.se/musk-nya-jattesatsning-ska-utmana-jattarna

Musk nya mobilsatsning – ska utmana jättarna
Space X dotterbolag Starlink överväger att lansera en kommersiell tjänst riktad mot den amerikanska mobilabonnemangsmarknaden, enligt initierade källor som Financial Times talat med. Därmed kan bolaget komma att gå in och konkurrera direkt med de etablerade jättarna på marknaden.

Dvs kränga mobilaccess direkt till privatpersoner i USA. Något man inte gör.
Istället säljer man idag tjänsten till mobiloperatörerna.

Inte helt säkert att detta är en bra ide. Det drar med sig kostnader också.

Men US Gov lär stå och applådera. Dom har inte varit roade av att det är utländska bolag som Ericsson och Nokia som levererar accessnätet.

SpaceX ser man som inhemskt. Även om det är en invandrare som äger och driver det.

dom har skickat upp några moddade starlink V2 satelliter som kan fungera i princip som en vanlig mobilmast. Men prestanda kommer aldrig komma i närheten av markbundet 5g på grund av avstånden och den stora täckningen som varje satellit har. Det kommer inte bli någon gigantisk kassako men säkert en skön extra peng i kassan.

Men det skulle inte förvåna mig om diverse Spacex-fans kommer spreja ut superlativ att dom kommer slå ut all markbunden mobiltelefoni nästa år.

Man måste ha fri sikt för att mobilen ska fungera, det blir lite som Iridium-telefoner.
Citera
2026-06-26, 17:07
  #857
Medlem
Finns det någon punkt där ni kan tänka er att köpa er in på aktien? Köpte vid IPO och sålde med typ 30% vinst men funderar på om man ska köpa sig in vid något tillfälle igen. Vad tänker ni?
Citera
2026-06-26, 20:25
  #858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Finns det någon punkt där ni kan tänka er att köpa er in på aktien? Köpte vid IPO och sålde med typ 30% vinst men funderar på om man ska köpa sig in vid något tillfälle igen. Vad tänker ni?
Kursen har stabiliserat sig här och nu är det bara börja fylla. Själv är planen en aktie i veckan överskådlig tid framåt.
Citera
2026-06-26, 20:36
  #859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Kursen har stabiliserat sig här och nu är det bara börja fylla. Själv är planen en aktie i veckan överskådlig tid framåt.

Kul! Jag köpte en jag med, så får vi se om jag fortsätter eller inte
__________________
Senast redigerad av Undermedvetenh3t 2026-06-26 kl. 20:39.
Citera
2026-06-26, 21:06
  #860
Medlem
raskenss avatar
Bubbelvarning när Spacex söker mer kapital:

https://www.realtid.se/bors-finans/investeringschef-spacex-beslut-kan-tyda-pa-bubbla/
Citera
2026-06-26, 22:14
  #861
Medlem
Skön korrigering. Fyllde på bra i kassan till Italienresan. Blir nog en vecka till i Portofino. Nu är vi nere på psykologiskt jobbigare nivå för många. Men det kommer också ge sig tror jag.
Citera
2026-06-26, 22:24
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0helig
Skön korrigering. Fyllde på bra i kassan till Italienresan. Blir nog en vecka till i Portofino. Nu är vi nere på psykologiskt jobbigare nivå för många. Men det kommer också ge sig tror jag.
Korrigering?
Citera
Igår, 00:20
  #863
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
För helåret 2026 förväntas Starlinks omsättning öka till cirka 15,5 miljarder dollar med en starkt stigande rörelsevinst. Starlinks rörelsevinst bör kunna landa på 50+ miljarder dollar per år till 2030.
Förväntas av dig.

Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Intäkter för Q1 2026: Runt 3,3 miljarder dollar.
​Rörelsevinst: 1,188 miljarder dollar.

Förväntade intäkter Q4: Cirka 5,5 till 6,0 miljarder dollar (att jämföra med 3,3 miljarder under Q1).
​Förväntad rörelsevinst Q4: Cirka 2,1 till 2,4 miljarder dollar.

Lustigt ändå hur du försöker uppskatta värdet om 5 år när du inte ens vet vad intäkter och vinst är just nu, och inte ens räknar in nuvarande tillväxt. Måste vara känslorna som spelar dig ett spratt.
Jag skriver 1,1 miljard, du skriver 1,188 miljard.
Förlåt, det är självklart värt 150 gånger mer än andra företag i samma område då. Synd bara alla minusposter som inte är starlink men som fortfarande är spacex...

Så kan vi låtsas att low orbit satelit-nät är värt 15,5 miljarder om 5 år (baserat på inget). Då är det ingen som kommer vilja konkurrera om denna helt öppna och oreglerade marknad.

Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det här handlar inte om att omvandla en Muskian, det handlar om att ha rätt fakta på bordet och där vart du just skolad av någon som inte sitter och gissar som du gör.

Skall du ta fighten, gör bakgrundsarbetet först. Säger det i all välmening alltså.
Tack för siffrorna du la ut svart på vitt.
"Blaha blaha. Säger jag att andra inte gör det jag själv är fullkomligt inkapabel till så har jag nog rätt"

En troende religiös är vad ni är som sagt. Inget annat.
Citera
Igår, 06:10
  #864
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Bubbelvarning när Spacex söker mer kapital:

https://www.realtid.se/bors-finans/investeringschef-spacex-beslut-kan-tyda-pa-bubbla/
Samma information som jag postat tidigare. Ny relaterad uppdatering - Dessa företagsobligationer köptes av spekulanter, inte obligationsinvesterare och de tappar nu snabbt i värde på andrahandsmarknaden:

https://x.com/business/status/2070479728402632783
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in