2026-05-20, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Företag/bostad

Som egenföretagare är det viktigt att tänka på att företagets inventarier i bostaden tex en dator, inte omfattas av bostadens hemförsäkring vid till exempel stöld, brand eller vattenskada.
Det är viktigt att företaget har sina saker försäkrade, om man vill ha det skyddet, beroende på vilka värden man är intresserad av att försäkra.
Värt att tänka på är också om man vill ha samma försäkringsbolag till både företaget och bostaden.
För min del är det ansvarsförsäkringen som är viktig. Inventarier till företaget har jag typ en, en laptop, och den kan jag lätt betala en ny om oturen är framme. Men ansvarsförsäkringen är essentiell, brukar behöva en sådan för att mina kunder kräver det.
Citera
2026-05-20, 17:43
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Har också valt en högre självrisk för att få lägre premie. För min del har jag försäkringar där den potentiella utgiften är så pass stor att det verkligen skulle påverka mig. Det betyder hemförsäkring och olycksfallsförsäkring, och när jag jobbar en försäkring för egenföretagare. Alla mindre försäkringar struntar jag i; utgifter på upp till några hundratusen behöver jag inte försäkring för.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Företag/bostad

Som egenföretagare är det viktigt att tänka på att företagets inventarier i bostaden tex en dator, inte omfattas av bostadens hemförsäkring vid till exempel stöld, brand eller vattenskada.
Det är viktigt att företaget har sina saker försäkrade, om man vill ha det skyddet, beroende på vilka värden man är intresserad av att försäkra.
Värt att tänka på är också om man vill ha samma försäkringsbolag till både företaget och bostaden.

Citat:
Ursprungligen postat av junketi
För min del är det ansvarsförsäkringen som är viktig. Inventarier till företaget har jag typ en, en laptop, och den kan jag lätt betala en ny om oturen är framme. Men ansvarsförsäkringen är essentiell, brukar behöva en sådan för att mina kunder kräver det.

Det var med tanke på det som jag skrev "beroende på vilka värden man är intresserad av att försäkra".
Citera
2026-05-20, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Det är knepigt med försäkringsprodukter eftersom det är svårt att förstå innehållet. Vilka typer av olyckor / skador täcks etc. I vissa fall är det självklart att man vill ha ett ekonomiskt skydd mot en större olycka, exv att ens hus eller bil brinner upp. Det är dock fortfarande marknadsvärdet av resp egendom du försäkrar - inte att du får tillbaka ett likvärdigt objekt med samma funktion.

När det kommer till olycksfallsförsäkringar så är det du får tillbaka mot vad du betalar in en mycket dålig affär generellt sett. Dels är ersättningsbeloppen hiskeligt låga, sedan får du inte ersättning för det mesta. Försäkringsbolag som det går bra för har oftast stora portföljer av dessa produkter då de är extremt lönsamma.

Jag har inte olycksfallsförsäkring.

Nä, jag har insett det nu, sent omsider, att jag nog kunde ha skippat den där tramsiga olycksfallsförsäkringen.
Citera
2026-05-20, 21:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik justerad.

Mod.
Citera
2026-05-20, 21:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hela iden med försäkringar är att kunden ska tro att dom är försäkrade.

Sedan gäller det för försäkringsbolaget att alltid underkänna alla krav.
Många kommer att överklaga, men då säger försäkringsbolaget nej, igen.
Därefter är det en liten procent som fortsätter att bråka, och då får dom väl sticka till dom kunderna en slant.

Själv har jag totallessnat på försäkringsbolag och sagt upp alla försäkringar, utom dom man måste ha.
Citera
2026-05-20, 21:32
Medlem
Ja. -30 och motorvärmaren på min diesel la av. Ringde bärgare för starthjälp. Försäkringen( If) täckte de 1500 kr det kostade 😃 och gick snabbt att få tillbaka pengarna
Citera
2026-05-20, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Har ni på riktigt haft ekonomisk nytta av någon försäkring som du betalat in till?
Har bara sådana som man MÅSTE ha =
Minidelen för bil.
Villa eftersom jag hade lån.

Alla krockar utom en var andras fel.
Fick ganska bra betalt för en vattenskada i villan eftersom de betalade hantverkarpris och jag fixade det mycket billigare.

Även fotbollsspelarförsäkring och arbetsskadeförsäkring var obligatoriska men de fick jag inte ett dugg för trots allvarlig skada!
Citera
2026-05-20, 22:08
Medlem
Fått ut en klumpsumma för npfdiagnos på ett barn samt några tusenlappar för ett ärr ovanför ögonbrynet, samma barn. Några hundringar vid akut sjukhusvistelse samt en summa i månaden några år vid sjukskrivning. Sen har jag två olika livförsäkringar som borde se till så att barnen slipper stå helt utan resurser om något skulle hända med mig.
Citera
2026-05-20, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hela iden med försäkringar är att kunden ska tro att dom är försäkrade.

Själv har jag totallessnat på försäkringsbolag och sagt upp alla försäkringar, utom dom man måste ha.

- Så då har du kvar hemförsäkring och...?
Citera
2026-05-20, 22:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
- Så då har du kvar hemförsäkring och...?
Vet inte varför du inte kan låta dig nöjas med det jag skrev, och varför du tycker att jag ska presentera hela mitt försäkringinnehav.
Citera
2026-05-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vet inte varför du inte kan låta dig nöjas med det jag skrev, och varför du tycker att jag ska presentera hela mitt försäkringinnehav.

Äh, det är bara jag som tycker det är intressant att höra vilka försäkringar folk tycker är viktigast. Men såklart behöver du inte svara på det!
Citera
2026-05-20, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Ja. -30 och motorvärmaren på min diesel la av. Ringde bärgare för starthjälp. Försäkringen( If) täckte de 1500 kr det kostade 😃 och gick snabbt att få tillbaka pengarna
Hur mycket pengar har If fått av dig i gengäld?

OnT: Nej, har aldrig fått tillbaka en krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in