2026-05-20, 10:25
Medlem
Jag vågar knappt räkna på hur mycket jag betalat in till försäkringar under livet.

Jag tycker självklart att man ska ha
- Hemförsäkring
- A-kassa
- Inkomstförsäkring
- Livförsäkring
- Bilförsäkring om man har bil

Men resten?
- Olycksfallsförsäkring. Aldrig använt
- Barnförsäkring. Har aldrig behövt använda till våra barn. Det är desdutom massa undantag.
- Cancerförsäkring, man kan få nåt extra belopp upp till en viss ålder ifall man blir sjuk.

Ett alternativ till olycksfalls -och barnförsäkringarna att spara på egen hand. Det gör man förstås, men det hade ju kunnat bli mer om man struntade i onödiga försäkringar.

Har ni på riktigt haft ekonomisk nytta av någon försäkring som du betalat in till?
Senast redigerad av Tissetiss 2026-05-20 kl. 10:30.
Citera
2026-05-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Har ni på riktigt haft ekonomisk nytta av någon försäkring som du betalat in till?

Majoriteten har ju ingen nytta. Försäkringar är ju för att täcka risker man inte själv skulle kunna hantera.

Varför tycker du det är självklart att ha en livförsäkring?
Citera
2026-05-20, 10:49
Medlem
VoktorDodkas avatar
Har aldrig haft annat än hemförsäkring och för fordon. Har bara använt en försäkring en gång och då till bärgning då ett framhjulslager skurit.

Men skulle jag säga upp mina försäkringar så ger jag mig fan på att då smäller det och det blir sjukt dyrt på alla sätt och vis. Att sköta sina försäkringar inger trygghet, bara det har ett visst värde.
Citera
2026-05-20, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Majoriteten har ju ingen nytta. Försäkringar är ju för att täcka risker man inte själv skulle kunna hantera.

Den har man för sina barn & partner. Stora belopp ifall man avlider tidigt
Citera
2026-05-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer

Tänker att det kan vara bra med en livförsäkring ifall man dör för tidigt. Då familjen ha råd att bo kvar hoppas jag.
Citera
2026-05-20, 11:34
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Jag vågar knappt räkna på hur mycket jag betalat in till försäkringar under livet.

Jag tycker självklart att man ska ha
- Hemförsäkring
- A-kassa
- Inkomstförsäkring
- Livförsäkring
- Bilförsäkring om man har bil

Men resten?
- Olycksfallsförsäkring. Aldrig använt
- Barnförsäkring. Har aldrig behövt använda till våra barn. Det är desdutom massa undantag.
- Cancerförsäkring, man kan få nåt extra belopp upp till en viss ålder ifall man blir sjuk.

Ett alternativ till olycksfalls -och barnförsäkringarna att spara på egen hand. Det gör man förstås, men det hade ju kunnat bli mer om man struntade i onödiga försäkringar.

Hemförsäkring. Aldrig nyttjat några andra försäkringar så det är helt meningslöst.
A-kassa? Kom igen för fan
Citera
2026-05-20, 12:03
Medlem
RostigHinks avatar
Alla mina motorfordon har helförsäkring utom bilen som har halv + vagnskadegaranti. På det har jag en villahemförsäkring och en olycksfall. Alla i samma bolag vilket get mig en rätt kraftig rabatt på premierna.

Inte ofta jag använt försäkringarna på senare tid men ett fall där generatorn havererade i bilen som gick på maskinskada, ett där jag backade in i fronten på en annan bil med lackskador, vagnskada tog min bil och trafik den andra, ett där värmepumpen havererade som villahem + en tilläggsförsäkring tog och nu senast kollision med djur som kommer att gå på vagnskadegaranti + att mitt bolag betalar det mesta av självrisken 7500 kr varav jag betalar 1000.
Citera
2026-05-20, 12:12
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Det är knepigt med försäkringsprodukter eftersom det är svårt att förstå innehållet. Vilka typer av olyckor / skador täcks etc. I vissa fall är det självklart att man vill ha ett ekonomiskt skydd mot en större olycka, exv att ens hus eller bil brinner upp. Det är dock fortfarande marknadsvärdet av resp egendom du försäkrar - inte att du får tillbaka ett likvärdigt objekt med samma funktion.

När det kommer till olycksfallsförsäkringar så är det du får tillbaka mot vad du betalar in en mycket dålig affär generellt sett. Dels är ersättningsbeloppen hiskeligt låga, sedan får du inte ersättning för det mesta. Försäkringsbolag som det går bra för har oftast stora portföljer av dessa produkter då de är extremt lönsamma.

Jag har inte olycksfallsförsäkring.
Citera
2026-05-20, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Den har man för sina barn & partner. Stora belopp ifall man avlider tidigt

Citat:
Tänker att det kan vara bra med en livförsäkring ifall man dör för tidigt. Då familjen ha råd att bo kvar hoppas jag.

Beror ju på ens levnadssituation, inkomst, boendesituation, ev partners inkomster mm.
Kan säkert vara relevant för många men långtifrån alla. Så att ha det som generell utgångspunkt som det verkade i trådstarten

Finns ju andra alternativ som också ger pengar till efterlevande som tex efterlevandeskydd i tjänstepensionen.så man bör ju göra en individuell bedömning av behovet.
Citera
2026-05-20, 12:51
Medlem
DenverAirports avatar
Har endast hemförsäkring med mycket hög självrisk för att få låg premie.
Citera
2026-05-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Har endast hemförsäkring med mycket hög självrisk för att få låg premie.
Har också valt en högre självrisk för att få lägre premie. För min del har jag försäkringar där den potentiella utgiften är så pass stor att det verkligen skulle påverka mig. Det betyder hemförsäkring och olycksfallsförsäkring, och när jag jobbar en försäkring för egenföretagare. Alla mindre försäkringar struntar jag i; utgifter på upp till några hundratusen behöver jag inte försäkring för.
Citera
2026-05-20, 17:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junketi
Har också valt en högre självrisk för att få lägre premie. För min del har jag försäkringar där den potentiella utgiften är så pass stor att det verkligen skulle påverka mig. Det betyder hemförsäkring och olycksfallsförsäkring, och när jag jobbar en försäkring för egenföretagare. Alla mindre försäkringar struntar jag i; utgifter på upp till några hundratusen behöver jag inte försäkring för.

Företag/bostad

Som egenföretagare är det viktigt att tänka på att företagets inventarier i bostaden tex en dator, inte omfattas av bostadens hemförsäkring vid till exempel stöld, brand eller vattenskada.
Det är viktigt att företaget har sina saker försäkrade, om man vill ha det skyddet, beroende på vilka värden man är intresserad av att försäkra.
Värt att tänka på är också om man vill ha samma försäkringsbolag till både företaget och bostaden.
Senast redigerad av trottwell 2026-05-20 kl. 17:17.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in