Citat:
Ursprungligen postat av
rallykalle69
Säger inte att Dumpen är under tillsyn, så slipper ni påpeka det. Poängen är att IMY förstår att det är en big deal, och vad det gäller GDPR vs utgivningsbevis, så är det ingen skillnad på Lexbase, krimfup & Dumpen.
Juridiskt vet jag inte själv om det är någon skillnad. Däremot tycker jag att Dumpen på ett moraliskt plan beter sig värre än både Lexbase och fenomenet med att folk delar FUP-ar. Domar och förundersökningsprotokoll är ju åtminstone offentliga handlingar. Att sådana inte ska få begäras ut var någonting som S var ute och vevade med i samband med att SD gjorde en studie om invandrare och våldtäkter.
En oväntad effekt av om EUD går in och slår ned hammaren kring GDPR (för offentliga handlingar) kan bli att vi får censur kring riktiga brottslingar som är dömda för riktiga brott. Allt det bara för att två charlataner ville göra kommers att lura ut Torsten 71 med löften om våt fjortismus. Då kommer också journalisters och allmänhets berättigade intresse av att diskutera utfall i domstolar att begränsas på ett sätt som jag finner bekymrande.
Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Dumpen jobbar för att få ett register liknande Usa. Där kommer dömda "gäddor" finnas.
Alltså jobbar de för brottsofferperspektivet.
Det är väl en mycket liten minoritet av gäddorna som är dömda för sexrelaterade saker? Ditt efterlängtade register lär väl kunna rymmas på ett A4-papper?
Orelaterat till de två inläggen som jag citerade så anser jag inte per definition att det är fel med allt Dumpen gör, det är just fenomenet offentlig skampåle av lättlurade personer som är så otroligt problematiskt. Dumpen själva menar att det är ett stort problem att män söker pedofilmammor för att ha sex med deras barn. Om det nu stämmer, och det skulle finnas en reell risk för sådana sexmöten, var är då alla dessa pedofilmammor?
För om det är osannolikt att Sven-Börje 53 med fast anställning på Samhall lyckas locka till sig en fjortis, så känns det nästan
ännu mer osannolikt att en pedofilmamma med en privat "godisgömma" i sin bostad skulle dela med sig av den. För till vilka delar hon med sig av den? Jo, till vilt färmmande personer från KIK, Tinder etc. som lika gärna kan vara civilspanare.
Jag förstår att en man som kontaktar en mamma för att få hennes medgivande till att ha sex med hennes småbarn väcker ännu mer upprörda känslor än fjortisjägarna. Samtidigt så känns den här typen av scenarion som någonting helt orelistiskt i ett land som Sverige. Vilken kvinna skulle bjuda ut sina barn till främmande män? Är de pedofiler lär de väl hålla sitt "godis" väl undanstoppat från omvärlden. Är de bara fattiga/missbrukare som behöver pengar så ligger det rimligen närmare till hands att mammorna säljer sina egna kroppar än att sälja barnens. Fenomenet med att barn systematiskt säljer sex är någonting man mest hittar bland gatubarn i u-länder, det är iaf. mitt intryck.