2026-05-20, 00:23
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Varför måste du kalla folk för troll när du inte kommer längre i diskussionerna?
Ska man använda dessa utryck så kan man väl även säga att ditt kämpande för gäddorna också är någon form av trollande.
När någon förvanskar frågeställningen och svarar på något annat, eller förvanskar sitt svar kan man inte längre diskutera. Flashback är ett diskussionsforum inte Hassan (radioprogram). Att utrycka sin åsikt kan inte vara trollande, Flashback är i huvudsak ett diskussionsforum, men inslag av fakta som ska bevisa åsikternas legitimitet.
Citera
2026-05-20, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allahelgon
Nej, den säger att de får ta över en chatt ifrån ett barn och fortsätta samla bevis. De får inte agera aktivt eller uppsökande. Det är inte rätt att kalla ändringen eller ge Dumpen cred för den någonstans då den inte har med dem att göra, de är vilt skilda åt.

0,2% är inte decimal för 20%. Notera att jag 0,2% inte 0,2.
För övrigt om jag skulle skrivit % i relation till ämnet, skulle jag skrivit ex 20st av 800 ca 2,5% Samt vad jag baserat siffrorna på.
Fast att man ber dig specificera så kommer du med "Det är högst troligt att majoriteten av de uthängda"
Hur troligt? 20%? 50%? 80% 100%?
Majoriteten? är allt ifrån 51% till 100%

Alltså får polisen jobba mer offensivt som jag skrev.

Du verkar ha problem med läsförståelse.

Jag frågade om du menade att de var i decimalform?
Men eftersom du bara hittade på en siffra spelar de väl ingen roll?
Senast redigerad av buffalo3tys 2026-05-20 kl. 08:10.
Citera
2026-05-20, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys

Jag frågade om du menade att de var i decimalform.
Definiera hur det är mer offenivt.
När de får sitta och svara typ ja och nej.
Citera
2026-05-20, 08:10
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:

Jag frågade om du menade att de var i decimalform.
Ändå 100% tandlöst. Hur det kommer sig får du nog ta en funderare på, som nalle puh, "tänk tänk tänk"
Citera
2026-05-20, 08:12
Medlem
Citat:
Definiera hur det är mer offenivt.
När de får sitta och svara typ ja och nej.

I jämförelse till en situation utan lagen. Är det mer offensivt.
Citera
2026-05-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rallykalle69
Ändå 100% tandlöst. Hur det kommer sig får du nog ta en funderare på, som nalle puh, "tänk tänk tänk"

Sitter du med facit? När lagen knappt varit aktiv i två månader.
Citera
2026-05-20, 08:26
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Sitter du med facit? När lagen knappt varit aktiv i två månader.
Nej, men sunt förnuft. Något som både Dumpen och sekten saknar.
Citera
2026-05-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
När någon förvanskar frågeställningen och svarar på något annat, eller förvanskar sitt svar kan man inte längre diskutera. Flashback är ett diskussionsforum inte Hassan (radioprogram). Att utrycka sin åsikt kan inte vara trollande, Flashback är i huvudsak ett diskussionsforum, men inslag av fakta som ska bevisa åsikternas legitimitet.

Bara för att du har slut med argument behöver du inte vara en mes. Som sitter och är passiv aggressiv i tråden. Svara på frågan jag ställde istället.

Har du mer medkänsla med gäddorna än de som blir utsatta/tidigare offer?
Citera
2026-05-20, 10:53
Medlem
Citat:
I jämförelse till en situation utan lagen. Är det mer offensivt.
Det är helt fel sätt att beskriva den isf.
Den förändrar inget mer än att de kan fortsätta samla bevis. Det är ingen lag utan mer ett godkännande om spaning eller insamling av bevis.

Något som de skrev skulle leda till att polis kan döma fler. Men detta är inte det fällande, det är inte detta som de döms för.

De måste fortfarande ha sökt barn vilket i sig redan är olagligt. Det är bara skillnad i att de kan fortsätta chatten passivt och samla bevis likt som om de söker en elektronisk enhet efter bevis.

Det är inget aktivt med den. Att säga att den gör det mer offensivt är missvisande om vad lagen gör.

Du snackar som att du kan lagen väl men tycks inte veta något om den egentligen.
Därav jag bad dig att beskriva den. Du sa att det var lätt att bara googla fram den men jag har fortfarande inte fått något underlag.
Det är med andra ord ingen som direkt vet något om denna "lag".

Det va något som skulle börja gälla 1 april och något nu till sommaren om det var i juni eller juli. Men det är otroligt dåligt kommunicerat av regeringen om vad som faktiskt sker. Det är något förhastat ihopslängt som låter bra och främst fungerar för att boosta SD inför valet.
Citera
2026-05-20, 11:24
Medlem
Psykiatrireformers avatar
Det finns bevis på att människan kommer från fyrfota däggdjur, Brasilodon, som levde 225 miljoner år sedan. Alltså är den kristna Guden påhittad. Sen att hålla på och lägga till massmord till Kristendomen och döda folk. Vafan är det bra för? Hur kan samhället bli bättre genom att följa en påhittad religion och sen döda grannar som hatar denna påhittade religion?
Senast redigerad av Psykiatrireformer 2026-05-20 kl. 11:24. Anledning: Stavfel.
Citera
2026-05-20, 11:39
Medlem
Citat:
Det är helt fel sätt att beskriva den isf.
Den förändrar inget mer än att de kan fortsätta samla bevis. Det är ingen lag utan mer ett godkännande om spaning eller insamling av bevis.

Något som de skrev skulle leda till att polis kan döma fler. Men detta är inte det fällande, det är inte detta som de döms för.

De måste fortfarande ha sökt barn vilket i sig redan är olagligt. Det är bara skillnad i att de kan fortsätta chatten passivt och samla bevis likt som om de söker en elektronisk enhet efter bevis.

Det är inget aktivt med den. Att säga att den gör det mer offensivt är missvisande om vad lagen gör.

Du snackar som att du kan lagen väl men tycks inte veta något om den egentligen.
Därav jag bad dig att beskriva den. Du sa att det var lätt att bara googla fram den men jag har fortfarande inte fått något underlag.
Det är med andra ord ingen som direkt vet något om denna "lag".

Det va något som skulle börja gälla 1 april och något nu till sommaren om det var i juni eller juli. Men det är otroligt dåligt kommunicerat av regeringen om vad som faktiskt sker. Det är något förhastat ihopslängt som låter bra och främst fungerar för att boosta SD inför valet.

Så du menar att den inte är offensiv?
Citera
2026-05-20, 11:54
Medlem
rallykalle69s avatar
Citat:
Så du menar att den inte är offensiv?
Senaste inlägg på Dumpens facebooksida, "Lex Dumpen prövas"

"Första april blev den så kallade ”Lex Dumpen” verklighet. Ett litet tillägg i lagboken för vissa – men för oss som under flera år arbetat med att uppmärksamma vuxna som söker kontakt med barn i sexuellt syfte på nätet, var det här något betydligt större.
För första gången skulle polisen få möjlighet att arbeta på ett sätt som påminner om de metoder som länge diskuterats i samhällsdebatten: att själva kunna agera under täckmantel i chattar och ingripa när en vuxen person tar konkreta steg mot ett möte med någon han tror är ett barn.
Nu har vi för första gången fått se hur lagen fungerar i praktiken.
Det dök upp ett fall där en äldre man ville träffa en ung flicka och lockade med alkohol och vape i utbyte mot olika former av närhet och sexuella handlingar. Formuleringarna i chatten var stundtals vaga, vilket ofta gör den juridiska bedömningen svår. Samtidigt valde mannen att faktiskt dyka upp på den bestämda platsen.

Polisen var på plats och agerade snabbt, professionellt och med stort allvar. Det märktes tydligt att de ville förstå hur den nya lagen kan användas och var gränserna går i praktiken. Där ska polisen ha beröm. För oss var det viktigt att se att det finns ett genuint engagemang hos många poliser när det gäller att skydda barn och ta den här typen av situationer på allvar.
Samtidigt blev det också tydligt att lagtexten fortfarande lämnar stort utrymme för tolkningar.
Åklagaren gjorde en annan bedömning än den vi på Dumpen hade hoppats på och ansåg inte att materialet nådde upp till den nivå som krävs enligt den nya lagen. Vi har förståelse för att juridik måste vara tydlig och rättssäker, men vi kan också konstatera att lagen i sin nuvarande form upplevs som oklar i vissa delar.

Det här visar att arbetet inte är färdigt. Inte på långa vägar. Så nu är det tillbaka till ritbordet och för att försöka bena ut vad åklagaren behöver för att gå all in i ett case där barnet är fiktivt.
För vilken förälder känner sig trygg med att en vuxen man kan planera ett möte med någon han tror är ett barn, ta med alkohol och dyka upp på plats – och att det ändå råder osäkerhet kring hur lagen ska tillämpas?

Vi ser ändå detta som ett viktigt första steg. Inte för att allt fungerade perfekt, utan för att verkligheten nu har hunnit ikapp teorin. Lagen har testats. Polisen har visat vilja att agera. Och nu behöver politiker och rättsväsende fortsätta arbetet med att förtydliga regelverket så att barn får ett starkare skydd.

För oss handlar det här inte om rubriker eller debatter.
Det handlar om att barn ska kunna växa upp utan att vuxna människor söker upp dem på nätet i sexuellt syfte.
Och där tänker vi aldrig sluta ställa krav på samhället."

Detta är inget som förvånar oss realistiska personer. Men tanterna och sekten är säkert helt mindblown..
Senast redigerad av rallykalle69 2026-05-20 kl. 11:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in