2026-05-20, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Min mor gav oss namn som det inte går att retas med. Så nu sitter jag och syrran med skittråkiga namn som ingen minns. Tror det har format en negativt. Blev mobbad två år på högstadiet och inte använde det mitt namn, de hittade på andra saker som de tyckte jag var och retades för detta. Saker som inte ens stämde. Som tjock plugghäst. Jag var rätt smal och gjorde aldrig läxor.

Du kanske hade glasögon? Det brukar trigga mobbare och är något som kantas av stereotyper.
Själv hade jag också ett väldigt vanligt tråkigt namn som jag delade med 3 andra tjejer i klassen som mest och minst med en. Det hindrade inte andra från att kalla en fula saker i alla fall.
Citera
2026-05-20, 22:08
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Titt som tätt stöter man på föräldrar som gett sina barn ett idiotnamn. Ofta något som är gammaldags eller som kanske låter sött på en 3-åring men knappast på en 18-åring.

Varför gör dom på detta viset?

Vill man inte att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt i livet? Att ett barn ska passa in bland andra barn? Att minimera risken för mobbning och bli retad?

Fanns väl en svart fotbollsspelare i tror jag Malmö ff på 90-talet som hette Greger Andrevskij (osäker på stavning efternamn där)
Hur är man funtad som neg*rförälder om ett ger sitt barn namnet Greger Finns hundratals andra mer passande namn på en sådan liten krabat.
Citera
2026-05-20, 22:52
Medlem
PerArneLakritssons avatar
Håller med TS. Såg någon som döpt sitt barn till Prince Michael eller liknade. Kul sen om han börjar jobba på McDonald’s och har en namnskylt med ”Prince Michael”. Tycker föräldrar bör tänka ett extra varv innan man döper sitt barn till något udda och coolt.
Citera
2026-05-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Eftersom alla ungar låter som de vore 95 eller 5 så blir det inget konstigt. Det enda man bör se upp med är namn som rimmar illa, typ Britta, Ulla osv.
Ulla-Britta då?
Citera
2026-05-20, 23:57
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Känner.ett par som döpt till sin dotter till Hjördis. Tycker det är häftigt med ett gammalt nordiskt namn!
Citera
2026-05-21, 00:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Det blir mobbning om andra sätter det i system och använder det varenda jävla gång...

Att säga Britta Fitta lite då och då är inte nödvändigtvis samma sak som mobbning.
Citera
2026-05-21, 00:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Men det kan vara en del av mobbning, eller kanske rentav starten på mobbning.

Och självklart är det så att vissa namn är värre än andra.

Men nu handlar ju inte tråden enbart om det, forskning visar ju hur namn har betydelse även senare i livet, t ex vid anställningar.

Klart namn kan vara en del av mobbning men jag har aldrig sett någon under hela mitt liv som blivit mobbad pga sitt namn. Folk blir inte mobbade pga sina namn.
Citera
2026-05-21, 00:09
Medlem
Jofs avatar
Anna-Kaj
Så man bäddar för ett könsbyte.
Citera
2026-05-21, 00:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Anna-Kaj
Så man bäddar för ett könsbyte.
Anna är ett kvinnonamn, så det bäddar inte för könsbyte,

Kaj, Kim, Robin, Bo, Alex, Sam mfl är däremot både mans och kvinnonamn .. dvs könsneutrala namn .. så bäddar man för könsbyte väljer man ett sådant namn.
Citera
2026-05-21, 01:00
Medlem
KiselMupps avatar
Man kan aldrig undvika alla risker, men om man ser till att undvika de värsta fällorna så kommer man långt.

Förutom helt idiotiska namn med hög risk för mobbing så måste man även tänka praktiskt.

Att INTE sätta tilltalsnamnet först är osmart, -Att sätta förälderns namn som förnamn är ännu värre (egen erfarenhet).
Citera
2026-05-21, 01:30
Medlem
ziracorns avatar
Tycker det är märkligt att så många heter LIAM nuförtiden.

Var alla blivande föderskor OASIS-fan i slutet av 90-talet!!!!?????

Har inget emot OASIS, men konstigt...
Citera
2026-05-21, 01:44
Avstängd
Jahbrahs avatar
Citat:
Titt som tätt stöter man på föräldrar som gett sina barn ett idiotnamn. Ofta något som är gammaldags eller som kanske låter sött på en 3-åring men knappast på en 18-åring.

Varför gör dom på detta viset?

Vill man inte att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt i livet? Att ett barn ska passa in bland andra barn? Att minimera risken för mobbning och bli retad?

Hehe bättre än muslimerna dock. Typ som nu i Maldiverna där några grottdykare dött. Läste en artikel "President Mohammed har rest till atollen för att observera, sa presidentens talesman Mohammed, och han hyllade räddningsdykaren som också dog, Mohammed.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in