2026-05-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
/.../
Varför basunera ut att endast 200 dog när det är fastslaget att det ´handlade om ca 6miljoner människor som mördades?
/.../

6 miljoner judar, eller hur? Eller räknas inte mördandet av polska och ryska krigsfångar och andra grupper som en del av förintelsen? Sammanlagt ungefär lika många till enligt Levande historia

Och kan Vänlige Viktor eller jag kastas i den djupaste fängelsehålan enligt den nya lagen för att en av oss har fel siffra? I så fall är lagen ännu mindre lyckad än den redan känns.
Citera
2026-05-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
6 miljoner judar, eller hur? Eller räknas inte mördandet av polska och ryska krigsfångar och andra grupper som en del av förintelsen? Sammanlagt ungefär lika många till enligt Levande historia

Och kan Vänlige Viktor eller jag kastas i den djupaste fängelsehålan enligt den nya lagen för att en av oss har fel siffra? I så fall är lagen ännu mindre lyckad än den redan känns.

Förintelsen i sig är benämningen på naziregimens försök att målmedvetet utrota judarna i det område nazisterna kontrollerade. Där är siffran ca 6 miljoner.

Att sen naziregimen samtidigt härjade med en drös andra folk, och orsakade en massa död och elände även med dem, är ingen hemlighet alls.

Alltså, nazisterna begick ett utbrett folkmord på judar som kom att kallas förintelsen, och i tillägg tog kål på en massa andra andra med.
Citera
2026-05-22, 11:02
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg

Lite bakgrundshistoria: I NSDAP partiprogram står 18:e paragrafen följande: We demand struggle without consideration against those whose activity is injurious to the general interest. Common national criminals, usurers, Schieber1 and so forth are to be punished with death, without consideration of confession or race.
De betyder i kort sagt de hade rätt att döda alla som var ett hot emot tyskarnas välbefinnande. oavsett ras eller religion. Där ingår alla som ogillades av tyskarna, so homosexuella, Jehovas vittnen, romer m.fl.

Förintelsen är ett namn på just det som förre skribenten förklarade. Vid skapandet av Israel, var de nyfikna hur många som överlevde. De gjorde noggrann undersökning(folkräkning) via synagogorna, de kom fram till - 4,3 miljoner eller -4,5 miljoner. De släppte en bok som släpptes varje år. Den boken har jag lag ut här x antal gånger här på forumet. I boken står skrivet exakt hur många som fanns innan kriget och efteråt. Vart de flyttade och hur många osv.

Men det är långt från 6 miljoner, så hur vet man det då? Man vet ej den exakta siffran. Eftersom i boken står endast de som ÄKTA judar som är i registrerad i synagorna. DE övriga är sådana som tyskarna räknade som judar, men ej av judarna själva. Där mannen är Jude men ej modern, de barnen som föddes räknades som jude enligt tyskarna. Därför Gestapo hade svårt hitta dem. Siffrorna har fått fram via GESTAPO och Eichmann bland annat, men de är ungefärliga.

Sedan dog där givetvis fler tanke på paragraf 18. Men där inte stort intresse av det, sedan ingen förnekar det. Däremot är det många som förneka att 6 miljoner judar föll offer in NSDAP regi.

Varför lägger de ner så mycket energi i förnekelse att NSDAP gjorde vad det står i partiprogrammet?
Det är den frågan jag ställer mig till.
Citera
2026-05-25, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Lite bakgrundshistoria: I NSDAP partiprogram står 18:e paragrafen följande: We demand struggle without consideration against those whose activity is injurious to the general interest. Common national criminals, usurers, Schieber1 and so forth are to be punished with death, without consideration of confession or race.
De betyder i kort sagt de hade rätt att döda alla som var ett hot emot tyskarnas välbefinnande. oavsett ras eller religion. Där ingår alla som ogillades av tyskarna, so homosexuella, Jehovas vittnen, romer m.fl.

Vet inte var du får "Schieber1" ifrån. Det man menade var "profitörer". Hursomhelst, det som åsyftas i denna punkt är mer eller mindre landsförräderi, något som förr i världen normalt sett bestraffades med döden eller livstids fängelse. Inga konstigheter således. Rasistiskt är det inte heller, vilket du själv påpekat.
Citera
2026-05-27, 02:09
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vet inte var du får "Schieber1" ifrån. Det man menade var "profitörer". Hursomhelst, det som åsyftas i denna punkt är mer eller mindre landsförräderi, något som förr i världen normalt sett bestraffades med döden eller livstids fängelse. Inga konstigheter således. Rasistiskt är det inte heller, vilket du själv påpekat.

Som du skrev själv "landsförrädare". De var det, alltså hade de rätt att döda judarna.
Schieber1 är skriven i kursiv stil med texten tillhanda. Den texten som är kursiv är citat från en annan sida. Jag skulle lagt in sidan där den kom i från. https://www.vaholocaust.org/25-points-of-nsdap/
Citera
2026-05-27, 10:39
Medlem
Citat:
Som du skrev själv "landsförrädare". De var det, alltså hade de rätt att döda judarna.
Schieber1 är skriven i kursiv stil med texten tillhanda. Den texten som är kursiv är citat från en annan sida. Jag skulle lagt in sidan där den kom i från. https://www.vaholocaust.org/25-points-of-nsdap/

Att vara jude var inte belagt med dödsstraff, så jag vet inte vilken "rätt" du talar om. Det man syftar på i den här punkten behandlar kapitalistisk utsugning, vilket även tyskar gjorde sig skyldiga till. Sen kan man också tillägga att partiet blev mindre vänsterorienterat ju närmre makten man kom och de mest radikala vänsterelementen manövrerades sedermera ut, däribland Gottfried Feder som själv var med och författade partiprogrammet.
Citera
2026-05-27, 13:19
Medlem
Citat:

Citat:
Att vara jude var inte belagt med dödsstraff, så jag vet inte vilken "rätt" du talar om. Det man syftar på i den här punkten behandlar kapitalistisk utsugning, vilket även tyskar gjorde sig skyldiga till. Sen kan man också tillägga att partiet blev mindre vänsterorienterat ju närmre makten man kom och de mest radikala vänsterelementen manövrerades sedermera ut, däribland Gottfried Feder som själv var med och författade partiprogrammet.

Herrarna tycks ha kasat bort från trådens egentliga topic, om det är förbjudet att neka förintelsen i Sverige.

Det ni diskuterar nu är förvisso intressant men kanske passar bättre i nån annan tråd…?

Hej som helst.
Ja, det är per idag förbjudet att i Sverige förneka förintelsen enligt den lagändring/skärpning som kom till nyligen.
Det är i min mening väldigt olyckligt att det behövs sådana lagar, men jag har full förståelse för att det kommer sådana lagar när vissa figurer helt enkelt in kan sköta sig och gör allt för att smutskasta förnedra baktala div folkgrupper och vägrar erkänna seriösa vetenskapliga bevis och allmän kunskap, utan gör allt för att sprida desinformation och rena avsiktliga lögner.

Dessa figurer försöker även påstå att dessa lagar förbjuder forskning i om runt förintelsen och dess skeden, men även detta påstående från dem är ren lögn. Det är och har alltid varit tillåtet att forska om förintelse i alla Europas länder utom möjligen vissa restriktioner eller liknande i vissa öststater fram till ”muren” föll.
Citera
2026-05-29, 05:22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

Nej, ingen har nämnt att det var dödsstraff att vara JUDE. Om du har lite info så vet du att judarna räknas som landsförrädare för de just hade inga hämningar med suga ut det Tyska folket. De var stora bankirer, företagare ,läkare m.fl. Det räknas som då motarbeta Tyskland välbefinnande. I den paragrafen står klart och tydligt om de som motarbeta Tyskland har de rätt att döda utan hänsyn till blah blah.

Eftersom det står klart och tydligt i partiprogrammet, som tyska folket röstat igenom. Så röstade också Tyska folket att de godkände eventuella avrättningar av Judar. Därav NSDAP partistyrelse kunde ej dömas. De gjorde bara vad Tyska folket hade röstat på, de löste ett tyska stort problem.

Parti programmet blide offentlig 24februari 1920 och var oförändrad till krigsslutet 1945. Tro knappast de anade då, vad det skulle innebära 20 år senare. Men paragrafen tillkomst var för skydda NSDAP partistyrelse med använda VÅLD på de som motarbetade Tysklands välbefinnande. En paragraf som SS,Gestapo, SD kunde använda för jaga och döma dessa landsförrädare. Detta inkl judarna.

Detta är fakta som går att kolla upp. Betyder det att jag ej får skriva det? Kan jag dömas för hets emot fokgrupp? Eftersom texten delviss försvarar NSDAP (VILKET JAG EJ GÖR) vedergällningar. Nu skrev jag ej direkt de ej dödade 6 miljoner judar blahblah..

Sedan kan vi som personer tyda/läsa lag texter olika, tanke på vad du skriver. Samma med den lagtexten som tillkom nyligen.
Citera
2026-05-29, 05:28
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Nej, ingen har nämnt att det var dödsstraff att vara JUDE. Om du har lite info så vet du att judarna räknas som landsförrädare för de just hade inga hämningar med suga ut det Tyska folket. De var stora bankirer, företagare ,läkare m.fl. Det räknas som då motarbeta Tyskland välbefinnande. I den paragrafen står klart och tydligt om de som motarbeta Tyskland har de rätt att döda utan hänsyn till blah blah.

Eftersom det står klart och tydligt i partiprogrammet, som tyska folket röstat igenom. Så röstade också Tyska folket att de godkände eventuella avrättningar av Judar. Därav NSDAP partistyrelse kunde ej dömas. De gjorde bara vad Tyska folket hade röstat på, de löste ett tyska stort problem.

Parti programmet blide offentlig 24februari 1920 och var oförändrad till krigsslutet 1945. Tro knappast de anade då, vad det skulle innebära 20 år senare. Men paragrafen tillkomst var för skydda NSDAP partistyrelse med använda VÅLD på de som motarbetade Tysklands välbefinnande. En paragraf som SS,Gestapo, SD kunde använda för jaga och döma dessa landsförrädare. Detta inkl judarna.

Detta är fakta som går att kolla upp. Betyder det att jag ej får skriva det? Kan jag dömas för hets emot fokgrupp? Eftersom texten delviss försvarar NSDAP (VILKET JAG EJ GÖR) vedergällningar. Nu skrev jag ej direkt de ej dödade 6 miljoner judar blahblah..

Sedan kan vi som personer tyda/läsa lag texter olika, tanke på vad du skriver. Samma med den lagtexten som tillkom nyligen.
En snabb fråga bara: Är det inte så att ett missförstånd har begåtts i sentida översättningen av avrättningar, som ursprungligen var avhysningar?
Citera
2026-05-29, 10:09
Medlem
Citat:

Här bör det kanske förtydligas att det var politisk desinformation etc som spred påståenden om att judar var utsugare och annat elände, med mål att indoktrinera folket. Generellt sett var inte judarna särskilt annorlunda än vilka andra som helst. Men det är vanligt att finna syndabockar i dåliga tider och då har judarna ofta fått utstå spott spe och falska påståenden som byggt upp myter och indoktrinerat folk.
Citera
2026-05-29, 11:33
Medlem
Citat:

Nej, man hade inte laglig rätt att döda folk "hänsynslöst" som du påstår. Att det ändå förekom i krigstid är en annan sak. Jag känner inte till något fall där en person dömts till döden enbart pga dennes etniska ursprung, men har du något exempel får du gärna inflika.
Citera
2026-05-30, 09:27
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Men det går ju inte att bedriva sådan forskning då siffran är en dogm som skyddas av lagen. För att bedriva forskning så måste du ifrågasätta siffran, för att något ska vara vetenskapligt så måste det gå att motbevisa. [...]

Det här kände jag mig tvungen att kommentera:
Det går visst att bedriva forskning i ämnet! Den stora skillnaden är att förnekare i allmänhet inte bedriver någon forskning alls innan de basunerar ut (på torg eller i den media som accepterar sånt beteende (läs sociala medier och på nätet i allmänhet)). Och forskning är inte detsamma som att ha läst exempelvis Irving eller någon annan förnekares verk. Så om man står på ett torg t ex med ett plakat där det står "6 miljoner judar dog inte under Förintelsen" så får man nog räkna med både påhopp och att polisen kanske kommer och undrar vad fasen man håller på med.

Seriös forskning börjar i relativ tysthet och när man har resultat, baserat på fakta och som kan kontrolleras, så är man helt fri att gå ut med sina resultatet. Detta är (nog) inget som lagstiftningen kan motsätta sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in