2026-05-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, alla är inte emot mig utan människor med en hjärna och lite kunskap har lätt att hålla med mig. Konflikter med länder som Ryssland, Kina och USA ska man undvika. Nu har vi tydligen 15% tullar med USA och är på väg in i krig med Ryssland, helt hjärdött hos vår politiska elit i EU. Ryssland är ett Europeiskt land med många naturesurser vi behöver och kunnde få billigt pga. närhet men nu är det Kina sonm får allt. Ukraina har inget för oss mer än jordbruksprodukter som konkurerar med övriga EU-länder så vårt stöd för banderasgänget in Kiev (nationalhjälte numera) är en gåta för mig. Vad Ryssland har för statsskick bryr jag mig inte om utan det är vi som ska ha demokrati och politiker som arbetar för vårt bästa och ett krig med Ryssland blir en katastrof! Visste du att bokstaven Z och visat stöd/förståelse för Ryssland är förbjudet många EU-länder? Din demokrati.
Med Lögnaren Moretex extrema stöd och propaganda för Putin och hans fascistdiktatur är nog inte Moretex rätt person att ha synpunkter på baltländernas förbud mot att använda ”Z” i proryska sammanhang.
Citera
2026-05-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vänta, du tror att Ryssland kan attackera Tyskland med kärnvapen, och att Europa bara skulle ta det, och t.o.m foga sig och avbryta hjälpen till Ukraina? Är det korrekt uppfattat?

Tror att det finns risk för det ja. Skulle Storbrittanien och Frankrike vägra så kan resten inte göra något alls utan egna kärnvapen.

Inte så att det 100% är säkra fakta givetvis men hur tror du att en brittisk politiker skulle reagera?

Klart att jag inte tror att Finland skulle gå i krig mot Ryssland. Det var ju hela poängen. Ställda inför ett trovärdigt kärnvapen hot finns det inget västeuropa kan göra. Det är bara Frankrike och Storbrittanien som kan slå tillbaka och jag tror att de skulle vägra.
Senast redigerad av FBerntsson 2026-05-20 kl. 16:31.
Citera
2026-05-20, 17:26
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att Putin inser att nuvarande situation är ohållbar. Klart att Ukraina hade förlorat för länge sedan utan stödet från USA och Europa. Det tror jag ingen betvivlar. Samtidigt börjar det ju bli uppenbart för alla att stödet från väst gör att Ukraina faktiskt börjar vinna tillbaka mark. Fortsätter det så kommer Ryssland förr eller senare förlora Krim också...

Värre är att Ukraina har börjat slå till mer och mer inne i Ryssland. Putin han inte gömma undan kriget längre. Det gör att det måste bli ett avslut. Det är skillnad på ett proxy krig av den typ som USA bedriver mot Iran som egentligen inte berör vanligt folk utan de går till stranden och äter glass som vanligt på helgerna; och ett riktigt krig där de egna städerna anfalls.

Vad som kommer att hända är högst oklart tror jag. Innan invasionen så var ju situationen att ukrainare kulturellt och språkligt är ryssar. De såg nog inte riktigt det ryska folket som fiender. Numera lär ju alla ukrainare hata ryssar över allt annat. Det finns liksom ingen framtid där länderna sluter fred och ryssar åter börjar turista vid svarta havskusten.

Klart att Ryssland kan erbjuda att konflikten fryses och det blir fred med nya gränser där Krim förblir ryskt och ryssarna dessutom behåller de delar av Ukraina som de tagit. Där är ju ett problem att enligt Rysk lag är delar av ukraina numera en del av ryssland. Den lagen måste då ändras och Ryssland avträda mark formellt. Ett annat problem är att Ukraina och Europa inte verkar vara intresserade av detta. Som situationen på marken ser ut nu så vinner ju Ukraina med Europeisk hjälp. Låter vi kriget pågå med nuvarande intensitet ett par år till så är Krim åter ukrainskt.

Putin kanske hade någon förhoppning om att komma överens med Trump i en deal som kopplade ihop Ukraina kriget med Iran. Problemet är att Trump inte bidrar till att stödja Ukraina på något avgörande sätt längre. Alltså kan han heller inte förhandla om Ukraina. Det är Europa som Putin måste förhandla med och inte USA. Där pågår inte ens diplomatiska kontakter vad jag vet...

Nej. Som det ser ut nu så förlorar Putin kriget, Alltså måste det kommer ett avslut på något sätt. Problemet är att det finns två sätt att göra det på:
- Första alternatuvet är givetvis att Ryssland avslutar striderna och lämnar Ukrainskt territorium med en formell fredsöverenskommelse. Annars finns ju risken att Ukrainarna bara avancerar vartefter ryssarna drar sig tillbaka och sedan fortsätter kriget om Krim. Vill Ryssland lämna tillbaka Krim?
- Andra alternativet är att stoppa det Europeiska stödet till Ukraina, Ryssland ändrade sin kärnvapen doktrin förra året. Ukrainska attacker mot Moskva eller St Petersburg kan inte utföras utan stöd från väst. Rysslands kärnvapen doktrin säger explicit att kärnvapen skall användas för att, exempelvis, stoppa vapen produktion i tredje land om dessa vapen hotar Rysslands existens.

Nu har ju Ryssland dragit flera röda linjer som väst har struntat i tidigare utan att något har hänt men det är farligt att anta att samma sak kommer att hända nästa gång.

Skulle inte förvåna mig alls om Ukraina passerar någon gräns Putin personligen har dragit i sitt huvud och det sedan blir en attack. Kanske ett taktiskt kärnvapen mot en Tysk vapenfabrik eller mot någon stad i Estland eller Litauen? Vem vet?

Jag tror inte att USA skulle försvara Europa i det läget. Tror heller inte att några europeiska länder skulle slå tillbaka mot Ryssland.De skulle bara acceptera att de provocerade lite för mycket och avsluta det ekonomiska och militära stödet.

Det vore givetvis ingen bra utveckling. Ryssland är en kärnvapen makt och det är ingen bra situation om de får bekräftat att kärnvapen låter dem göra precis vad de vill.

Skulle Finland gå i krig mot Ryssarna och börja avancera mot St Petersburg med sin arme tror du efter att Ryssland smällt av ett kärnvapen i Estland? Knappast. Det vore självmord.

Problemet är att om situationen med Ukraina pågår mycket längre till utan att något egentligen ändras så kan Ryssland vara beredda att ta risken eftersom konsekvenserna för det egna landet kanske är tillräckligt allvarliga.

Det är bara Frankrike och Storbrittanien som har Kärnvapen i Europa. De är säkra så länge de slutar stödja Ukraina. De har ett alternativ till sjävmord. Det tror jag gör att Ryssrna kan chansa på att kärnvapen attacker mot Europa inte slutar i självmord för dem. Ingen kommer att skjuta tillbaka.

på många sätt är läget värre nu än under kalla kriget då det fanns en logik på bägge sidor och en repsekt för röda linjer.

Det är långt från klart att Ukraina börjar vinna tillbaka mark. Det är jättestor skillnad på att ett dödläge nås, och att Ukraina skulle ta tillbaka mark i någon avgörande hastighet.

Så här ser graferna ut: (FB) Kriget på kartan -hur går det, vem intar vad och hur?

Av deras utseende kan man inte dra några slutsatser. Skulle Ukraina vinna tillbaka mark så att det syns att trenden vänder (låt oss säga ett genomsnitt på 300 km2 nettovinst över 3-4 månader och inga spikar, helst även lite längre tid) så vore det ju en intressant "game changer". I det scenariet:
- Skulle det visa att styrkeförhållandena ändrats totalt. Ofta säger man ju att det krävs en stridsvärdesfördel på 3:1 för att kunna vinna terräng.
- Det skulle förvåna de flesta aktörer (utom ukrainisterna här inne, de skulle ju så klart säga "det här visste vi hela tiden" - och med all rätt).
- Då blir det rörigt och oförutsägbart ett tag, för aktörer skulle positionera om sig. De som tidigare varit ryss-aligned skulle kanske distansera sig. De som är non-aligned skulle börja hjälpa Ukraina mer, i handling.
- Det skulle antagligen förlänga kriget. Det skulle vara ett incitament för västliga regeringar att öka stödet. Kriget skulle då pågå tills:
a) Ryssland totalmobiliserar, med inrikesriskerna som finns
b) Ryssland visar kärnvapenkortet
c) Ryssland gör en "USA i Vietnam" och åker hem
d) Trots framgångarna tappar Ukraina trycket efter ett tag, för att förlusterna ökar för anfallaren.

Ekvilibrium måste, allt annat lika, vara en faktor för att kriget snart tar slut. Det är mycket lättare för aktörerna att se vem som kommer att vinna, och när de ser det, kan de lika gärna förhandla istället för att försöka avgöra kriget militärt.
Citera
2026-05-20, 17:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att det finns risk för det ja. Skulle Storbrittanien och Frankrike vägra så kan resten inte göra något alls utan egna kärnvapen.

Inte så att det 100% är säkra fakta givetvis men hur tror du att en brittisk politiker skulle reagera?

Klart att jag inte tror att Finland skulle gå i krig mot Ryssland. Det var ju hela poängen. Ställda inför ett trovärdigt kärnvapen hot finns det inget västeuropa kan göra. Det är bara Frankrike och Storbrittanien som kan slå tillbaka och jag tror att de skulle vägra.

Nej jag är övertygad om att Europa inte skulle låta Ryssland genomföra världens tredje kärnvapenattack mot Tyskland, stillatigande.

Du är ironisk på nåt sätt va?
Citera
2026-05-20, 18:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Det fetade.
Om Ukraina har 700000 soldater.
Då måste ryssarna ha 2100000 soldater.
Givet att detta också gäller för ett frontavsnitt.

Men det har de inte.
Eller du sitter på uppgifter om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är långt från klart att Ukraina börjar vinna tillbaka mark. Det är jättestor skillnad på att ett dödläge nås, och att Ukraina skulle ta tillbaka mark i någon avgörande hastighet.

Så här ser graferna ut: (FB) Kriget på kartan -hur går det, vem intar vad och hur?

Av deras utseende kan man inte dra några slutsatser. Skulle Ukraina vinna tillbaka mark så att det syns att trenden vänder (låt oss säga ett genomsnitt på 300 km2 nettovinst över 3-4 månader och inga spikar, helst även lite längre tid) så vore det ju en intressant "game changer". I det scenariet:
- Skulle det visa att styrkeförhållandena ändrats totalt. Ofta säger man ju att det krävs en stridsvärdesfördel på 3:1 för att kunna vinna terräng.
- Det skulle förvåna de flesta aktörer (utom ukrainisterna här inne, de skulle ju så klart säga "det här visste vi hela tiden" - och med all rätt).
- Då blir det rörigt och oförutsägbart ett tag, för aktörer skulle positionera om sig. De som tidigare varit ryss-aligned skulle kanske distansera sig. De som är non-aligned skulle börja hjälpa Ukraina mer, i handling.
- Det skulle antagligen förlänga kriget. Det skulle vara ett incitament för västliga regeringar att öka stödet. Kriget skulle då pågå tills:
a) Ryssland totalmobiliserar, med inrikesriskerna som finns
b) Ryssland visar kärnvapenkortet
c) Ryssland gör en "USA i Vietnam" och åker hem
d) Trots framgångarna tappar Ukraina trycket efter ett tag, för att förlusterna ökar för anfallaren.

Ekvilibrium måste, allt annat lika, vara en faktor för att kriget snart tar slut. Det är mycket lättare för aktörerna att se vem som kommer att vinna, och när de ser det, kan de lika gärna förhandla istället för att försöka avgöra kriget militärt.
Citera
2026-05-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Med Lögnaren Moretex extrema stöd och propaganda för Putin och hans fascistdiktatur är nog inte Moretex rätt person att ha synpunkter på baltländernas förbud mot att använda ”Z” i proryska sammanhang.
Vad är det som är lögner? Ta det här och nu för alla att se och det ska vara lögner och inte åsikter eller spekulationer från mig. Du klarar inte av det eller hur precis som du inte på något sätt kan styrka att Rysslands ekonomi går åt helvete på alla dina uppgivna sätt. Det är du som ljuger och sen kletar du lögnare på alla meningsmotståndare för att ligga före i trenden ... typisk krigspropaganda värdig Goebbels.
Citera
2026-05-20, 18:12
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Lögnerna?

Ja men utveckla hur EU är tänkt att starta ett krig. Militär aggression.
När du har hittat rätt, militärt, kan du förklara hur Nato ska kunna anfalla.
Ska Sverige sätta sina stövlar på marken först?

Berätta.
Citat:
Nej, alla är inte emot mig utan människor med en hjärna och lite kunskap har lätt att hålla med mig. Konflikter med länder som Ryssland, Kina och USA ska man undvika. Nu har vi tydligen 15% tullar med USA och är på väg in i krig med Ryssland, helt hjärdött hos vår politiska elit i EU. Ryssland är ett Europeiskt land med många naturesurser vi behöver och kunnde få billigt pga. närhet men nu är det Kina sonm får allt. Ukraina har inget för oss mer än jordbruksprodukter som konkurerar med övriga EU-länder så vårt stöd för banderasgänget in Kiev (nationalhjälte numera) är en gåta för mig. Vad Ryssland har för statsskick bryr jag mig inte om utan det är vi som ska ha demokrati och politiker som arbetar för vårt bästa och ett krig med Ryssland blir en katastrof! Visste du att bokstaven Z och visat stöd/förståelse för Ryssland är förbjudet många EU-länder? Din demokrati.

Citat:
Vad är det som är lögner? Ta det här och nu för alla att se och det ska vara lögner och inte åsikter eller spekulationer från mig. Du klarar inte av det eller hur precis som du inte på något sätt kan styrka att Rysslands ekonomi går åt helvete på alla dina uppgivna sätt. Det är du som ljuger och sen kletar du lögnare på alla meningsmotståndare för att ligga före i trenden ... typisk krigspropaganda värdig Goebbels.
Citera
2026-05-20, 18:28
Medlem
Citat:
Du skickar mig till ryska Forbes, nåja det finns ju översättare numera. Det finns subventioner till ryska bönder och det finns det till bönder
Ska jag hjälpa dig med att översätta engelska? OK, i klartext är den ryska ekonomin i så dåligt skick att fascistregimen t.o.m. minskar subventionerna till de som skall producera mat till den ryska befolkningen.

Redan nu har de problem med realinflationen, även om regimen med olika medel sätter in andra åtgärder för att matpriserna inte ska rusa i takt med den skyhöga inflationen

Citat:
Det är höga räntor i Ryssland och här får bönder hjälp med det och du skriker ekonomiska problem.
Jag skriker inte (skriker gör man med versaler), jag bara konstaterar det som även den ryska fascistregimen har konstaterat; den ryska ekonomin är svårt sjuk och Putin kräver åtgärder. En av åtgärderna tycks vara att minska subventionerna.

De höga räntorna knäcker jordbrukare samtidigt som subventionerna minskas.
Citat:
Sanktionerna från EU är väl ett problem men det finns andra köpare i världen bara fartygen får segla.
Så länge ryska oregistrerade och därmed oförsäkrade fartyg seglar är det fantastiskt bra att de stoppas. De gör ju dock tappra försök med förfalskade handlingar. Fartygen är ju de flesta fall inte ens sjövärdiga. Ryssland har ju köpt mängder av skepp som annars skulle huggas upp.

Du har ju i ett annat inlägg påstått att fartygen både är sjövärdiga och försäkrade, du papegojar den ryska regimens lögner. Stackare!
Citera
2026-05-20, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte seger i strikt bemärkelse. Men Putin har byggt så pass mycket av narrativet kring kriget på att Ryssland var hotat, så att få behålla det som han hade före kriget kan vara tillräckligt.
Ok, vi gör olika bedömning, jag tror att han aldrig kommer levande ur detta, möjligen flyr han till något skitland. Detta är ett enormt misslyckande för ryssland på alla plan
Citera
2026-05-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Ok, vi gör olika bedömning, jag tror att han aldrig kommer levande ur detta, möjligen flyr han till något skitland. Detta är ett enormt misslyckande för ryssland på alla plan

I detaljer kanske. Jag är också helt övertygad om att Putin kommer att driva kriget ända in i kaklet. Antingen måste han vinna en riktig seger (dvs kuva Ukraina) och det tåget har gått redan. Så nu är det bara att kriga på och se vad som händer. Jag gissar att Putin - likt Hitler - kommer att komma till slutsatsen att det ryska folket inte var värdigt sin ledare och väljer att gå under själv och strunta i vad som händer landet.

Däremot tror jag, som jag skrev, att Putin - om han ville - absolut skulle kunna finna en lösning som ser tillräckligt mycket ut som någon form av vinst som går att sälja in till ryska folket. Men jag tror inte Putin är beredd att göra det som skulle krävas för det.
Citera
2026-05-20, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
I detaljer kanske. Jag är också helt övertygad om att Putin kommer att driva kriget ända in i kaklet. Antingen måste han vinna en riktig seger (dvs kuva Ukraina) och det tåget har gått redan. Så nu är det bara att kriga på och se vad som händer. Jag gissar att Putin - likt Hitler - kommer att komma till slutsatsen att det ryska folket inte var värdigt sin ledare och väljer att gå under själv och strunta i vad som händer landet.

Däremot tror jag, som jag skrev, att Putin - om han ville - absolut skulle kunna finna en lösning som ser tillräckligt mycket ut som någon form av vinst som går att sälja in till ryska folket. Men jag tror inte Putin är beredd att göra det som skulle krävas för det.
Det låter som att vi gör samma bedömning i grunden. Men om han inte kan ta Ukraina så måste han låta ett självständigt ukraina finnas , vilket innebär ett nytt land för EU och möjligen Nato och det tror jag inte fungerar på hemmaplan.
Citera
2026-05-20, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missfosteroutsider
När ska Sverige sparka ukrainska flyktingar tillbaka till sitt hemland.
Det dröjer några månader tills barnamördare v.puttin dinglar på röda torget så befolkningen får spotta på liket. Så drar ryssarna tillbaka sina trupper från Ukraina för att stödja militärens sida (mot fsb) i maktkampen om vem som blir nästa diktator. Då kan de ukrainska flyktingarna börja återvända hem i ordnad form
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in