2026-05-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Guld är bra för att göra sig mer oberoende av dollarn.
Putin har legat i krig under hela sin tid vid makten, trots det har det väl inte gått så så bra med dollaroberoendet? Trots Wagners storskaliga stöld av guld från Sudan, Centralafrikanska republiken , Mali, och Burkina Faso.
Stulet guld fyller den kriminella regimen i Rysslands guldreserv.

Moretex är en förbannat obehaglig lögnare och diktaturanhängare som stöder den typen av verksamheter.

Efter Putins mord av Wagner har stöldligan omformas till Afrikakåren, så stulet guld hjälper fasciststaten Ryssland att finansiera tredagarskriget.
Citera
2026-05-19, 20:27
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Putin har legat i krig under hela sin tid vid makten, trots det har det väl inte gått så så bra med dollaroberoendet? Trots Wagners storskaliga stöld av guld från Sudan, Centralafrikanska republiken , Mali, och Burkina Faso.
Stulet guld fyller den kriminella regimen i Rysslands guldreserv.

Moretex är en förbannat obehaglig lögnare och diktaturanhängare som stöder den typen av verksamheter.

Efter Putins mord av Wagner har stöldligan omformas till Afrikakåren, så stulet guld hjälper fasciststaten Ryssland att finansiera tredagarskriget.

Tycker kommentaren om guld och oberoende av dollarn.
Speglar total okunskap vad som händer.
Guldet byts mot dollar och euro.
För yuan är ingen hårdvara när man ska betala smuggelgods och parallellimporter.
För de som smugglar vill ha bra betalt i stabil valuta.
Sedan att Kina har stora rabatter på guldet är också roligt. För ryskt guld är ju sanktionerat och ingen betalar marknadspris, för att ta emot blodsguldet.
Citera
2026-05-19, 21:59
Medlem
Citat:
Du är så full av skit!
Tack, jag tar det som en komplimang, jag förstår Morerex känsla av panik när lögn efter lögn och när dennes Putinpropaganda kommer upp i ljuset. Då finns ju bl.a. den typen av påhoppp kvar att använda…

Visst kan du fler?
Jag kommer framöver att avslöja dina lögner oavsett vilka invektiv du använder. Stackare, hjärntvättad av den ryska fascismen.
Citera
2026-05-19, 22:22
Medlem
Citat:
Sluta tramsa nu och ge mig länkar till erkända ekonomiska sajter som beskriver vad du här spottar ur dig.
There are no funds in the budget to support agriculture. The Ministry of Agriculture proposes to reduce the amount of subsidisation of preferential loans for farmers from 70% to 50% of the key rate of the Central Bank of the Russian

Ett av många exempel, läs o njut LögnarMoretex, vill du ha fler? ”Ryssland ekonomi är stark”
https://www.forbes.ru/prodovolstvennaya-bezopasnost/560974-ne-hvataet-na-edu-k-cemu-privedet-snizenie-subsidirovania-kreditov-dla-agrariev
Citera
2026-05-19, 23:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Jag förstår att ni är sura och försöker att hitta något positivt överallt för Ukraina men Ryssland går långsamt framåt på slagfältet. Resten av Doneskt tas mest troligt detta år och sedan är det Kherson samt Zaporizhzhia som fullt ska erövras så Rysslands territorella mål nås. Ni ser hur slagfältet ser ut och försöker att räkna om det på alla möjliga barnsliga sätt precis som rysk ekonomi.

Det senaste så har det faktiskt gått mer bakåt än framåt för massmördaren och diktatorn Putin. Hans mål är att ta hela Ukraina och det kommer han naturligtvis inte klara. Vi hör också mer och mer samstämmiga röster från EU's ledare som börjar bli mer och mer trötta på idioten i Moskva.

Detta inser massmördaren i Moskva och jag tror det är så enkelt att han uttalade detta för sin hemmapublik då han börjar tappa mer och mer i stöd.

Efter han uttalade det så slog de på stort och skickade iväg en helvetes massa bomber på barn och familjer i Ukraina så de stackars oskyldiga dog i sina hem. Tanken var nog att anfallet skulle pågå längre, i flera dagar i en ökande för Ukraina ohållbar ordning. Men eftersom massmördaren och diktatorn är på ruinens brant så blev det ungefär lika abrupt slut på det som det blev på den där karavanen som körde fast i leran för några år sen.

Han uttalande är redan överspelat. Det är förbi. Just nu backar han sakta sakta på ukrainsk mark. Det kommer han sannolikt att fortsätta göra ett tag till. Ukraina kommer fortsätta att slå mer och mer mot Ryzzlands olja och energi. När det gäller nuvarande gräns så nöjer sig nog Ukraina för tillfället att bara hålla den för att spara liv. Samtidigt som de klipper gubbe efter gubbe med lite drönare från den ryzzka sidan.

Att de började prata i svensk media om massmördaren och diktatorn Putin skulle kunnat mena att han skulle dra sig ur och lämna är ju bara trams. Det kan han inte. Men kanske inser han att loppet är kört och planerar sin egen exit och låter sig bli mördad.

Det skulle sitta fint det. Då åker jag till Kiev och festar med bubbel och ukrainarna.
Citera
2026-05-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är bara senaste vändan i propagandan för att dra ut på kriget. Om och om igen är mönstret detsamma: "bara lite till...bara 6 månader till....". Just nu är det "drönarna kommer vända kriget. Det och Zelenskys robotar som ska storma ryssarnas ställningar."

Argumenten skiftar över tid.
Snart har ryssarna slut på missiler. (2022)
Snart har ryssarna slut på människor, de gör KÖTTVÅGZATTACKER (2023).
Snart har ryssarna slut på pengar. (2024)
Snart har ryssarna slut på olja och bensin (2025).
Snart kommer ryssarna fly för de blir slaktade av superdrönare (2026).

Kan du se mönstret? Argumenten skiftar, men är egentligen bara copium för att fortsätta kriget.

Av alla dessa finns bara ett som inte är trams, och det är hotet att slå ut rysk fossil oljeinfrastruktur.

Kriget slutar när ukrainska eller västliga befolkningen genomskådar dimridåerna och ser sitt eget bästa. Därmed inte sagt att man ska lägga sig platt för Putin, men hitta en deal istället för att genomföra hela slutspelet till sin militära konklusion.

- Det dör 1 Ukrainsk per 20-40 Ryss (varierar per månad).
- Varje vecka spränger Ukraina infrastruktur och viktig oljerafenirier långt inne i Ryssland
- Ryssland har redan förbrukat hela budgeten för 2026 två gånger om
- Matpriserna höjs varje dag i Ryssland
- Inflationen i Ryssland åker berg och dalbana
- Timmeslånga köer för att tanka bilen i delar av Ryssland
- Inget internet
- Ukraina är uppbackat av Europa, Rysslands ekonomi är mindre än Italien
- Ukrainas drönare och NATO-vapen är flera dimensioner vassare än Ryssens gamla WW2 vapen.

Med dom här siffrorna så få Putins 3-dagarskrig gärna fortsätta länge. Ju svagare Ryssland blir desto bättre
Senast redigerad av DaddyCool64 2026-05-20 kl. 00:08.
Citera
2026-05-20, 08:35
Medlem
Citat:
Tack, jag tar det som en komplimang, jag förstår Morerex känsla av panik när lögn efter lögn och när dennes Putinpropaganda kommer upp i ljuset. Då finns ju bl.a. den typen av påhoppp kvar att använda…

Visst kan du fler?
Jag kommer framöver att avslöja dina lögner oavsett vilka invektiv du använder. Stackare, hjärntvättad av den ryska fascismen.
Blir du ledsen och vad brukar du kalla mig för då? Du är arg för du har inget att komma med, du kan inte styrka dina påståenden om ekonomisk kris i Ryssland men har en länk här nedan från Forbes om jordbruk, något annat än guld och konkurser i massor, låt oss läsa.
Citera
2026-05-20, 09:07
Medlem
Citat:
There are no funds in the budget to support agriculture. The Ministry of Agriculture proposes to reduce the amount of subsidisation of preferential loans for farmers from 70% to 50% of the key rate of the Central Bank of the Russian

Ett av många exempel, läs o njut LögnarMoretex, vill du ha fler? ”Ryssland ekonomi är stark”
https://www.forbes.ru/prodovolstvennaya-bezopasnost/560974-ne-hvataet-na-edu-k-cemu-privedet-snizenie-subsidirovania-kreditov-dla-agrariev
Du skickar mig till ryska Forbes, nåja det finns ju översättare numera. Det finns subventioner till ryska bönder och det finns det till bönder inom EU också men var är den ekonomiska katastrofen du skriver om?

Var det här allt du hittade i länkväg? Det är höga räntor i Ryssland och här får bönder hjälp med det och du skriker ekonomiska problem. Sanktionerna från EU är väl ett problem men det finns andra köpare i världen bara fartygen får segla.

Allt för att piska upp panik i Ryssland eller vadå? Det är inget annat än propaganda från Kiev. Ryssland jordbruk fungerar bra och gödsel har man i massor tillsamman med gasen och oljan. Jordbruk, skog och fiske står för omkring 2,7% av BNP men gör ju naturligtvis Ryssland självförsörjande på mat och man är en exportör.

https://data.worldbank.org/indicator/NV.AGR.TOTL.ZS?locations=RU

Ett av många exempel skriver du så låt oss ta resten då.
Citera
2026-05-20, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Behålla Krim som de hade innan kriget är en seger? Efter alla döda och efter att ha kört den ryska ekonomin i botten? Om jag känner ryssar rätt kommer han hänga i ett träd innan nästa diktator tar över det där skitlandet

Inte seger i strikt bemärkelse. Men Putin har byggt så pass mycket av narrativet kring kriget på att Ryssland var hotat, så att få behålla det som han hade före kriget kan vara tillräckligt.
Citera
2026-05-20, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Hur ska man tolka detta? Tomma ord med baktankar eller ett uns av sanning/början på slutet?
Putins egna ord till journalister idag.
Börjar han äntligen inse att kriget är ett enda gigantisk jättfiasko?

https://www.sverigesradio.se/artikel/uppgifter-putin-sager-att-kriget-ar-pa-vag-mot-ett-slut

Tror att Putin inser att nuvarande situation är ohållbar. Klart att Ukraina hade förlorat för länge sedan utan stödet från USA och Europa. Det tror jag ingen betvivlar. Samtidigt börjar det ju bli uppenbart för alla att stödet från väst gör att Ukraina faktiskt börjar vinna tillbaka mark. Fortsätter det så kommer Ryssland förr eller senare förlora Krim också...

Värre är att Ukraina har börjat slå till mer och mer inne i Ryssland. Putin han inte gömma undan kriget längre. Det gör att det måste bli ett avslut. Det är skillnad på ett proxy krig av den typ som USA bedriver mot Iran som egentligen inte berör vanligt folk utan de går till stranden och äter glass som vanligt på helgerna; och ett riktigt krig där de egna städerna anfalls.

Vad som kommer att hända är högst oklart tror jag. Innan invasionen så var ju situationen att ukrainare kulturellt och språkligt är ryssar. De såg nog inte riktigt det ryska folket som fiender. Numera lär ju alla ukrainare hata ryssar över allt annat. Det finns liksom ingen framtid där länderna sluter fred och ryssar åter börjar turista vid svarta havskusten.

Klart att Ryssland kan erbjuda att konflikten fryses och det blir fred med nya gränser där Krim förblir ryskt och ryssarna dessutom behåller de delar av Ukraina som de tagit. Där är ju ett problem att enligt Rysk lag är delar av ukraina numera en del av ryssland. Den lagen måste då ändras och Ryssland avträda mark formellt. Ett annat problem är att Ukraina och Europa inte verkar vara intresserade av detta. Som situationen på marken ser ut nu så vinner ju Ukraina med Europeisk hjälp. Låter vi kriget pågå med nuvarande intensitet ett par år till så är Krim åter ukrainskt.

Putin kanske hade någon förhoppning om att komma överens med Trump i en deal som kopplade ihop Ukraina kriget med Iran. Problemet är att Trump inte bidrar till att stödja Ukraina på något avgörande sätt längre. Alltså kan han heller inte förhandla om Ukraina. Det är Europa som Putin måste förhandla med och inte USA. Där pågår inte ens diplomatiska kontakter vad jag vet...

Nej. Som det ser ut nu så förlorar Putin kriget, Alltså måste det kommer ett avslut på något sätt. Problemet är att det finns två sätt att göra det på:
- Första alternatuvet är givetvis att Ryssland avslutar striderna och lämnar Ukrainskt territorium med en formell fredsöverenskommelse. Annars finns ju risken att Ukrainarna bara avancerar vartefter ryssarna drar sig tillbaka och sedan fortsätter kriget om Krim. Vill Ryssland lämna tillbaka Krim?
- Andra alternativet är att stoppa det Europeiska stödet till Ukraina, Ryssland ändrade sin kärnvapen doktrin förra året. Ukrainska attacker mot Moskva eller St Petersburg kan inte utföras utan stöd från väst. Rysslands kärnvapen doktrin säger explicit att kärnvapen skall användas för att, exempelvis, stoppa vapen produktion i tredje land om dessa vapen hotar Rysslands existens.

Nu har ju Ryssland dragit flera röda linjer som väst har struntat i tidigare utan att något har hänt men det är farligt att anta att samma sak kommer att hända nästa gång.

Skulle inte förvåna mig alls om Ukraina passerar någon gräns Putin personligen har dragit i sitt huvud och det sedan blir en attack. Kanske ett taktiskt kärnvapen mot en Tysk vapenfabrik eller mot någon stad i Estland eller Litauen? Vem vet?

Jag tror inte att USA skulle försvara Europa i det läget. Tror heller inte att några europeiska länder skulle slå tillbaka mot Ryssland.De skulle bara acceptera att de provocerade lite för mycket och avsluta det ekonomiska och militära stödet.

Det vore givetvis ingen bra utveckling. Ryssland är en kärnvapen makt och det är ingen bra situation om de får bekräftat att kärnvapen låter dem göra precis vad de vill.

Skulle Finland gå i krig mot Ryssarna och börja avancera mot St Petersburg med sin arme tror du efter att Ryssland smällt av ett kärnvapen i Estland? Knappast. Det vore självmord.

Problemet är att om situationen med Ukraina pågår mycket längre till utan att något egentligen ändras så kan Ryssland vara beredda att ta risken eftersom konsekvenserna för det egna landet kanske är tillräckligt allvarliga.

Det är bara Frankrike och Storbrittanien som har Kärnvapen i Europa. De är säkra så länge de slutar stödja Ukraina. De har ett alternativ till sjävmord. Det tror jag gör att Ryssrna kan chansa på att kärnvapen attacker mot Europa inte slutar i självmord för dem. Ingen kommer att skjuta tillbaka.

på många sätt är läget värre nu än under kalla kriget då det fanns en logik på bägge sidor och en repsekt för röda linjer.
Citera
2026-05-20, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Inte seger i strikt bemärkelse. Men Putin har byggt så pass mycket av narrativet kring kriget på att Ryssland var hotat, så att få behålla det som han hade före kriget kan vara tillräckligt.

Narritivet att Ryssland numera är hotat handlar bara om att moivera användning av taktiska kärnvapen mot västeuropa enligt deras kärnvapen doktrin. Det kan vara en bluff givetvis men man kan aldrig vara säker på det.
Citera
2026-05-20, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror att Putin inser att nuvarande situation är ohållbar. Klart att Ukraina hade förlorat för länge sedan utan stödet från USA och Europa. Det tror jag ingen betvivlar. Samtidigt börjar det ju bli uppenbart för alla att stödet från väst gör att Ukraina faktiskt börjar vinna tillbaka mark. Fortsätter det så kommer Ryssland förr eller senare förlora Krim också...

Värre är att Ukraina har börjat slå till mer och mer inne i Ryssland. Putin han inte gömma undan kriget längre. Det gör att det måste bli ett avslut. Det är skillnad på ett proxy krig av den typ som USA bedriver mot Iran som egentligen inte berör vanligt folk utan de går till stranden och äter glass som vanligt på helgerna; och ett riktigt krig där de egna städerna anfalls.

Vad som kommer att hända är högst oklart tror jag. Innan invasionen så var ju situationen att ukrainare kulturellt och språkligt är ryssar. De såg nog inte riktigt det ryska folket som fiender. Numera lär ju alla ukrainare hata ryssar över allt annat. Det finns liksom ingen framtid där länderna sluter fred och ryssar åter börjar turista vid svarta havskusten.

Klart att Ryssland kan erbjuda att konflikten fryses och det blir fred med nya gränser där Krim förblir ryskt och ryssarna dessutom behåller de delar av Ukraina som de tagit. Där är ju ett problem att enligt Rysk lag är delar av ukraina numera en del av ryssland. Den lagen måste då ändras och Ryssland avträda mark formellt. Ett annat problem är att Ukraina och Europa inte verkar vara intresserade av detta. Som situationen på marken ser ut nu så vinner ju Ukraina med Europeisk hjälp. Låter vi kriget pågå med nuvarande intensitet ett par år till så är Krim åter ukrainskt.

Putin kanske hade någon förhoppning om att komma överens med Trump i en deal som kopplade ihop Ukraina kriget med Iran. Problemet är att Trump inte bidrar till att stödja Ukraina på något avgörande sätt längre. Alltså kan han heller inte förhandla om Ukraina. Det är Europa som Putin måste förhandla med och inte USA. Där pågår inte ens diplomatiska kontakter vad jag vet...

Nej. Som det ser ut nu så förlorar Putin kriget, Alltså måste det kommer ett avslut på något sätt. Problemet är att det finns två sätt att göra det på:
- Första alternatuvet är givetvis att Ryssland avslutar striderna och lämnar Ukrainskt territorium med en formell fredsöverenskommelse. Annars finns ju risken att Ukrainarna bara avancerar vartefter ryssarna drar sig tillbaka och sedan fortsätter kriget om Krim. Vill Ryssland lämna tillbaka Krim?
- Andra alternativet är att stoppa det Europeiska stödet till Ukraina, Ryssland ändrade sin kärnvapen doktrin förra året. Ukrainska attacker mot Moskva eller St Petersburg kan inte utföras utan stöd från väst. Rysslands kärnvapen doktrin säger explicit att kärnvapen skall användas för att, exempelvis, stoppa vapen produktion i tredje land om dessa vapen hotar Rysslands existens.

Nu har ju Ryssland dragit flera röda linjer som väst har struntat i tidigare utan att något har hänt men det är farligt att anta att samma sak kommer att hända nästa gång.

Skulle inte förvåna mig alls om Ukraina passerar någon gräns Putin personligen har dragit i sitt huvud och det sedan blir en attack. Kanske ett taktiskt kärnvapen mot en Tysk vapenfabrik eller mot någon stad i Estland eller Litauen? Vem vet?

Jag tror inte att USA skulle försvara Europa i det läget. Tror heller inte att några europeiska länder skulle slå tillbaka mot Ryssland.De skulle bara acceptera att de provocerade lite för mycket och avsluta det ekonomiska och militära stödet.

Det vore givetvis ingen bra utveckling. Ryssland är en kärnvapen makt och det är ingen bra situation om de får bekräftat att kärnvapen låter dem göra precis vad de vill.

Skulle Finland gå i krig mot Ryssarna och börja avancera mot St Petersburg med sin arme tror du efter att Ryssland smällt av ett kärnvapen i Estland? Knappast. Det vore självmord.

Problemet är att om situationen med Ukraina pågår mycket längre till utan att något egentligen ändras så kan Ryssland vara beredda att ta risken eftersom konsekvenserna för det egna landet kanske är tillräckligt allvarliga.

Det är bara Frankrike och Storbrittanien som har Kärnvapen i Europa. De är säkra så länge de slutar stödja Ukraina. De har ett alternativ till sjävmord. Det tror jag gör att Ryssrna kan chansa på att kärnvapen attacker mot Europa inte slutar i självmord för dem. Ingen kommer att skjuta tillbaka.

på många sätt är läget värre nu än under kalla kriget då det fanns en logik på bägge sidor och en repsekt för röda linjer.

Vänta, du tror att Ryssland kan attackera Tyskland med kärnvapen, och att Europa bara skulle ta det, och t.o.m foga sig och avbryta hjälpen till Ukraina? Är det korrekt uppfattat?

Varför skulle Finland invadera Ryssland och gå mot St Petersburg? Är du bäng?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in