Citat:
Nu har jag också lyssnat. Enligt tjejerna bakom podden ska vi helst kalla vår idol för Fulnar i framtiden, så då gör vi väl det? Äh, jag går tillbaka till Runar.
Lyssnade just på den korta versionen. Inget direkt nytt men likväl förbryllande på alla vis. Som jag ser det finns väl bara två grundalternativ. Antingen har Runar blivit lurad, eller så har han skapat Lena på egen hand. Alternativ 1 faller bort, trots allt är Runar inte så kognitivt svag. Jag tror inte heller att han är riktigt så dum att han tror att han kan lura någon med en AI. Tror därför att det har med den kommande rättegången att göra. Kanske något att utgå från för att sedan hävda att han blivit hackad osv?
Om man vill catfisha någon så bör man ju ha någon slags plan för vad det är man vill uppnå. Det kan vara pengar, makt eller att skrämmas. Runar var ju uppenbart kär, så han fastnade på kroken. Men sen? Runar erkänner att hon existerar, att han är kär och nämner flera gånger hur länge de varit tillsammans.
Rent fysiskt fanns en del bilder på AI-Lena i något slags vintrigt landskap, som jag antar skulle leda tankarna till Norge. I samband med det så blev Lena även vän med Runars morsa. Och det är väl här någonstans hela upplägget spricker för Runar. En 60-årig kärring i Avesta som råkar ha en likadan hund som AI-Lena... nä, inte orkar hon sitta och hitta på allt det här och dessutom hackar Runars morsas facebook? Det har nog Runar gjort på egen hand. Han har säkert hennes lösenord till hennes bank-id också.
Ai-Lena åker utomlands ett par gånger om året. Förutom att hon då och då reser till sin egen mamma eller tar en weekendresa med sin syster. Som finna ibland och ibland inte. Hon hade initialt ett syskonbarn som spelade ishockey på juniornivå, som hon hejade mycket på. Tills hon inte gjorde det och han försvann. Inte en enda resa är tillsammans med Runar. En kvinna som möjligen är sjuksköterska tjänar inte pengar på en sådan nivå att hon har råd att göra sådana resor. Lägg därtill att hon har en egen häst och en hund. Då har man vare sig råd eller tid att dra till Köpenhamn över helgen. Hon reser dessutom ofta ensam, enligt bilderna. Det kan man väl göra, men varför gör man det när man har en pojkvän som man inte har fått träffa på över ett år? Nu jar ju inte RUnar haft råd att åka någonstans längre än Södertälje, men hon verkar ju ha pengar så då får väl hon bjuda?
Nej, det är helt uppenbart att Runar själv har hittat på AI-Lena. Bristen på en plan, en logik och ett mål är typiskt Runar-tänk. När det är dags för familjehögtider försvinner Lena lämpligt. Någonstans måste ju hans anhöriga ha regarat på hans "tjej". Då fungerade det där tricket med hemligt boende rätt bra. Det är bara Runar som skulle nöja sig med en tjej med sex fingrar. Att hon dessutom delar flera vänner med Runar säger en del om hur hemlig hon är. Inte alls.
Den enda som har något att vinna på situationen är Runar själv. Han spände bågen i alla fall. Han börjar mer och mer likna porrkungen Milton på rymmen från kronofogden. Men för att hålla sig relevant skapar han en snygg påhittad tjej som är perfekt. Och det hade kunnat funka. För hade hon bara varit trovärdig hade säkert flera riktiga tjejer fått upp ögonen för att Runar kanske ändå har något? Men Runar är inte så bra på tjejer så det sket sig. Kanske hade han lite kul för sig själv ett tag? En dag kommer verkligheten ikapp. Sonens bröllop till exempel. Då var det lika bra att lägga ner innan det blev för mycket frågor. De som känner Runar skakade nog mest på huvudet och tänkte att det var väl typiskt honom.