2026-05-26, 20:43
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför ni tror att en catfish och sol- och vårare är samma sak? Det man hörde av podden så lurade den här 60-åriga kvinnan inte andra kändisar utan vanliga personer. Det gäller att lyssna ordentligt. Och ingenstans nämnde de andra personerna till tjejen som har kändiskontot att tanten försökte lura dem på pengar.

Det är snarare ett beroende av att lura folk än att hon vill ha pengar för då hade hon inte valt Runar och lagt så mycket tid på honom.
Citera
2026-05-26, 23:30
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatkenneth
Jag förstår inte riktigt varför ni tror att en catfish och sol- och vårare är samma sak? Det man hörde av podden så lurade den här 60-åriga kvinnan inte andra kändisar utan vanliga personer. Det gäller att lyssna ordentligt. Och ingenstans nämnde de andra personerna till tjejen som har kändiskontot att tanten försökte lura dem på pengar.

Det är snarare ett beroende av att lura folk än att hon vill ha pengar för då hade hon inte valt Runar och lagt så mycket tid på honom.
Hon som studerat Lena och spårat tanten har ju ingen aning om vilka övriga tant Lena har kontaktat. De snuddar vid tanken att de faktiskt kan ha ett samarbete. Det är en spekulation från min sida.
I morgon stundar riktig underhållning!
Citera
2026-05-27, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Hon som studerat Lena och spårat tanten har ju ingen aning om vilka övriga tant Lena har kontaktat. De snuddar vid tanken att de faktiskt kan ha ett samarbete. Det är en spekulation från min sida.
I morgon stundar riktig underhållning!

Och du vet absolut inte om ”Anette” kontaktat andra kändisar. Men du låtsades också här i tråden ha hört det långa avsnittet fast du inte hade gjort det så din trovärdighet är nere på noll.
Citera
2026-05-27, 10:08
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Och du vet absolut inte om ”Anette” kontaktat andra kändisar. Men du låtsades också här i tråden ha hört det långa avsnittet fast du inte hade gjort det så din trovärdighet är nere på noll.
Två meningar och två fel. Bra utdelning.
Jag skriver ju själv att jag inte vet om Anette har kontaktat andra kändisar. (Dock säger de i podden att andra kändisar har kontaktat Anette.) Så varför upprepar du det jag redan skrivit?
Jag har aldrig låtsats att jag hört det långa avsnittet tidigare. Tvärtom. Som du mycket riktigt själv uppfattade och kände dig tvungen att håna mig i tron av att jag var "en fattig" och inte hade råd att lyssna? Kommer du ihåg det? Men sedan dess har jag lyssnat på hela och förstår nu att Anette ligger bakom kontot, men misstänker att det finns en möjlighet att Anette och Runar har ett samarbete. Det verkar mer logiskt än att Anette ska ha catfishat Runar i över två år. I så fall måste man ju vara i det närmaste lobotomerad för att inte reagera. Och riktigt där är inte Runar ännu. Så jag tror nog att jag är trygg i att min trovärdighet i ämnet är betydligt stabilare än din. En som gapar och sväljer och simmar med strömmen har sällan något att bidra med.
Citera
2026-05-27, 10:30
Medlem
Citat:
Nu har jag också lyssnat. Enligt tjejerna bakom podden ska vi helst kalla vår idol för Fulnar i framtiden, så då gör vi väl det? Äh, jag går tillbaka till Runar.

Om man vill catfisha någon så bör man ju ha någon slags plan för vad det är man vill uppnå. Det kan vara pengar, makt eller att skrämmas. Runar var ju uppenbart kär, så han fastnade på kroken. Men sen? Runar erkänner att hon existerar, att han är kär och nämner flera gånger hur länge de varit tillsammans.

Rent fysiskt fanns en del bilder på AI-Lena i något slags vintrigt landskap, som jag antar skulle leda tankarna till Norge. I samband med det så blev Lena även vän med Runars morsa. Och det är väl här någonstans hela upplägget spricker för Runar. En 60-årig kärring i Avesta som råkar ha en likadan hund som AI-Lena... nä, inte orkar hon sitta och hitta på allt det här och dessutom hackar Runars morsas facebook? Det har nog Runar gjort på egen hand. Han har säkert hennes lösenord till hennes bank-id också.

Ai-Lena åker utomlands ett par gånger om året. Förutom att hon då och då reser till sin egen mamma eller tar en weekendresa med sin syster. Som finna ibland och ibland inte. Hon hade initialt ett syskonbarn som spelade ishockey på juniornivå, som hon hejade mycket på. Tills hon inte gjorde det och han försvann. Inte en enda resa är tillsammans med Runar. En kvinna som möjligen är sjuksköterska tjänar inte pengar på en sådan nivå att hon har råd att göra sådana resor. Lägg därtill att hon har en egen häst och en hund. Då har man vare sig råd eller tid att dra till Köpenhamn över helgen. Hon reser dessutom ofta ensam, enligt bilderna. Det kan man väl göra, men varför gör man det när man har en pojkvän som man inte har fått träffa på över ett år? Nu jar ju inte RUnar haft råd att åka någonstans längre än Södertälje, men hon verkar ju ha pengar så då får väl hon bjuda?

Nej, det är helt uppenbart att Runar själv har hittat på AI-Lena. Bristen på en plan, en logik och ett mål är typiskt Runar-tänk. När det är dags för familjehögtider försvinner Lena lämpligt. Någonstans måste ju hans anhöriga ha regarat på hans "tjej". Då fungerade det där tricket med hemligt boende rätt bra. Det är bara Runar som skulle nöja sig med en tjej med sex fingrar. Att hon dessutom delar flera vänner med Runar säger en del om hur hemlig hon är. Inte alls.

Den enda som har något att vinna på situationen är Runar själv. Han spände bågen i alla fall. Han börjar mer och mer likna porrkungen Milton på rymmen från kronofogden. Men för att hålla sig relevant skapar han en snygg påhittad tjej som är perfekt. Och det hade kunnat funka. För hade hon bara varit trovärdig hade säkert flera riktiga tjejer fått upp ögonen för att Runar kanske ändå har något? Men Runar är inte så bra på tjejer så det sket sig. Kanske hade han lite kul för sig själv ett tag? En dag kommer verkligheten ikapp. Sonens bröllop till exempel. Då var det lika bra att lägga ner innan det blev för mycket frågor. De som känner Runar skakade nog mest på huvudet och tänkte att det var väl typiskt honom.

I detta inlägg skriver du att du har lyssnat på avsnittet. Men det hade du inte vilket framkommer senare när du skriver att du till slut lyssnat på det riktiga avsnittet.
Citera
2026-05-27, 12:02
Medlem
Oelbacks avatar
Stackars Runar! Hela världen är emot honom. Poliser och åklagare är korrupta, skriver han och utlovar en ”artikel” under dagen. Men jag antar att han dessförinnan ska ”ryta som ett lejon” när han förhör sig själv i Svea hovrätt kl 13.30.
Citera
2026-05-27, 12:59
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback
Stackars Runar! Hela världen är emot honom. Poliser och åklagare är korrupta, skriver han och utlovar en ”artikel” under dagen. Men jag antar att han dessförinnan ska ”ryta som ett lejon” när han förhör sig själv i Svea hovrätt kl 13.30.

Hoppas verkligen att detta spelas in! Tidlös underhållning på hög nivå!
Citera
2026-05-27, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oelback

Var skriver han det?
Har du länk?
Citera
2026-05-27, 13:14
Medlem
I normalfallet meddelas dom först en vecka efter rättegången. 3 juni alltså.
Citera
2026-05-27, 14:36
Medlem
Exakt! Jag är ganska övertygad om att Runar är inblandad - inte bara som offer. Om han själv syns i sammanhanget kan han i efterhand hävda att han också har råkat illa ut och att inget är hans fel. Äldre kvinnlig medbrottsling stämmer, som jag minns det, också väl med hans inblandning i åldersbedrägerierna. Visst förekom en tantmedbrottsling också då? Att han skulle vara kär i Spöklena under två år är uteslutet. Han är inte dum på det sättet och van vid sociala medier. Måste som vi alla få otaliga påstötningar från mer eller mindre falska kvinnoprofiler.

Citat:
Nej, jag får inte ihop det. Får man lite spännande förslag från attraktiva damer kanske man nappar på en tre fyra mess, men redan där märker man väl vartåt det barkar. Jag kan inte se hur Runar skulle stå ut i två år utan att träffa sin älskade. Då är man så dum att man borde spärras in. Så jag har en ny fundering, att Runar och tanten samarbetar. I podden nämndes det ju att den här damen hade kontakt med flera andra kändisar också. Så jag börjar undra om det inte är så att AI-Lena lockar en del män med lite mer intima detaljer och kanske leder in dem till syndiga konversationer. Jag noterade att även jag hade en del gemensamma vänner med Lena. Vänner som jag vet är gifta. Och som gillat en del av hennes bilder med hjärtan. I synnerhet de när hon var halvnaken eller satt i en pool. Då kom det hjärtan av många män. Så ett troligt scenarie är att Runar förser tanten med sina bekanta (och det är rätt många) och de som nappar kan de sedan försöka pressa pengar från, mot att de håller tyst. Runar använder tanten så det inte går att spåra till honom och hon använder hans kontaktnär. Runar vet väl dessutom vilka av hans vänner som har gott om pengar. Han kan till och med säkert intala sig själv att han gör en kristlig handling som straffar otrohet innan det går för långt.
Citera
2026-05-27, 16:27
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
I detta inlägg skriver du att du har lyssnat på avsnittet. Men det hade du inte vilket framkommer senare när du skriver att du till slut lyssnat på det riktiga avsnittet.
Du förstår kanske inte riktigt att man måste läsa bakåt för att se sammanhang? När jag skrev detta så hade jag precis blivit uppmärksammad på att mitt alias hade blivit omnämnt och uppläst i podden. Vilket ju var väldigt roligt. Särskilt då de verkade uppskatta mitt inlägg starkt. Så jag gick in och lyssnade och uppfattade då inte att detta var ett utdrag ur hela podden. Så när jag skrev att jag hade lyssnat riktade jag mig till de som hade tipsat att jag var omnämnd. Sedan förstod jag att det fanns en längre variant man fick betala för. Jag hade där och då varken tid eller lust att registrera mig för att lyssna, vilket jag skrev, vilket du också kommenterade. Så bollen trillar tillbaka på dig. Du måste ha förstått det eftersom du skrev som du gjorde och nu har du målat in dig i ett hörn och kan inte ta dig ut. Sorry. Det är nog snarare din trovärdighet som rök där.
Citera
2026-05-27, 17:06
Medlem
Oelbacks avatar
I sociala medier yrar Runar idag om korrupta och mutade poliser, korrupta och ohederliga åklagare samt ett kollapsat rättssystem med olagliga rättegångsförfaranden och illegala påtryckningar. Allt detta borde förstås ha fått Runar att, som utlovat, ryta som ett lejon i Svea hovrätt.

https://postimg.cc/gallery/cKw0kmy

https://runarsogaard.substack.com/p/sveriges-korruption-okar-stadigt

Men det gjorde han förstås inte.

Den enda som röt till var domaren som efter en halvtimmes förhandling sa till Runar att sluta pilla på sin telefon eftersom det råder mobilförbud i rätten.

Advokat Mark Safaryan hade uppenbarligen påmint Runar om det gamla ordspråket ”att tala är silver, att tiga är guld”. Ytterligare svammel om dålig täckning i ytterskärgården skulle bara ha förvärrat saken, så man hänvisade bara till vad som tidigare sagts i tingsrätten.

Någon ytterligare ”bevisning” framkom således inte. Runar invände inte heller när rätten anmärkte på hans ovilja att samarbeta med kriminalvården och att han misskött frivården.

Hade advokaten verkligen inget att säga till Runars försvar? Nej, han underströk bara att stackars Runar gått miste om uppdrag pga misstankarna i penningtvättsmålet och påpekade att eftersom Runar polisanmält överföringen (en månad senare, långt efter att pengarna tagit slut) var detta ett bevis på hans klients oskyldighet.

Det enda nya som framkom under hovrättsförhandlingen var Runars officiella inkomst. Rätten hade begärt ut uppgifter om Runars inkomst under perioden april 2025 till april 2026. Enligt Skatteverket fanns det bara en enda inkomstpost registrerad; 600 kronor i augusti 2025.

Som svar på frågan om vad han levde på mumlade Runar om att han var sjukskriven, hade pensionsförsäkring från Norge (läs: föräldrarna) och bidrag från fina vänner (läs: swish-bidrag som han inte skattar för).

Dom meddelas 3 juni.
Senast redigerad av Oelback 2026-05-27 kl. 17:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in