2026-05-20, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Nu verkar det ju lyckligtvis vara så att antal idiotföräldrar är många till antalet, vilket gör att många ungar får samma idiotnamn och då uppstår ju inte samma problem.

Från topp-50 mest populära pojknamnen i Sverige:

6. Alfred
7. August
15. Charlie
22. Tage
24. Arvid
27. Ebbe
35. Dante
45. Melker
49. Hjalmar

Men detta lär ju avspeglar av vart i landet man bor.

På vissa dagis kanske 3 ungar heter Hjalmar, medans på andra orter bara en.

Det verkar heller inte som föräldrar bryr sig om namnets ursprung eller vilka kända personer man förknippar det med.

Ebbe för ju tankarna till Ebbe Carlsson affären. Charlie till Chaplin. Dante till helvetet. Melker till Saltkråkan osv.

Varför vill man att ens barn ska förknippas med dessa?

Täck också dessa namn:
Maria - för ju tankarna till en kungens man-låten av björn afzelius, hon dör ju så inte bra.
Erik - Erik den fjortonde som blev sinnessjuk och avrättades
Anna - anna nicole smith som var inblandad i skandalen med bill clinton
Martin - martin timell, sexförbrytare
Peter - peter den store - ryssjäveln som till slut besegrade sverige vid poltava

listan kan göras lång
Citera
2026-05-20, 14:46
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är föräldrar som via sina barn lever sitt liv. Det är rätt egoistiskt. jag har bott i Lund, tämligen många veganer och vänsteraktivister som lever ut sin querky livsstil genom att klä sig extremt och ge sina barn extrema namn. Glömmer aldrig i lekparken, min dotter Rebecca pratar med en lika liten tjej. "jag heter Nova men jag tycker inte om det namnet för alla kallar mig Nova Lund". Vilket var namnet på Lunds shopping-galleria.
Nova är väl extremt vanligt och inte alls konstigt dock. Ska man inte döpa sitt barn till Nova för att det finns ett köpcenter i området som heter något med det?
Citera
2026-05-20, 14:49
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Det verkar heller inte som föräldrar bryr sig om namnets ursprung eller vilka kända personer man förknippar det med.

Ebbe för ju tankarna till Ebbe Carlsson affären. Charlie till Chaplin. Dante till helvetet. Melker till Saltkråkan osv.

Varför vill man att ens barn ska förknippas med dessa?
Grattis, det här är nog den dummaste kommentaren jag någonsin läst på flashback, om den är allvarligt menad. Heter dina barn Adolf och Josef-Fritz eller?
Citera
2026-05-20, 14:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ond.hicka
Nova är väl extremt vanligt och inte alls konstigt dock. Ska man inte döpa sitt barn till Nova för att det finns ett köpcenter i området som heter något med det?
Läste du ens vad jag skrev? Flickan grät i lekparken inför ett annat barn pga sitt idiot-namn. Och du bryr dig inte? Så för dig är föräldrarnas önskan viktigare än att barnet får ett bra namn? OK.

Nova är ett typiskt o-historiskt o-svenskt hittepånamn. Kommer att passa extremt illa när hon är 5 20 40 eller 80 år. "Nova Svensson" vafanärdet för namn på en 40-åring.
Citera
2026-05-20, 14:50
Medlem
zombie-nations avatar
För oss som är 50 eller äldre låter vissa barnnamn, särskilt de barnen som nu är 20-30 riktigt konstiga, för när vi var yngre var det bara riktigt gamla som hette så. Men man kan ju inte gå bara efter sitt eget perspektiv. Det tog kanske ett andetag och sedan var dessa namn accepterade på yngre. Det är ju så det funkar.

Det är ju bra om barn har olika namn och alla inte heter Muhammed.

Det finns inget mobbningssäkert namn. Helt plötsligt 5 år efter barnets födsel så kommer det en bajsrelaterad produkt som heter samma.
Citera
2026-05-20, 14:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Grattis, det här är nog den dummaste kommentaren jag någonsin läst på flashback, om den är allvarligt menad. Heter dina barn Adolf och Josef-Fritz eller?
Tolerans är inte din starka sida. Barn har du inte. Du borde lämna ditt rum i källaren ibland om du vill ha några.
Citera
2026-05-20, 14:51
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Nu blev hon ju mobbad av barnen för det namnet och du bryr dig inte? Så för dig är föräldrarnas önskan viktigare än att barnet får ett bra namn? OK.

Nova är ett typiskt o-historiskt o-svenskt hittepånamn. Kommer att passa extremt illa när hon är 5 20 40 eller 80 år. "Nova Svensson" vafanärdet för namn på en 40-åring.
Det kommer passa extremt bra för det kommer vara otroligt vanligt. Idag är det ovanligt på 80-åringar, men det är ett mycket vanligt namn och kommer vara vanligt på 80-åringar när dagens barn är gamla. Inte svårt.
Citera
2026-05-20, 14:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Titt som tätt stöter man på föräldrar som gett sina barn ett idiotnamn. Ofta något som är gammaldags eller som kanske låter sött på en 3-åring men knappast på en 18-åring.

Varför gör dom på detta viset?

Vill man inte att ens barn ska ha så bra förutsättningar som möjligt i livet? Att ett barn ska passa in bland andra barn? Att minimera risken för mobbning och bli retad?

Under hela min skolgång såg jag aldrig någon som blev mobbad pga sitt namn. De som blev mobbade hade helt vanliga namn. Däremot hade flera av de ”coolaste” i mina gamla skolor märkliga namn som ingen annan hade.

Din osäkerhet som du smittar dina barn med är nog en mycket större mobbing-riskfaktor än ett konstigt namn.
Citera
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skvallertacka
Noel
Liam
Bentley
Cazzandrah
Tindra
Nova
Decibell
Emme-Lee
Vilja
Vilde
Yo-El

mm.

Trodde du skämtade om Decibell/Decibel, men finns tydligen 23 personer i Sverige med namnet, enligt Ratsit. Olika stavningar och både som tilltalsnamn och mellannamn. Känner naturligtvis till sången Miss Decibel, men trodde det var ett totalt påhittat namn och inte att någon anammat namnet då det är märkligt. Lyckligtvis har de flesta av dessa 23 namnet som mellannamn.

Yo-El finns ingen i Sverige som heter enligt Ratsit. Däremot Yoel som verkar vara ett utländskt namn är det 110 personer som heter.
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
Sherpafolket (everest-roddarna) döper sina barn efter den veckodag de föddes har jag för mig. Kanske borde väcka liv i någon liknande tradition här. Då slipper vi åtminstone lågvattenmärken som "Brandon" och "Dexter".
Citera
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det kommer passa extremt bra för det kommer vara otroligt vanligt. Idag är det ovanligt på 80-åringar, men det är ett mycket vanligt namn och kommer vara vanligt på 80-åringar när dagens barn är gamla. Inte svårt.
Om "vanligt" är ditt enda kriterium på ett bra namn så kan man ju inte ge någon namnet Nova eftersom det var extremt ovanligt för bara några år sedan.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-20 kl. 15:04.
Citera
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Tolerans är inte din starka sida. Barn har du inte. Du borde lämna ditt rum i källaren ibland om du vill ha några.
Det är du som inte tycker att man ska få döpa barn till Nova om man bor i Lund eller var det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in