2026-05-20, 13:54
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Blir inte det här ganska smaklöst?
En burgare gjord på bra nötkött behöver inte mer än lite salt och peppar för att höja köttsmaken, kött skall smaka kött.

Hamburgare och pannbiff är ju två helt olika maträtter som äts på olika sätt och med olika tillbehör. Serverar du en nötköttspuck med bara salt och peppar med kokt potatis, gräddsås och lingon så kan det nog upplevas som smaklöst eftersom tillbehören är ganska milda i smaken.

Klassisk pannbiff (och köttbullar) gjordes väl också oftast på blandfärs som drygats ut med t.ex. ströbröd eller kokt potatis vilket då gjorde att köttsmaken inte blev särskilt kraftig och extra smaker i form av t.ex. lök och senap behövdes.
Citera
2026-05-20, 15:00
Avstängd
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
En burgare gjord på bra nötkött behöver inte mer än lite salt och peppar för att höja köttsmaken, kött skall smaka kött.

Hamburgare och pannbiff är ju två helt olika maträtter som äts på olika sätt och med olika tillbehör. Serverar du en nötköttspuck med bara salt och peppar med kokt potatis, gräddsås och lingon så kan det nog upplevas som smaklöst eftersom tillbehören är ganska milda i smaken.

Klassisk pannbiff (och köttbullar) gjordes väl också oftast på blandfärs som drygats ut med t.ex. ströbröd eller kokt potatis vilket då gjorde att köttsmaken inte blev särskilt kraftig och extra smaker i form av t.ex. lök och senap behövdes.

Ungefär så - man kan styra upp det med pålägg.

Vid en grillkväll slår helt rena nötköttsburgare ofta mixar där man väljer tillägg efter smak.

Tror detta kommer från att man späder ut det p.g.a kostnad....
Citera
2026-05-20, 18:33
Medlem
Sladdarens avatar
Potatis i köttbullesmet ?

Potatis i biffar osv ?

Självklart om man vill, varför inte om man nu vill testa men jag gör det ibland så där svagt utblandat

Du äter ju potatis till köttbullarna tof så det är klart det går ihop i köttfärsbiffen,- bollen,- bullen,- järpen iblandat

Vill du minska på köttkonsumtionen av olika anledningar så finns det lite dolda gränser dock där potatisen tar över mer än bara oskyldigt suger upp köttsmakerna och fyller ut köttfärspucken du ska steka, potatisen är neutral eftersom den är neutral

Förhållandena kan se ut såhär =

30% potatis 70 % köttfärs
50 % linser el bönor 50% köttfärs
30-40% ris och 60% köttfärs
30% bulgur och 70% köttfärs
60% kött / 20% havregryn / 20% ströbröd vätska
60% kött / 30% fint rivna morötter / 10% ströbröd.

Ja ni får googla fram det här vad mer ni vill blanda i och i vilka doser, drygar man ut det mera så försvinner iaf en hel del av köttsmaken om du inte vill fejka till den med fond eller nåt

Ivf har det hänt att jag haft i en köttfärssås mer än 50% av annat än just köttfärs (kött) och det smakade jävligt mycket kött-färs ändå men det är en smaksak och jag anammar egentligen inte nån stor utdrygningsprincip av färs egentligen men det kan fungera som sagt

Nu låter jag som om jag skulle promota det förbaskade skolpolitiker temat ang att dryga ut skolmaten med linser och ärtprotein sojaprotein osv sånt trams. Det gör jag inte utan det är bara ett svepskäl tror jag för att minska skol- kostnaderna för kommunen och har noll och inget med miljö och natur och hälsa att göra
Senast redigerad av Sladdaren 2026-05-20 kl. 18:35.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in