2026-05-19, 14:13
Medlem
Haej.
Jag ska göra köttbullar snart och såg ett recept med riven kall potatis i smeten.
Andra ingredienser var riven lök, ägg, vatten och kryddor.
Alltså inget ströbröd, men ändå stod det att man skulle blanda dessa och sedan låta det svälla?
Vadå svälla, vad är det som sväller?
Citera
2026-05-19, 14:15
Medlem
tutankhumans avatar
Jag brukar bara smula i knäckebröd.
Citera
2026-05-19, 14:18
Medlem
AI recept, inget det du listar ska svälla, använder man ströbröd så ska det svälla. Passar på att säga att kött inte "suger åt sig marinad" tvärtom så drar saltet i marinaden ur vätskan ur köttet via osmos.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-05-19 kl. 14:23.
Citera
2026-05-19, 14:28
Medlem
zombie-nations avatar
Någon form av potatis är jättevanligt i färska köpesköttbullar. Man kanske vill efterlikna dem? Det är inget som sväller men kanske att potatisstärkelsen sipprar ut lite?
Citera
2026-05-19, 14:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Någon form av potatis är jättevanligt i färska köpesköttbullar. Man kanske vill efterlikna dem? Det är inget som sväller men kanske att potatisstärkelsen sipprar ut lite?

Gissar att detta beror på att man vill dryga ut smeten med något som är billigare än kött och då blir det potatis.
Håller med om att det inte är något som kommer behöva svälla i TS recept.
Citera
2026-05-19, 15:19
Medlem
Knivur-273s avatar
När jag och min äldre son lagar pannbiffar eller köttbullar så används i grunden bara fyra ingredienser, nämligen köttfärs (blandfärs eller nötfärs), finhackad lök, ägg och finmalen svartpeppar.

Sedan kan man piffa till det med mer kryddor om man vill.

Det är väl ungefär som många Amerikanska kockar tillagar hamburgare, om man utesluter grisfärsen.
Senast redigerad av Knivur-273 2026-05-19 kl. 15:27.
Citera
2026-05-19, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
När jag och min äldre son lagar pannbiffar eller köttbullar så används i grunden bara fyra ingredienser, nämligen köttfärs (blandfärs eller nötfärs), finhackad lök, ägg och finmalen svartpeppar.

Och då undrar man såklart hur köttbullar eller pannbiff tillagad tillsammans med yngre sonen görs?
För att spinna vidare på det braiga receptet, så kan du prova att blanda i strimlad bacon osså.

Men annars, ontopic: Vad är syftet med ströbrödet egentligen? Svälla?! Känns som det är mest utfyllnad. Som potatisen. Och varför skulle potatisen vara kall?
Jag tycker TS ska köpa en riktig kokbok istället.
Citera
2026-05-19, 16:20
Medlem
Ja det blir mycket bra med kokt kall potatis i smeten. Finns bla i Mannerströms recept som är delikat.
Citera
2026-05-19, 16:39
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Och då undrar man såklart hur köttbullar eller pannbiff tillagad tillsammans med yngre sonen görs?
För att spinna vidare på det braiga receptet, så kan du prova att blanda i strimlad bacon osså.

Men annars, ontopic: Vad är syftet med ströbrödet egentligen? Svälla?! Känns som det är mest utfyllnad. Som potatisen. Och varför skulle potatisen vara kall?
Jag tycker TS ska köpa en riktig kokbok istället.

Ströbröd eller potatis gör väl smeten mer fast. Enklare att hantera, rulla och steka. Är det för lite exempelvis ströbröd och lite för mycket vatten i smeten blir det ju bara mosigt och går inte att hantera.
Citera
2026-05-19, 17:24
Medlem
Låter som ett dåligt recept. Kokt potatis har jag sett att folk använder som bindemedel men riven, kall potatis som ska svälla låter som rent hittepå eller en AI-hallucination.

Nåt som däremot funkar bra är att slänga i lite havregryn. Jag brukar ta lite mindre än en dl per 500g as och låta grynen svälla lite av själva köttsåsen (blodet och koksaltlösningen som fabriksknegarna tillsätter).

Jag brukar göra detta även om jag har ägg i eftersom det binder bra, skapar en bra stekyta och drygar ut den svindyra nötfärsen en aning utan att sabba smaken.

Edit: insåg nu att kall potatis inte är lika med rå potatis
Citera
2026-05-19, 17:31
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Edit: insåg nu att kall potatis inte är lika med rå potatis

Jag fastnade på att den var riven. Då tänkte jag rå potatis. Annars hade jag tänkt mosad.

Men självklart menas kall mosad kokt potatis. Vilket blir jättebra i köttbullar.
Citera
2026-05-19, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273

Det är väl ungefär som många Amerikanska kockar tillagar hamburgare, om man utesluter grisfärsen.

Håller det ihop?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in