2026-05-19, 23:30
Medlem
Expressen för några timmar sedan,
Vaggeryds charks vd, Marcus Karlsson, sade till SVT, innan labbresultatet kommit, att smakskillnaden beror på att man bytt till ett tjockare skinn eftersom de haft problem med att det gick sönder i tillverkningen. Efter att SVT fick tillbaka labbresultatet ville vd:n för Vaggeryds chark inte svara på frågor. Även Expressen sökte vd:n utan svar.

Småländska kunder och handlare har öppet visat sitt missnöje efter SVT:s publicering, många känner sig lurade. En kund kallar det ”bedrägeri” och en annan kommer inte att köpa falukorven förrän det ”kommer en stor dementi från vd:n”.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/falukorvsbluffen-testet-avslojar-innehallsfusket/

SVT-Jönköping för några timmar sedan,
Axfood, en av landets största dagligvarukedjor, inleder efter SVT:s avslöjande om att Vaggeryds chark fuskat med innehållsförteckningen, en egen utredning kring falukorvens innehåll.
– Vi ser mycket allvarligt på SVTs uppgifter, säger Magnus Törnblom presschef på Axfood.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/axfood-efter-falukorvsfusket-vi-startar-utredning
Senast redigerad av Stiffinger 2026-05-19 kl. 23:34.
Citera
2026-05-19, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du fokuserar på fel saker. Det vore lika illa om det var vad som helst av innehållet de myglade med.

Att andra myglar gör inte detta mygel mer eller mindre okej heller. Så det finns ingen anledning att jämföra med andra. Man kan bara hoppas att de andra som myglar också åker dit.

Men om det nu visar sig att dessa tjommar som ljugit och myglat på det här sättet klarar sig undan så indikerar det till andra att det är värt risken att mygla.

Hur många miljoner sparar de in på ett år att mygla med en ingrediens per år? Det kan vara en Ferrari kanske. Utan några större risker så finns det många rövhattar som tar risken och så vet vi inte vad vi äter för det som står på gäller inte ändå.

Jag håller med dig i sak. Någon borde starta upp en förening eller nåt som testar varor på hyllorna. Vilken uppståndelse det skulle bli. Det fuskas nog något enormt.

Det skulle inte förvåna mig om det inte finns kött överhuvudtaget i många frysta färdigrätter. Det är nog bara lite tomatsås, rött färgämne, en massa förtjockningsmedel och en matsked ärtprotein i lasagnens köttfärssås.
Citera
2026-05-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbluder
Jag håller med dig i sak. Någon borde starta upp en förening eller nåt som testar varor på hyllorna. Vilken uppståndelse det skulle bli. Det fuskas nog något enormt.

Det skulle inte förvåna mig om det inte finns kött överhuvudtaget i många frysta färdigrätter. Det är nog bara lite tomatsås, rött färgämne, en massa förtjockningsmedel och en matsked ärtprotein i lasagnens köttfärssås.
Jag litar minst på honung. Allt som påstår sig vara honung är i regel socker.

Jag trodde att man ändå kunde lita på korv. Men nu litar jag inte på innehållet i korv.
Citera
2026-05-19, 23:40
Medlem
Citat:
Typ, https://www.aktavara.org/

Som för övrigt också tar upp Vaggeryds Chark,
Det hela började med en rad inlägg på sociala medier där missnöjda konsumenter uttryckte att falukorven från den småländska korvfabriken Vaggeryds chark hade fått sämre smak, blivit fetare och svårare att steka.
https://www.aktavara.org/nyheter/325505/test-avslojar-falukorven-inneholl-bara-gris

Fan, jag lider med de förra ägarna. Vad jag förstår har företaget funnits sedan 1962, och varit ett familjeföretag, troligen deras stolthet, i över sextio år. Sedan vill grabbarna dra sig tillbaka och tänker att de sålde till någon som vill föra traditionen vidare, och så failar de nya ägarna på bara ett halvår.
Citera
2026-05-19, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag litar minst på honung. Allt som påstår sig vara honung är i regel socker.

Jag trodde att man ändå kunde lita på korv. Men nu litar jag inte på innehållet i korv.

Det sägs ju att den som besöker en korvfabrik aldrig någonsin äter korv igen.
Citera
2026-05-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Haha, det är en klassiker att man inte ska lita på korv. Har du inte sett revyn Korvfabrikören med Claes Malmberg? (inte jag heller, avskyr karln).

Och den där när korvtillverkaren bad sin son komma in till dödsbädden, han ville berätta något i förtrolighet, och precis innan han tog sitt sista andetag, hann han säga,
-Min son, för fan, ät aldrig korv.
Citera
2026-05-19, 23:43
Medlem
Citat:
Det sägs ju att den som besöker en korvfabrik aldrig någonsin äter korv igen.
Jag såg ett klipp på YouTube om ett besök på en korvfabrik där dom gör just falukorv. Vill minnas att just den fabriken såg rätt fräscht ut.

Vaggeryds Charks fabrik och VDn såg dock rätt så grisig ut. En fifflare med dålig aura.
Citera
2026-05-19, 23:46
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Vetenskap och Folkbildning har liknande projekt. Tror det mest är för syns skull för att uppmärksamma att det fuskas.
Citera
2026-05-20, 00:09
Medlem
Först blånekar vd:n Marcus Karlsson och hävdar att falukorven visst innehåller nötkött som tidigare men förklarar att man behövt byta till tjockare korvskinn för att korven annars "ramlar av" rökmaskinen, något som gör att korven nu måste rökas lite längre, vilket kan påverka smaken. Strax därpå ändrar han sig och säger att man "ibland" fått minska mängden nötkött när det inte funnits tillräckligt, för att sedan säga att man egentligen inte vet vad som har hänt, men att "förbättring" ska ske.

Nä du, Marcus, det handlar om mygel och du ligger bakom. Du vill öka marginalerna genom att utesluta en dyr ingrediens och hoppas på att ingen kund märker det, men du blev påkommen.

Enligt SVT är nu Livsmedelsverket involverat, och Axfood har startat en utredning för att kartlägga vad som hänt, vilket kan leda till att avtalet med Vaggeryds Chark avslutas.
Citera
2026-05-20, 00:14
Medlem
immenhusens avatar
Visst att priserna på nöt har gått upp under senare år, men med enbart 2% i varje korv kan det knappast vara kännbart för företagets ekonomi. Höj priset med en krona per korv i stället, eller lev med en marginellt mindre vinst tills priserna har stabiliserats igen.

/AI
Citera
2026-05-20, 00:34
Medlem
JustTrollings avatar
Ägd. Tagen med handen i syltburken.

Att gå ut och dra lögnen "det måste ha blivit något fel en viss dag, en medarbetare måste ha missat nötköttet" fungerar inte. Så dålig damage control är bara skrattretande.

"Brustit i våra rutiner."

Självklart så vet VD att man försökt sig på en fuling och skippat nötköttet och hoppas att ingen märker något. Men väljer ändå att dra sin saga för SVT.
Citera
2026-05-20, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Typ, https://www.aktavara.org/

Som för övrigt också tar upp Vaggeryds Chark,
Det hela började med en rad inlägg på sociala medier där missnöjda konsumenter uttryckte att falukorven från den småländska korvfabriken Vaggeryds chark hade fått sämre smak, blivit fetare och svårare att steka.
https://www.aktavara.org/nyheter/325505/test-avslojar-falukorven-inneholl-bara-gris

Fan, jag lider med de förra ägarna. Vad jag förstår har företaget funnits sedan 1962, och varit ett familjeföretag, troligen deras stolthet, i över sextio år. Sedan vill grabbarna dra sig tillbaka och tänker att de sålde till någon som vill föra traditionen vidare, och så failar de nya ägarna på bara ett halvår.

Den kände jag inte till. En utmärkt konsumentförening!

Lite roligt när man läser på Vaggeryds Charks hemsida:

Citat:
I november 2025 tog familjeföretaget Härryda Karlsson över Vaggeryds Chark. Härryda Karlsson är ett etablerat svenskt charkuteri som delar våra grundvärderingar: hantverk, kvalitet och respekt för råvaran. Vårt mål är tydligt — vi ska fortsätta producera den korv som våra kunder känner igen och uppskattar, samtidigt som vi utvecklar företaget för framtiden. Med Härryda Karlsson i ryggen får vi nya möjligheter att investera, växa och stärka Vaggeryds Chark som varumärke.

Det gick inte så bra med det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in