2026-05-19, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Sen är det tyvärr många som har arbetat och arbetat länge dessutom som bara får garantipension. Alla lågavlönade.

Här har du direkt fel. Men pensionen (allmän pension) är inte mycket större än garantipensionen, det blir ingen stor slant utöver garantipensionen. 18% av lönen avsätts till den allmänna pensionen.

Dock är det ju så att man dels har tjänstepension, dels avsätts kapital till PPM.

Så man får en liten slant utöver garantipensionen. Men visst, skillnaden är liten, alltför liten.

Dessa pengar avsätts av staten och går tillbaka till pensionären.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2026-05-19 kl. 10:44.
Citera
2026-05-19, 14:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är sant.

Det krävs en reform där för många sysslor.

Samtidigt undrar jag varför så många vill att staten tvångssparar åt dem?

Pensionsavsättningar är ett slags tvångssparande.

Staten tvångssparar med utgångspunkten att man ska jobba till man blir 70 och leva till man blir 90. Ändå finns det inga pengar.
Citera
2026-05-19, 14:54
Medlem
Citat:
Staten tvångssparar med utgångspunkten att man ska jobba till man blir 70 och leva till man blir 90. Ändå finns det inga pengar.

Jag förstår inte... staten kan inte skapa pengar ur tomma intet.

Vi är tvungna att arbeta för vår pension.

Problemet kan ju vara att vissa inte arbetar men ändå kräver pension av staten. Då måste ju staten hitta pengar, idag gör man det genom att överföra medel från dem som arbetar.

Men om man som jag skrev... om man börjar jobba vid 15, går i pension vid 65 och där vid 72... som det var på 70-talet... då arbetar man 50 år som försörjer en de 7 åren man har kvar.

Idag börjar man ofta i bästa fall jobba vid 25... och man dör kanske vid 85... om vi går i pension vid 65 så jobbar man 40 år som skall försörja en i 20 år.

Det hela är ganska enkel matematik.

Lägger vi en större pott privat så blir det surare för de som inte arbetar. Tvångssparar vi så delar staten generöst ut våra sura slantar till de som av olika anledningar mest glidit med.
Citera
2026-05-19, 19:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag förstår inte... staten kan inte skapa pengar ur tomma intet.

Vi är tvungna att arbeta för vår pension.

Problemet kan ju vara att vissa inte arbetar men ändå kräver pension av staten. Då måste ju staten hitta pengar, idag gör man det genom att överföra medel från dem som arbetar.

Men om man som jag skrev... om man börjar jobba vid 15, går i pension vid 65 och där vid 72... som det var på 70-talet... då arbetar man 50 år som försörjer en de 7 åren man har kvar.

Idag börjar man ofta i bästa fall jobba vid 25... och man dör kanske vid 85... om vi går i pension vid 65 så jobbar man 40 år som skall försörja en i 20 år.

Det hela är ganska enkel matematik.

Lägger vi en större pott privat så blir det surare för de som inte arbetar. Tvångssparar vi så delar staten generöst ut våra sura slantar till de som av olika anledningar mest glidit med.

Nog kan staten skapa pengar alltid. De kontrollerar såväl Riksbank som Riksgäld. Håller dock med dig om att folk själva fick ta ansvaret och kände att de hade kontroll över pengarna så skulle antagligen systemet vinna legitimitet.
Citera
2026-05-19, 19:55
Medlem
Citat:
Nog kan staten skapa pengar alltid. De kontrollerar såväl Riksbank som Riksgäld. Håller dock med dig om att folk själva fick ta ansvaret och kände att de hade kontroll över pengarna så skulle antagligen systemet vinna legitimitet.

Staten kan låna upp pengar, om pensionssystemet kraschar skickar vi inte ut 1 miljon pensionärer på gatan som i Afrika... det kommer komma bidrag så folk klarar sig hur det än går.. åtminstone närmaste 50 åren.
Citera
2026-05-19, 20:19
Medlem
Citat:
Det är i sig så att staten kan det genom att ändra en hel del lagar. Men sedan följer det en massa konsekvenser som inte är så trevliga.

Det finns annat sätt att tänk på detta som ger mindre möjligheter till tankefel.

Vi ignorerar det med pengar och bara konstaterar att det som skall konsumeras också måste produceras.

Är produktionen i landet konstant och mer skall gå till pensionärer måste de arbetande icke-pensionärerna konsumera mindre.

Dvs du måste leva fattigare som arbetande om du skall få det bättre som pensionär. Och då är frågan hur mycket sämre du vill ha det som arbetande. Dvs hur många 1000 mindre i månaden vill du ha nu?
Citera
2026-05-19, 20:44
Medlem
Citat:
Du har fel. Pension finansieras av staten. Försörjningsstöd finansieras av kommunen.

Sen är det tyvärr många som har arbetat och arbetat länge dessutom som bara får garantipension. Alla lågavlönade.

Jag har aldrig påstått att man ska bränna hela pensionen på ett år. Däremot tycker jag att 60 år är en rimlig pensionsålder.

Det jag retar mig på är att staten hela tiden drar mattan framåt för när man kan gå i pension. Min ålder kommer vara 70 år för den statliga pensionen. Det innebär då att jag måste spara undan 10 årslöner för att kunna gå vid 60. Sen kommer det givetvis leda till att om jag väl blir 70 år kommer jag få en pissig pension för jag inte jobbat sista 10 åren.

Tror jag skulle föredra att få min pension vid 60 istället och bränna pengarna på 10 år. Blir jag 70 kan man ju sätta en kula i tinningen istället om pengarna skulle va slut. Vad är det för vits att "njuta" av ett pensionärsliv som senildement 80-åring med rullator och blöja? Är det verkligen det du eftersträvar - ett sånt liv? Låter sjukt tragiskt. Så många personer som tror de kommer leva för alltid.

Menade att det var ett skattefinansierat "nödbidrag" men korrekt att det ena är kommunen och det andra staten

Det jag menar är att om man har det system du förordar så kan man bränna hela sin pension direkt, och sen leva på garantipension. Och det fungerar helt enkelt inte ekonomiskt.

Att ha som system att man ska ta livet av sig när pengar är slut kanske du tycker är rimligt nu, men inte när du står där och är 70 och faktiskt mår helt ok. Alla blir inte heller senildementa och helt förstörda kroppsligt, vid 80, du har nog lite skev bild av ålderdomen.

Jag kände tex en gubbe som blev 83. Fram till dagen innan hann dog genomförde han turistguider på lokala historiska platser, för han tyckte det var roligt. Hade det gott ställt, skänkte mycket pengar till välgörenhet, pigg och helt frisk i skallen.

Och känner många fler 80+ som är som honom.

Man vet aldrig vad som väntar en i framtiden, så man bör varken lägga alla pengar på hög, eller bränna den direkt, utan hitta en bra balans. De flesta i min närmaste släkt har dött innan pension, så har inga förhoppningar om att bli 80, 70 kanske om jag har tur

Pensionsåldern har aldrig varit 60, så om du haft det som mål borde du sparar undan till det tidigare, eller skaffat ett jobb med särskild tjänstepension som medger att man kan gå i pension tidigare, om det nu är så viktigt för dig.
Citera
2026-05-19, 22:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Menade att det var ett skattefinansierat "nödbidrag" men korrekt att det ena är kommunen och det andra staten

Det jag menar är att om man har det system du förordar så kan man bränna hela sin pension direkt, och sen leva på garantipension. Och det fungerar helt enkelt inte ekonomiskt.

Att ha som system att man ska ta livet av sig när pengar är slut kanske du tycker är rimligt nu, men inte när du står där och är 70 och faktiskt mår helt ok. Alla blir inte heller senildementa och helt förstörda kroppsligt, vid 80, du har nog lite skev bild av ålderdomen.

Jag kände tex en gubbe som blev 83. Fram till dagen innan hann dog genomförde han turistguider på lokala historiska platser, för han tyckte det var roligt. Hade det gott ställt, skänkte mycket pengar till välgörenhet, pigg och helt frisk i skallen.

Och känner många fler 80+ som är som honom.

Man vet aldrig vad som väntar en i framtiden, så man bör varken lägga alla pengar på hög, eller bränna den direkt, utan hitta en bra balans. De flesta i min närmaste släkt har dött innan pension, så har inga förhoppningar om att bli 80, 70 kanske om jag har tur

Pensionsåldern har aldrig varit 60, så om du haft det som mål borde du sparar undan till det tidigare, eller skaffat ett jobb med särskild tjänstepension som medger att man kan gå i pension tidigare, om det nu är så viktigt för dig.

Det "nödbidrag" du snackar om har vissa levt på ett halvt sekel. Många kom till Sverige år 1973 du vet....

Vi hade väl en diskussion om hur många av en vissa årskull som blir 50, 60, 70, 80 osv. Det hela trappas ju ned. I takt med att pensionsåldern höjs kommer allt färre att få uppleva att de ens går i pension. Jag är "bara" 50 plus och jag märker redan nu att det börjar tunnas ut. Personer som bara är obetydligt äldre går bort i en rasande takt. Cancer, strokes , men även olyckor har tagit dem.

Var inte så länge sen man kunde plocka ut statlig pension vid 61, även om "riktåldern" var 65.

Det retar mig att se mina pensionsrätter på Pensionsmyndigheten med vetskapen om att de aldrig kommer bli vare sig mina eller mina efterlevandes pengar. Det känns som ren stöld. Lurendrejeri.
Citera
2026-05-19, 22:48
Medlem
Citat:
Det "nödbidrag" du snackar om har vissa levt på ett halvt sekel. Många kom till Sverige år 1973 du vet....

Vi hade väl en diskussion om hur många av en vissa årskull som blir 50, 60, 70, 80 osv. Det hela trappas ju ned. I takt med att pensionsåldern höjs kommer allt färre att få uppleva att de ens går i pension. Jag är "bara" 50 plus och jag märker redan nu att det börjar tunnas ut. Personer som bara är obetydligt äldre går bort i en rasande takt. Cancer, strokes , men även olyckor har tagit dem.

Var inte så länge sen man kunde plocka ut statlig pension vid 61, även om "riktåldern" var 65.

Det retar mig att se mina pensionsrätter på Pensionsmyndigheten med vetskapen om att de aldrig kommer bli vare sig mina eller mina efterlevandes pengar. Det känns som ren stöld. Lurendrejeri.

Och du kan ta ut den ifrån 65 nu om du vill. Den blev lägre förr också om du tog ut tidigare, och iom att folk levde kortare dog fler före pension än idag.

Det är ytterst märkligt att påstå att allt fler dör innan de blir pensionärer när snittåldern ökat med 10+ år och pensionsåldern har ökat med 3, (för de som är 60+ har den ökat med 1 år och de beräknas leva till 85 i snitt. För oss som har 68 som riktålder är det snarare 90 som är prognosen.

Dina siffror är helt enkelt fel, och bygger mer på känslor och dina egna idéer än på fakta.

För övrigt så är det ju så här att 90% har tjänstepension, och den kan du styra över hur du vill ta ut, och ta ut tidigare än 60 oftast, eller under kortare tid för att få mer pengar i början av pensionen, och sen efter 10 år , då klarar man sig bra på inkomstpension när man tröttnat på att resa runt med husbilen eller vad man nu ska göra som pensionär.
Citera
2026-05-19, 23:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och du kan ta ut den ifrån 65 nu om du vill. Den blev lägre förr också om du tog ut tidigare, och iom att folk levde kortare dog fler före pension än idag.

Det är ytterst märkligt att påstå att allt fler dör innan de blir pensionärer när snittåldern ökat med 10+ år och pensionsåldern har ökat med 3, (för de som är 60+ har den ökat med 1 år och de beräknas leva till 85 i snitt. För oss som har 68 som riktålder är det snarare 90 som är prognosen.

Dina siffror är helt enkelt fel, och bygger mer på känslor och dina egna idéer än på fakta.

För övrigt så är det ju så här att 90% har tjänstepension, och den kan du styra över hur du vill ta ut, och ta ut tidigare än 60 oftast, eller under kortare tid för att få mer pengar i början av pensionen, och sen efter 10 år , då klarar man sig bra på inkomstpension när man tröttnat på att resa runt med husbilen eller vad man nu ska göra som pensionär.

.den blev lägre ja, men den var i vart fall möjlig att ta ut. Nu är det tidigast 64 och riktåldern 68. När det är dags för mig är det troligen 66 och 70, om inte ännu högre.

Du skiljer inte på genomsnittslivslängd och hur många som uppnår givna åldersintervall. Det är egentligen också det grundfel som skapar hela diskussionen. Att vi ska ha en norm som går ut på att vi ska jobba upp i 70-årsåldern. Skulle säga att 90% inte vill det. Vare sig arbetsgivarna vill ha dem där, eller arbetstagarna vill vara där. Det är bara Pensionsmyndigheten och våra politiker som ser detta som något positivt.

Jag har tjänstepension, men även den är låst. Det är först vid 61 eller 62 som den blir tillgänglig. Den har också avkastat mycket dåligt. Det enda som gått hyggligt bra är mitt privata sparande. Tycker dock att det är sjukt att man ska behöva vara beroende av det med tanke på all skatt man betalt.
Citera
2026-05-20, 09:19
Medlem
Citat:

Inflation är ett bekymmer så nej tack.

Många sparar till sin pension privat redan. De vet att pensionen blir skral annars.

Det behövs ingen sosse som beordrar dig, det är bara att sätta igång.
Citera
2026-05-20, 11:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Inflation är ett bekymmer så nej tack.

Många sparar till sin pension privat redan. De vet att pensionen blir skral annars.

Det behövs ingen sosse som beordrar dig, det är bara att sätta igång.

Synd bara att det är så höga skatter och låga löner så folk inte har råd att spara privat när samhället och arbetsgivarna sviker dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in