Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Du har fel. Pension finansieras av staten. Försörjningsstöd finansieras av kommunen.
Sen är det tyvärr många som har arbetat och arbetat länge dessutom som bara får garantipension. Alla lågavlönade.
Jag har aldrig påstått att man ska bränna hela pensionen på ett år. Däremot tycker jag att 60 år är en rimlig pensionsålder.
Det jag retar mig på är att staten hela tiden drar mattan framåt för när man kan gå i pension. Min ålder kommer vara 70 år för den statliga pensionen. Det innebär då att jag måste spara undan 10 årslöner för att kunna gå vid 60. Sen kommer det givetvis leda till att om jag väl blir 70 år kommer jag få en pissig pension för jag inte jobbat sista 10 åren.
Tror jag skulle föredra att få min pension vid 60 istället och bränna pengarna på 10 år. Blir jag 70 kan man ju sätta en kula i tinningen istället om pengarna skulle va slut. Vad är det för vits att "njuta" av ett pensionärsliv som senildement 80-åring med rullator och blöja? Är det verkligen det du eftersträvar - ett sånt liv? Låter sjukt tragiskt. Så många personer som tror de kommer leva för alltid.
Menade att det var ett skattefinansierat "nödbidrag" men korrekt att det ena är kommunen och det andra staten
Det jag menar är att om man har det system du förordar så kan man bränna hela sin pension direkt, och sen leva på garantipension. Och det fungerar helt enkelt inte ekonomiskt.
Att ha som system att man ska ta livet av sig när pengar är slut kanske du tycker är rimligt nu, men inte när du står där och är 70 och faktiskt mår helt ok. Alla blir inte heller senildementa och helt förstörda kroppsligt, vid 80, du har nog lite skev bild av ålderdomen.
Jag kände tex en gubbe som blev 83. Fram till dagen innan hann dog genomförde han turistguider på lokala historiska platser, för han tyckte det var roligt. Hade det gott ställt, skänkte mycket pengar till välgörenhet, pigg och helt frisk i skallen.
Och känner många fler 80+ som är som honom.
Man vet aldrig vad som väntar en i framtiden, så man bör varken lägga alla pengar på hög, eller bränna den direkt, utan hitta en bra balans. De flesta i min närmaste släkt har dött innan pension, så har inga förhoppningar om att bli 80, 70 kanske om jag har tur
Pensionsåldern har aldrig varit 60, så om du haft det som mål borde du sparar undan till det tidigare, eller skaffat ett jobb med särskild tjänstepension som medger att man kan gå i pension tidigare, om det nu är så viktigt för dig.