2026-05-20, 09:16
Medlem
67arigGubbes avatar
Hur kan trailer parks ens vara lagliga i USA?

Har kollat massa dokumentärer och klipp från USA senaste tiden och det är helt sjukt hur vissa områden ser ut. Folk bor i sönderfallande husvagnar, sitter ute hela dagarna med ölburkar, meth/crack, skrotbilar överallt, ungar springer runt halvvilda och hela områden känns skit

Det sjukaste är att detta verkar vara NORMALISERAT där borta.. Varför river man inte bara allt och bygger riktiga bostäder istället? Är det bara för att det är billigt och ingen politiker bryr sig om white trash-amerikaner?

Man fattar ju varför USA har så mycket kriminalitet, droger och psykisk ohälsa när folk växer upp i sådana miljöer. Ser ut som tredje världen ibland trots att landet ska vara ett av världens rikaste.

Finns det ens något motsvarande i Sverige? Vi har ju vissa sunkiga campingar o husvagnsområden här också men känns ändå långt ifrån amerikanska trailer parks.

Tror ni Sverige kommer få liknande områden i framtiden med ökande fattigdom, droger och bostadsbrist? Eller hade svenskar aldrig accepterat sådant?
Och varför romantiseras trailer trash-kulturen i amerikansk media ibland? Folk verkar nästan stolta över att leva så där.
Citera
2026-05-20, 09:37
Medlem
VoktorDodkas avatar
Du skulle bara veta hur det ser ut i trashkvarteren i sydamerika, då framstår trailerparks som rena lyxboenden. Och i sydamerika finns hur mycket pengar som helst pga deras kokainexport, ändå bor hundratusentals i slummen.

I Monaco har dom samma funderingar över de svenska förorterna, no go zonerna, hur kan vi ha såna trashiga områden.

Det är inte kulturer, det är samhällskillnader.
Citera
2026-05-20, 09:41
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Hur kan trailer parks ens vara lagliga i USA?

Har kollat massa dokumentärer och klipp från USA senaste tiden och det är helt sjukt hur vissa områden ser ut. Folk bor i sönderfallande husvagnar, sitter ute hela dagarna med ölburkar, meth/crack, skrotbilar överallt, ungar springer runt halvvilda och hela områden känns skit

Det sjukaste är att detta verkar vara NORMALISERAT där borta.. Varför river man inte bara allt och bygger riktiga bostäder istället? Är det bara för att det är billigt och ingen politiker bryr sig om white trash-amerikaner?

Man fattar ju varför USA har så mycket kriminalitet, droger och psykisk ohälsa när folk växer upp i sådana miljöer. Ser ut som tredje världen ibland trots att landet ska vara ett av världens rikaste.

Finns det ens något motsvarande i Sverige? Vi har ju vissa sunkiga campingar o husvagnsområden här också men känns ändå långt ifrån amerikanska trailer parks.

Tror ni Sverige kommer få liknande områden i framtiden med ökande fattigdom, droger och bostadsbrist? Eller hade svenskar aldrig accepterat sådant?
Och varför romantiseras trailer trash-kulturen i amerikansk media ibland? Folk verkar nästan stolta över att leva så där.
Du verkar inte ha särskilt god koll på hur ekonomin fungerar i USA.

Det är en lösning för de som inte har råd att köpa hus. Många av dessa är högst fungerande, men självklart är några stereotyper uppfyllda, särskilt i vissa områden.

Har du några exempel på hur media romantiserar dessa?
Citera
2026-05-20, 09:46
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du verkar inte ha särskilt god koll på hur ekonomin fungerar i USA.

Det är en lösning för de som inte har råd att köpa hus. Många av dessa är högst fungerande, men självklart är några stereotyper uppfyllda, särskilt i vissa områden.

Har du några exempel på hur media romantiserar dessa?

Men de har råd med öl och crack hela dagarna?

Kolla valfri hollywood film där de som bor i dessa parker ska vara råa tuffa mm. Finns även massa serier där man förskönar livsstilen.
Citera
2026-05-20, 09:50
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Kolla valfri hollywood film där de som bor i dessa parker ska vara råa tuffa mm. Finns även massa serier där man förskönar livsstilen.
Har hittills inte sett någon film som förskönar boendet. Oftast är det en markör för vilka förhållanden en person lever under. "8 Mile" är ett bra exempel.

Som sagt, om du hade besökt en trailer park hade du vetat att crack och bira inte är vad som definierar dem. Det, om något, är en hollywoodstereotyp idioter som du sväljer med hull och hår.
Citera
2026-05-20, 09:53
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
Har hittills inte sett någon film som förskönar boendet. Oftast är det en markör för vilka förhållanden en person lever under. "8 Mile" är ett bra exempel.

Som sagt, om du hade besökt en trailer park hade du vetat att crack och bira inte är vad som definierar dem. Det, om något, är en hollywoodstereotyp idioter som du sväljer med hull och hår.

Hollywood har fått sina ideer någonstans.
Bor du själv i en trailer trash park eller varför är du så himla beskyddande kring detta WT / crackhead folk? Önskar du att fenomenet kom till sverige så du kunnat bo där och dricka öl o ta crack hela dagarna i din solstol?
Citera
2026-05-20, 09:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Hollywood har fått sina ideer någonstans.
Bor du själv i en trailer trash park eller varför är du så himla beskyddande kring detta WT / crackhead folk? Önskar du att fenomenet kom till sverige så du kunnat bo där och dricka öl o ta crack hela dagarna i din solstol?
När jag var barn skilde sig min polares föräldrar. Hans mamma fick hanka sig fram genom att låna en husvagn och bo på folks tomter. Hans farsa bodde kvar i huset. Han var ett as. Så min polare bodde hellre med sin mamma i en husvagn som var svinkall på vintern istället för med gubben. Det är en realitet för en del människor. Och kommer sannolikt bli en allt mer relevant realitet inom några år även här.

Att du ser världen genom netflix säger mer om dig än om någon som bor i en 8 mile.
Citera
2026-05-20, 09:59
Medlem
67arigGubbes avatar
Citat:
När jag var barn skilde sig min polares föräldrar. Hans mamma fick hanka sig fram genom att låna en husvagn och bo på folks tomter. Hans farsa bodde kvar i huset. Han var ett as. Så min polare bodde hellre med sin mamma i en husvagn som var svinkall på vintern istället för med gubben. Det är en realitet för en del människor. Och kommer sannolikt bli en allt mer relevant realitet inom några år även här.

Att du ser världen genom netflix säger mer om dig än om någon som bor i en 8 mile.

Att bo i en husvagn på någons tomt är inte samma som trailer trash park-kulturen. Det hoppas jag själv att du förstår?
Citera
2026-05-20, 10:00
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Du vet att Trailer Park Boys är 1) inte USiansk, och 2) inte en dokumentär va?
Citera
2026-05-20, 10:01
Medlem
Fantens avatar
Citat:

Fast det där är ju ett helt annat liv än det i USianska trailerparker.
Citera
2026-05-20, 10:10
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Att bo i en husvagn på någons tomt är inte samma som trailer trash park-kulturen. Det hoppas jag själv att du förstår?
Du verkar en smula eljest. Det är en socioekonomisk situation. Du drar slutsatser utifrån Netflix. Jag drar slutsatser utifrån erfarenheter.

Att bo i trailer i USA är oftast precis samma sak. Ibland har folk råd att bo i trailerparks.

Många av de områden du kallar trailer parks är dessutom inte de facto trailers utan billiga hus fraktade på trailer i ett billigt område att bo. Semi gated t o m.

Jag har varit rätt mycket i djupaste Södern, har familj som hamnade i trailer en stund under 90-talet. Jag kan säga att eget hus inte är en garant för att livet skulle vara bättre. Jag har blivit hotad med både hagelbrak och semiautomatiskt gevär av methheads som tycker jag är för nära deras hus.

Det är nog snarare så att du är motsvarigheten till amerikansk trailer park kultur du så föraktar på grund av stereotyper du matats med: fattigpensionär i nån sossekoja, folköl och Jan Guillou som peak intellektuell stimulans.
Citera
2026-05-20, 10:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det där är ju ett helt annat liv än det i USianska trailerparker.
Menar du att det är livsstil att bo på socbidrag i ett lägenhetshotell? Eller är det en socioekonomisk situation?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in