Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Loftus är inte enig.
Jag tror du missförstått.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lebel
Whether threat produces over- or underestimation depends on the balance between arousal-enhanced encoding (inflation) and dissociation/attentional disruption plus poor consolidation or avoidance (compression). For acute but organized fear, overestimation is typical; for extreme dissociation or severe attentional overload with fragmented encoding — particularly when judged after long delays — underestimation or highly variable reports are common.
Två olika scenarion anges. Och det är rätt uppenbart att vittnen som står och hänger vid en brottsplats som GM lämnat i ett tidigt stadium hör till det första. Det vill säga
”acute but organized fear”.
Exempelvis drabbades knappast Jan-Åke Svensson av ”extreme dissociation or severe attentional overload with fragmented encoding”. Ett ytterligare tecken på att det tillståndet inte gäller vittnena är att ”highly variable reports are common” vid det tillståndet. Men vittnenas tidsuppskattningar är snarare påfallande lika varandra.
Det går inte att hitta en bättre och mer passande studie än den som Schneider, Griffith, Sumi och Burcart genomförde i Portland. Man tittade på 212 verkliga fall där polisens verkliga responstid uppmätts. Sedan bad man människor som varit på platsen att uppskatta polisens responstid. Bara 0,94% underskattade responstiden.
Om det ens är i närheten av applicerbart på MOP (vilket det uppenbart är) är grundsannolikheten för att åtta vittnen över huvud taget underskattat responstiden 1 på 40 miljoner. För att inte tala om att underskatta den med
en minut.
Jag svarar på ditt andra inlägg när jag får tid.