Citat:
Ursprungligen postat av
StormuftinMagda
Det var inte endast Tyskland som hade koloniala aspirationer på den tiden, Usa härjade i Sydamerika, Storbritannien i Afrika, Indien och Mellanöstern, Frankrike likaså hade kolonier i Vietnam som senare mynnade ut i Vietnamkriget. Fram till Volga floden ville Tyskarna nå kolonialt, militärt ville man tvinga sovjeterna bortom Uralbergen och använda bergskedjan som en naturlig barriär.
Anglo-sfären och större delarna av västvärlden inklusive Sverige delade denna syn på ras och eugenik.
Det var inget kontroversiellt på den tiden.
Ja andra länder går inte fria från kritik.
Nazityskland var dock extremt när det gäller aggressivitet och destruktivitet. De fortfarande levande skeletten från dödslägren var ett av bevisen för detta. Auschwitz-Birkenau, Treblinka, Sobibor.
Mobila dödsskvadroner som följde efter Wehrmacht i öst, s.k. Einsatzgruppen, genomförde masskjutningar särskilt i Sovjetunionen och i dagens Ukraina, Belarus och Baltikum. Babi Yar nära Kiev var ett exempel.
Miljoner sovjetiska krigsfångar dog i tysk fångenskap genom svält, sjukdomar, köld och avrättningar.
Miljoner polacker deporterades till Tyskland som tvångsarbetare under mycket hårda förhållanden. Nazisterna genomförde systematiska mord på officerare och andra delar av den polska eliten och tiotusentals avrättades.
Ghettot i Warszawa var det största ghettot i Europa där hundratusentals dog av svält och sjukdom eller deporterades till dödsläger.
Själva essensen i Nazisternas kolonialism var enbart död och förintelse.